Hlavní obsah

Únik dat vyjde firmu na 105 milionů. A částka roste

Sledujte debatu o kyberbezpečnosti na úrovni státu, institucí a velkých firem.Video: Seznam Zprávy

aktualizováno •

Podnikatelé versus kyberzločinci. Jak se firmy chrání před podvody, jaká jsou jejich slabá místa a mají napadení zaplatit výkupné zlodějům? Sledujte konferenci České elity.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kyberzločinci necílí pouze na běžné občany, za svůj cíl si často vybírají také firmy a různé instituce. Slabý bod mají ale stejný.

„Nejslabším článkem řetězce zabezpečení je totiž člověk,“ myslí si Ondřej Vlček, bývalý prezident GEN Digital. Rizika, která hrozí občanům, institucím a firmám, jsou podle něj po technologické stránce příbuzné. „Ukazuje se, že jak nám roste technická odolnost systémů, o to víc je zranitelný člověk, který stroje ovládá,“ vysvětluje.

Česko v ohrožení - jak se bránit kybernetickým hrozbám

Debaty se zúčastnili:

  • Ondřej Vlček, bývalý prezident GEN Digital (Avast + Norton)
  • Lukáš Kintr, ředitel NÚKIB
  • Lukáš Pohan, produktový manažer SME, Mastercard CZ a SK
  • Martin Doleček, ředitel informační bezpečnosti v Seznam.cz
  • Radek Šichtanc, ředitel bezpečnosti v O2

„Typickým cílem je jednotlivec, ale vše končí u snahy vlomit se do kritické infrastruktury státu. Nejčastěji také do finančních institucí,“ potvrzuje Lukáš Pohan, produktový manažer SME Mastercard.

Martin Doleček upozorňuje, že je důležité svou firmu co nejlépe zabezpečit. Útočníci podle něj cílí na firmy, které jsou zranitelné. „Jdou po tom, co nejjednodušeji přijít k penězům. Když budu mít firmu, která je dobře zabezpečená zleva zprava, tak ji obejdou a jdou raději tam, kde vidí zranitelnosti,“ vysvětluje ředitel informační bezpečnosti v Seznam.cz.

Podle Lukáše Kintra, ředitele NÚKIB, není v zájmu firem ani útočníků útoky příliš medializovat. Průměrný únik dat podle dat IBM stojí společnosti v průměru 105 milionů korun, za poslední tři roky tato částka vzrostla o 15 procent. Dodává, že celosvětově 61 procent středních a malých podniků se loni stala terčem kybernetického útoku a náklady na odvrácení útoku se pohybovaly v rozmezí 800 dolarů až 650 tisíc dolarů.

„Ten, kdo provádí preventivní opatření, má náklady na odvrácení případného útoku o 30 až 50 procent menší,“ dodává.

Celou debatu můžete sledovat v úvodu tohoto článku.

Partnerem debaty je společnost Mastercard.

Doporučované