Hlavní obsah

Soumrak hotovosti v Česku. Lidé chtějí, aby obchodníci brali povinně karty

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Hotovosti ještě úplně neodzvonilo, ale tři čtvrtiny Čechů již preferují bezhotovostní platby. Většina ještě dává přednost plastové platební kartě, populární jsou i virtuální karty v telefonech. Další technologie zaostávají.

Článek

Placení hotovostí se stává stále exotičtějším úkonem, čtvrtina Čechů nosí po kapsách jen drobné a tři procenta už na hotovost zanevřela úplně.

Silně totiž preferujeme placení kartou, ať už jde o tradiční plastovou kartu nebo kartu nahranou v telefonu. Hodně oblíbené jsou také QR kódy, ty už využívá 74 procent Čechů. Platby na kontakt, které umožňují posílat peníze jen na základě telefonního čísla příjemce, však zatím příliš nevyužíváme, zkušenosti s nimi má jen každý desátý Čech.

Ačkoliv popularita virtuálních karet v telefonech a dalších chytrých zařízeních postupně roste, volbou číslo jedna nadále zůstává fyzická plastová karta. Preferuje ji 55 procent Čechů. Neplatí to u mladé generace ve věku 18 až 24 let. Téměř tři čtvrtiny mladých totiž při placení využívají nejraději mobilní peněženku Apple Pay či Google Pay.

Vyplývá to z nejnovějších výsledků Indexu prosperity a finančního zdraví České spořitelny, Evropy v datech a Sociologického ústavu Akademie věd.

Index finančního zdraví Čechů

Index finančního zdraví je společným projektem České spořitelny, Sociologického ústavu AV ČR a datového portálu Evropa v datech. Jeho cílem je průběžně analyzovat míru finančního zdraví obyvatel ČR ve vybraných oblastech. V letošním roce jimi jsou:

Projekt čerpá data primárně z pravidelného sociologického dotazování reprezentativního vzorku populace (sběr dat provádí agentura Ipsos) a datových zdrojů Sociologického ústavu AV ČR a České spořitelny. Index finančního zdraví je součástí dlouhodobého výzkumu Index prosperity a finančního zdraví, který realizují Česká spořitelna a datový portál Evropa v datech.

Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem Indexu finančního zdraví.

Placení kartou upřednostňujeme i při nakupování v zahraničí, a to dokonce i před platbami hotovostí v měně země, kterou navštívíme. Proč? Jde především o pohodlí. Platba probíhá snadno a rychle, zároveň nemusíme hledat drobné a přepočítávat hotovost.

Jak však říká Monika Hrubá z České spořitelny, svoji roli zde hraje i bezpečnost. „V případě ztráty lze platební kartu jednoduše zablokovat nebo snížit limit pro placení na nulu, zatímco odcizenou hotovost již zpravidla neuvidíme.“

Bankovnictví v telefonu má i další výhody, v aplikaci jsou přehledně vidět všechny výdaje, které se dají jednoduše kategorizovat. „A mobilní aplikace pomůže i v případě, že nastane problém s dodáním zboží nebo služby. Naši klienti mohou na pár kliků požádat o pomoc s řešením reklamace a my to pro ně celé zprocesujeme,“ říká Monika Hrubá, která v České spořitelně odpovídá za strategii finančního zdraví a zákaznické zkušenosti.

Průzkum platebního chování spotřebitelů v eurozóně, který v roce 2022 provedla Evropská centrální banka, poukázal na fakt, že mezi evropskými zeměmi existují velké rozdíly. Platby kartou představují 34 procent všech nákupních transakcí spotřebitelů v eurozóně.

Ale zatímco ve Finsku, Nizozemsku a Lucembursku převažuje preference bezhotovostních plateb, například na Maltě, ve Slovinsku nebo Rakousku je velká převaha hotovostních transakcí.

„Data Evropské centrální banky sice nezahrnují Česko, nicméně do určité míry naznačují, že Češi se svou preferencí používání platebních karet řadí nad evropský průměr,“ podotýká ekonomka ze Sociologického ústavu Akademie věd ČR Kamila Fialová.

„Platba kartou“ je ale široký pojem, jak dále vysvětluje šéfredaktor Evropy v datech Tomáš Odstrčil. Pokud si mají Češi vybrat, v 55 procentech případů preferují standardní plastovou kartu.

„Kartu uloženou v telefonu oproti tomu volí 36 procent respondentů, na chytré hodinky se spolehnou necelá tři procenta Čechů a platby pomocí prstenů či náramků pak volí méně než procento Čechů,“ popisuje Odstrčil, jak si Češi osvojují moderní technologie.

Zatímco využívání takzvaných „wearables“, tedy nositelné elektroniky, zůstává v jednotkách procent napříč většinou demografických skupin, u karet nahraných v telefonu je zřejmý rozdíl mezi generacemi.

„S přibývajícím věkem preference plateb skrz telefon klesá, ale i u starších však nadále převládají platby kartou nad hotovostí,“ říká Odstrčil.

Potřebujeme hotovost?

Kolik míváme v peněžence

  • 58 % Čechů má v hotovosti maximálně několik stovek korun
  • 25 % Čechů nosí jen drobné
  • 3 % respondentů prozradila, že s sebou nenosí vůbec žádnou hotovost
  • 8 % dotázaných si vybírá bankovky pouze na konkrétní místa, kde ví, že bez hotovosti nepochodí

V současnosti v ČR platí povinnost přijímat hotovost

  • 25 % Čechů si myslí, že by se povinnost přijímat hotovost měla zrušit
  • 71 % Čechů si myslí, že by obchodníci měli mít povinnost přijímat platby kartou

Mnoho příznivců si zatím nezískaly takzvané platby na kontakt, kdy platícímu stačí k zaslání peněz znát pouze telefonní číslo příjemce. Přitom jedinou překážkou je to, zda má příjemce službu rovněž aktivovanou. Jde o službu, kterou české banky spustily teprve na podzim loňského roku a zatím s ní má zkušenost jen 11 procent Čechů, využívají ji především mladí. Až 18 procent o ní dosud ani neslyšelo.

„Od spuštění služby Platby na kontakt se pro její využívání zaregistrovalo necelých 115 tisíc klientů České spořitelny, nicméně v posledních třiceti dnech ji aktivně využilo jen okolo 32 tisíc z nich,“ upřesňuje Monika Hrubá.

Jedním z důvodů, proč si služba mezi Čechy prozatím nenašla takovou oblibu, jsou podle ní QR kódy, které lze jednoduše vytvořit a sdílet skrze mobilní bankovní aplikaci. „Naprostá většina plateb už dnes probíhá okamžitě, a tak se dá hned v mobilu zkontrolovat, jestli platby v pořádku dorazily,“ poznamenává Hrubá.

Platba kartou je volbou číslo jedna i v online obchodech, a to s velkým náskokem. Preferuje ji celkem 60 procent Čechů. Na druhém místě se umístil bankovní převod s preferencemi u 12 procent respondentů průzkumu. S rostoucím věkem respondentů popularita online plateb klesá a ačkoliv zůstávají na prvním místě, na jejich úkor posilují nejen bankovní převody, ale i platby na dobírku.

Při nakupování na e-shopech vstupuje více než pohodlí do hry bezpečnost. Především kvůli ní si téměř dvě třetiny Čechů v e-shopech neukládají své platební informace. Nejčastěji se bojí toho, že by e-shop mohl být napaden hackerem, ale 40 procent Čechů se obává i toho, že by mohla být data zneužita i samotným obchodníkem.

Nejbezpečnější alternativou je podle Moniky Hrubé využití jednorázových virtuálních karet. „Jsou to ideální karty pro placení na internetu. Po zaplacení nebo nejpozději do 60 minut se samy zruší a nikdo další už je nemůže použít,“ vysvětluje Hrubá.

Doporučované