Článek
Nejsledovanější český webový portál zaměřený na kulturu GoOut v dubnu navštívilo přes 1,6 milionu uživatelů, v současnosti denní návštěvnost portálu převyšuje sedmdesát tisíc uživatelů a dále roste. „Na sociálních sítích nás sleduje přes 150 tisíc uživatelů, což je de facto součtem síly všech sociálních sítí našich konkurentů,“ vypočítal Lukáš Jandač, jeden ze tří zakladatelů společnosti.
Jandač se netají tím, že GoOut není pro všechny. Někteří umělci, přesněji řečeno nabídky jejich typické produkce, na GoOut nejsou. „Máme určité zaměření, které není vůbec úzké, i tak ale spolupracujeme jen s organizátory kulturních akcí, které jsou nám sympatické. Ano, děláme to, co máme sami rádi. To ostatní dělají jiní.“
Krach kultury se nekoná
„Kultura lidi pořád zajímá a baví. Neřekl bych, že zájem o kulturu obecně klesá, ale nastaly prostě určité změny,“ uvažuje Lukáš Jandač. „Vydělávat na kultuře není samozřejmé a dnes to opravdu není jednoduché. Všechno se rozhodně neprodá a už vůbec ne samo,“ dodává s tím, že pořád jsou tu jistoty, ať už jde o konkrétního umělce, anebo oblíbenou akci, které jsou oblíbené dlouhodobě.
Návštěvnost láme rekordy
– návštěvnost GoOut za měsíc duben byla přes 1,6 mil. uživatelů, svoji kulturní akci si zde naplánovalo více než 300 tis. uživatelů
– aktuální denní návštěvnost překračuje 70 tis. uživatelů
– na sociálních sítích GoOut sleduje přes 150 tis. uživatelů
– GoOut spolupracuje s více než šesti tisíci tvůrci kulturního obsahu od koncertů a festivalů přes kina, divadla a galerie až po přednášky a workshopy
– na GoOut lez zakoupit vstupenku na více než 20 tis. kulturních akcí
– s nárůstem tržeb o 252 % se GoOut v roce 2020 umístil na 36. místě v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který srovnává nejrychleji rostoucí technologické startupy Česka
Ale hodně se podle něj kvůli covidu změnilo, byť jsou lidé nadále po kultuře hladoví. „Nechci se nikoho dotknout, ale nastala prostě doba, kdy se musí i na této scéně víc ‚makat‘. Pravdou je, že zaplatit vyzkoušeného, masově oblíbeného umělce, zamluvit stejný sál jako desetkrát před tím, rozvěsit pár plakátů a čekat, až se to zase vyprodá, dnes může skončit nemilým překvapením,“ vysvětluje Jandač. Na GoOut si v dubnu koupilo lístek tři sta tisíc lidí. Takže shrnout vše paušalizujícím konstatováním, že kultura šla stranou a živoří, je podle Jandače nesmysl.
Nejen vstupenky
Jandač si stojí za tím, že jeho projekt je jiný než konkurence a nechce jen přeprodávat vstupenky, ale šířit kulturu v širším smyslu. Tedy nebýt jen e-shopem pro vstupenky, ale nabízet celkový přehled o kulturním dění. „Chceme, aby jste náš kulturní portál rádi navštěvovali, i když si rovnou nejdete koupit vstupenku. Protože tam najdete zajímavé informace, hezké fotky, klidně si můžete poslechnout i písničku interpreta, na jehož koncert se možná chystáte vyrazit,“ říká. „GoOut spolupracuje s více než šesti tisíci pořadateli, tj. tvůrci kulturního obsahu od přednášek, workshopů, koncertů, festivalů, divadel, galerií, kin atd. V systému máme přes dvacet tisíc kulturních akcí, na které se dá zakoupit vstupenka. Přesto neprodáváme zdaleka všechno, na co na našem webu zveme, i když bychom takového stavu rádi docílili. Abychom něco pozvánkou podpořili, vlastně stačí, aby se nám akce líbila,“ dodává Jandač. S tím souvisí i to, že vytváří vlastní magazín nebo podcasty.
Technologie na pozadí
GoOut je v podstatě technologický startup. A Jandač tvrdí, že si zakládají na velice vyspělém IT zázemí. Díky tomu systém dokáže v extrémně krátkém čase vyhledat přesně takovou akci, jakou si zákazník přeje navštívit. Daleko větší výzvou je ale pro vývojáře GoOut zvládnutí veškeré agendy, která je s prodejem lístků spojená.
„Divadla, ale i další kulturní instituce v tuzemsku, pro prodej lístků mnohdy ještě stále využívají softwary vyvinuté v 90. letech. A postupně zjišťují, že tyto už dnešním potřebám neodpovídají. Změnilo se jak to, co tyto instituce nabízejí, tak především očekávání zákazníků,“ vysvětluje Jandač.
Firma nabízí vlastní systém, který lze upravit na míru konkrétní instituci. „Pro divadla řeší roční předplatné i fakturaci, v galeriích věrnostní program, ve větších sálech obsazení jednotlivých sedadel, ve sportovní hale správu turniketů a třeba pro kina umí pracovat i s poplatky distribučním společnostem,“ vysvětluje Jandač.
„GoOut dodává Národní galerii již čtvrtým rokem systém pro správu a prodej vstupného a stejně tak spravuje Klub přátel Národní galerie. V roce 2018 zvítězili ve výběrovém řízení,“ uvedla tisková mluvčí Národní galerie Praha Eva Sochorová.
V roce 2019 se GoOut umístil na 5 místě v žebříčku Deloitte Technology Fast 50, který srovnává nejrychleji rostoucí technologické startupy střední Evropy.
GoOut expandoval i do zahraničí – na Slovensko, do Polska a prosazuje se i v Německu.