Hlavní obsah

Nehrají si na velký byznys a „jen“ vyvíjejí aplikace. Klienty si přesto našli

Foto: Aplifting, Seznam Zprávy

Vratislav Kalenda (vlevo) a Filip Kirschner, zakladatelé softwarového studia Applifting.

České softwarové studio Applifting vyrábí aplikace pro firmy na celém světě. Jeho specifikem je, že se nesnaží své zákazníky k sobě připoutat a od počátku si drží svůj poněkud „punkový“ přístup.

Článek

Společnost Applifting založili v roce 2014 Filip Kirschner a Vratislav Kalenda. Dnes má softwarové studio kromě sídla v pražském Karlíně i pobočku v Londýně a pracuje na rozvoji byznysu v Kanadě či Japonsku. Tihle pražští ajťáci svět prostě baví. Mezi jejich zákazníky patří jak startupy, tak velké korporace.

„Pomáháme velkým společnostem a startupům ověřovat, navrhovat a vytvářet aplikace, které usnadňují život. Pracujeme transparentně, se sdíleným know-how a bez uzamčení dodavatele,“ říká jejich prezentace na webových stránkách.

Poslíčkovi, jenž před sedmi osmi lety vozil pizzu do jedné z pražských garáží, se po otevření vrat mohl rychle přehrát film o vzniku českého Silicon Valley. „No, byli jsme parta kluků, které bavilo programovat. A měli jsme rádi pizzu,“ říká s úsměvem Vratislav Kalenda v dalším podcastu s představiteli úspěšných českých startupů.

Pár věcí se za osm let samozřejmě změnilo, ale něco je pořád stejné. Neformální prostředí a nadšení pro věc jsou pro společnost Applifting i dnes důležité charakteristiky. Tahle firma ale funguje trochu jinak, než by člověk u úspěšné softwarové firmy s mezinárodním přesahem očekával.

Co potřebujete, vymyslíme spolu

Zatímco ostatní se chtějí prodávat jako služba, bez níž zákazník do budoucna nemůže fungovat, Applifting, jak říká Vratislav Kalenda, v podstatě nejraději předává know-how. „Samozřejmě vytváříme aplikace, stavíme software, ale ve výsledku jsme nejšťastnější, když se klient napříště do značné míry obejde bez nás. Takže dodáme software a následně u klienta školíme lidi, aby ho uměli provozovat. My už si dál udržujeme jenom jakousi patronaci.“

Čímž se připravují o stálé zákazníky, napadne nás. Opak je ale pravdou. Se zákazníky udržují dlouhodobá, možná až nadstandardní partnerství. Spolupráci pak zajišťuje hybridní tým složený z expertů Applifting a lidí, které nominuje klient. Funguje to skvěle. „Jde nám o výsledky, ne o to, udržet si za každou cenu džob. A věřte nebo ne, klienti nás stále potřebují a práce pro nás mají pořád dost,“ říká Kalenda.

IT is a punk

Vypadá to jako poměrně nestandardní obchodní politika. Ale v Applifting bychom toho nakonec našli pramálo, co odpovídá běžným firemní zvyklostem.

Nemají manažery, pracovní dobu, nedělají controlling… Mladí by řekli, že to je punk. A přesto to výtečně funguje. Takže vydělává. „Funguje to spíš na principu leadershipu. Kdo umí, ten přirozeně vede tým dalších lidí. A máme radu starších. Ta vstupuje na scénu, když se kolegové ve firmě na něčem nedokážou dohodnout. Ale to nastává jen výjimečně,“ říká Vratislav Kalenda. Sám má v radě starších jen jeden ze šesti hlasů, přestože firmu zakládal. „A možná v ní příště nebudu vůbec, když si mě ostatní nezvolí. Vůbec by mi to nevadilo.“

Všechno plyne v Applifting přirozeně. Respektován je názor těch, kdo tématu, o němž se rozhoduje, nejvíce rozumí. Hodně teď expandují do zahraničí, a ačkoliv budou zakázky na zahraničních trzích jistě hledat i prostřednictvím klasického business developmentu, realita je taková, že s klienty budou nakonec opět nejvíc v kontaktu softwaroví designéři. Výsledkem je vždy velmi příjemné, přátelské a inspirativní prostředí plné nápadů. A přesně to klienti milují.

Tato aplikace opravdu pomáhá

Aplikace Foedus umožňuje rychlou a efektivní mezinárodní výměnu orgánů k transplantaci. Najít dárce a příjemce orgánů představuje poměrně náročný proces, který však vyžaduje rychlé reakce všech zúčastněných stran. Orgány jsou totiž životaschopné pouze několik hodin.

Aplikaci s tak pozitivním dopadem na život by chtěl vyvinout každý. Ale vyvinul ji Applifting.

Go west

V Česku už nové obchodní příležitosti v podstatě nevyhledávají, práce tu mají moc. Nadále se chtějí starat o zákazníky, s nimiž v tuzemsku běží dlouhodobá spolupráce, ale mnohem více se zaměřují na hledání nových příležitostí v zahraničí. V Kanadě, Japonsku a samozřejmě v Anglii.

„Učíme se. Víme, že obrovsky konkurenční prostředí tam ceny stlačilo na polovinu nebo i níž, přesto dokážeme prodávat za adekvátní západní ceny a tento rok jsme v zisku,“ prozradil Vratislav Kalenda v jednom z podcastů, které představují úspěšné české startupy. S úsměvem, neformálně, upřímně. Tak jak to dělají v Applifting.

Doporučované