Článek
Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.
Krabičky na jedno použití známé z většiny take-away provozů jsou špatně nebo málo recyklované, navíc jsou mnohdy nefunkční. Sečteno a podtrženo, jsou vlastně zbytečné. Jako reakci na tuto situaci nechává firma Ondřeje Širočky nedaleko Brna vyrábět vratné a znovupoužitelné krabičky na jídlo a kelímky na kávu z polypropylenu.
Partnerům je pronajímají za poplatek, který odráží, kolik krabiček dal daný provoz do oběhu a kolik jídel či nápojů v nich celkově vydal. A zákazníky nejsou jen ekologicky smýšlející majitelé hipsterských bister.
Za jednu krabičku gastroprovozům účtují zálohu ve výši 80 korun. „Ale v rámci té služby jim chybějící krabičky doplňujeme, nadbytečné odkoupíme, měníme ty, které už nejsou v požadovaném stavu, a celkově se staráme o fungování celého systému,“ vysvětluje Ondřej Širočka. Letos byl porotou soutěže EY Podnikatel roku vyhlášen Společensky prospěšným podnikatelem roku 2023.
EY Podnikatel roku
- Prestižní světová soutěž podnikatelů pořádaná poradenskou společností EY od roku 1996 ve Spojených státech a od roku 2000 i v Česku.
- Soutěž je koncipována jako mezinárodní, proto jsou kritéria, podle nichž jsou posuzováni jednotliví účastníci, v každé zemi srovnatelná. V současné době se EY Podnikatel roku pravidelně vyhlašuje téměř v 60 zemích na šesti kontinentech.
- Porota každoročně oceňuje podnikatele v několika kategoriích, nejprve v regionálních a následně v národních kolech. Český Podnikatel roku pravidelně reprezentuje Českou republiku na mezinárodním finále v Monte Carlu, kde je vyhlašován Světový podnikatel roku.
- Přihlášky do soutěže je možné zasílat do 18. října prostřednictvím webu www.ey.com/cs
- Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem soutěže.
Širočkovi nejde o to prodat co nejvíce polypropylenových krabiček, jak by bylo běžné v normálním byznys modelu, ale o to, aby každá REkrabička, nebo REkelímek „makaly“ naplno a nahrazovaly co nejvíce jednorázových obalů, do kterých se jídlo obvykle vydává.
Jídlo s sebou zpopularizoval covid. Byla to nutnost, pro restaurace jediná možnost, jak jídlo prodávat. Takže jste na trh tak říkajíc připluli s covidem?
Vůbec ne. Já jsem se myšlenkou na REkrabičky začal zabývat už v roce 2017, chtěli jsme nahrazovat jednorázové obaly, ve kterých k lidem chodila tak zvaná krabičková dieta. Dotáhli jsme to do fáze zkušebního provozu, ale potom jsme narazili na problémy, které jsme v té době řešit nedokázali. Myšlenka nahradit jednorázové, převážně polystyrenové krabičky mi ale dál ležela v hlavě a později jsme ji tedy přenesli do prostředí restaurací a dalších stravovacích provozů. Nejprve jsme to testovali s pár restauracemi v Brně, ale to jsme ještě neměli naši REkrabičku. Prostě jsme jen nakoupili nějaké krabičky a s nimi jsme zkoušeli, jak by to třeba mohlo fungovat. A byly na to docela dobré ohlasy, ale pak přišel covid. Restaurace měly úplně jiné starosti než řešit udržitelnost a krabičky, spousta z nich bojovala o přežití, takže i ten rozjezd REkrabičky to spíš přibrzdilo.
Přesto se váš projekt chytil. Není to ale přece jen pro majitele restaurace trochu prohra, když v jeho podniku nechceme posedět a oběd nebo večeři si raději odnášíme s sebou?
Doba se změnila. Hlavně pokud jde o oběd, řada lidí prostě nemá čas sedět v pracovní době hodinu nebo i déle v restauraci. Celkem logicky pak jejich zaměstnavatel raději nějakým způsobem podpoří donášku jídla na pracoviště a pro restauraci je to v takovém případě jednoduchá matematika – prodat oběd do krabičky, nebo vůbec. Poptávka ze strany zákazníků restaurací tady určitě je a roste.
My ale nespolupracujeme zdaleka jenom s restauracemi. Jsou to i samotné firmy, jak už jsem říkal, podnikové kantýny, nemocnice a víceméně veškeré gastroprovozy. Možností, kde může vratná krabička nahradit jednorázový obal, je docela hodně.
Marketing tedy zaměřujete výhradně na B2B segment, nebo si jméno budujete i v prostředí koncových zákazníků, kteří si REkrabičku v čase oběda otevřou? Mimochodem tito lidé z REkrabiček jedí, anebo si dovezené jídlo servírují na talíř?
To je docela dobrá otázka. Žádný výzkum, který by na toto dokázal odpovědět, jsme doposud nedělali. Ale nejspíš jsou běžné oba případy. Soudím z toho, že některé krabičky bývají opotřebené způsobem, který napovídá, že z nich lidé jedí.
Marketing ale musíme mířit na obě dvě oblasti. V tom gastro prostředí máme obchodní zástupce a docela dobře tam fungují doporučení, která si právě například restaurace navzájem dávají. Pochopitelně chceme povědomí o REkrabičce, případně REkelímku budovat i mezi samotnými uživateli, což děláme hlavně online a prostřednictvím propagačních materiálů na místech, kde to dává smysl. To jsou zejména firmy zajišťující pro své zaměstnance stravování a různé gastroprovozy.
Nejlepší odpad? Ten, co nevznikne
V roce 2018 založil Ondřej Širočka v Brně startup, jehož hlavním smyslem od začátku bylo redukovat nesmyslné množství odpadu vznikajícího dodáváním jídla v jednorázových plastových krabičkách. Netrvalo to dlouho a dnes si jídlo do zálohované REkrabičky můžeme objednat ve zhruba šesti stovkách stravovacích zařízení, mezi které kromě restaurací patří například podnikové jídelny, kantýny, ale třeba i nemocnice. Na kávu pak namísto papírových nebo plastových kelímků slouží REkelímek.
V roce 2024 už má firma Ondřej Širočka v oběhu 270 000 REkrabiček a 80 000 REkelímků. Firma funguje v České republice a na Slovensku, v roce 2023 dosáhla obratu 24 milionů korun, raději než o hospodářských výsledcích ale hovoří zakladatel projektu REkrabička o tom, kolik odpadu díky vratným krabičkám nevzniklo. Od roku 2018 do 1. května 2024 podle Širočka dokázali eliminovat 287 240 kg jednorázových obalů, konkrétně více než 8 712 000 jednorázových obalů na jídlo a 1 699 000 kelímků na kávu. V roce 2024 očekávají v tomto ohledu meziroční 20% nárůst.
Kde krabičky vyrábíte?
Krabičky i kelímky nám vyrábí zpracovatel plastů nedaleko od Brna. V případě krabiček vlastně jen využíváme jejich výrobní kapacity, ale jinak jsme si celý produkt navrhli sami a je jen náš. U kelímků to je jinak, tam design patří firmě Nicknack, jež vyrábí třeba kelímky na nápoje, které můžete znát z festivalů. A samotná výroba pak zase probíhá na stejném místě.
A stejný výrobce vám krabičky, které doslouží, recykluje? Vyrobí ze starých REkrabiček zase nové?
To by bylo skoro dokonalé, ale bohužel to není možné. Brání tomu hlavně legislativa, protože z plastů, které recyklujete, nemůžete, až na výjimky, vyrábět obaly, které přicházejí do kontaktu s potravinami.
První vratné krabičky jste mezi lidi začali uvádět v době covidu, to asi sdílení nádobí moc nepřálo… Jak jste se v časech pandemie dokázali vyrovnat s nároky na hygienu?
Třeba v Praze jsme v té době od hygieniků doporučení nedostali. Já jsem tu obavu naprosto chápal, ale my si průběžně děláme testy, kdy provádíme stěry ze stěn krabiček a mikrobiologické rozbory prokazují, že tyto obavy nejsou opodstatněné. Dělali jsme dokonce i testy jídla uloženého delší dobu v REkrabičce a porovnávali jsme jeho kvalitu s jídlem uchovávaným v jednorázovém obalu, a žádné nežádoucí změny nebo rozdíly se nepotvrdily.
Jednorázový obal má ale i z pohledu ekologie výhodu, že se neumývá, takže se k jeho provozu nespotřebovává voda. Nehledě na čisticí prostředky.
Dopady na životní prostředí, vyplývající z výroby a provozu čehokoliv, jsou přesně to, co nás zajímá. Proto jsme si prováděli rešerše dat z výzkumů, které se zabývají různými hledisky souvisejícími právě s dopady používání jednorázových obalů na životní prostředí, a samozřejmě jsme je porovnávali s vratnými plastovými obaly. V celkovém srovnání ty vratné obaly vycházejí výrazně lépe. Kouzlo samozřejmě spočívá v tom opakovaném používání, které pak dramaticky snižuje dopady na životní prostředí vyčíslené na jednu REkrabičku.
Bilance jednorázových a vratných obalů
V ČR se ročně spotřebuje zhruba 50 milionů jednorázových obalů na jídlo a 340 milionů kelímků na kávu. Jakkoliv jsou například jednorázově používané ECO Krabičky z cukrové třtiny, z dřevěné dýhy či papíru menším zlem než krabičky polystyrenové, za skutečně ekologické lze považovat jen obaly vratné, používané opakovaně.
Výrobou jednorázového plastového obalu (PP) na jídlo jsou vyprodukovány emise vyjádřené ekvivalentem CO2 v množství 191 g. V případě polypropylenové REkrabičky je toto množství stanovené na 520 g, ale použije-li se REkrabička v rámci svého životního cyklu 200×, připadá na jedno použití REkrabičky produkce emisí v množství 15,7 g CO2.
Podobná kalkulace pro spotřebu vody vychází při srovnání jednorázového PP obalu a REkrabičky na 52 litrů u jednorázového obalu a 4,71 litru u 200× použité REkrabičky.
Dá se byznys s REkrabičkami nějak dál rozvíjet, kromě snahy o další nárůst počtu uživatelů?
Věřím, že ano. Od našich partnerů získáváme zpětnou vazbu a na základě toho se budeme snažit službu dál vylepšovat. Chceme, aby celý systém fungoval co nejlépe jak pro naše partnery, tak v uživatelské rovině i přívětivě pro koncové uživatele REkrabiček.
Ve velkých gastroprovozech, jako jsou nemocnice nebo podnikové kantýny, je poměrně velký zájem o možnost sbírat krabičky automatizovaně, bez potřeby personálu, kterého je často nedostatek. Takže jsme vymysleli automat, který REkrabičky sbírá podobně, jako třeba lahve. Dokonce umí prostřednictvím aplikace, anebo na zaměstnanecké konto, vrátit i zálohu. Stejně tak umíme dodat výdejní automat, který prodává chlazené, v REkrabičkách uložené potraviny kdykoliv, když je o ně zájem.
Digitalizací také pracujeme na lepším monitoringu pohybu REkrabiček, což ocení hlavně ti partneři, kteří jich mají v oběhu velké množství.
REkrabičky prodáváte i do zahraničí, kde je využívají jiné systémy, možná podobné tomu, který jste vymysleli v Brně. Jak je na tom Česko s udržitelností v porovnání s ostatními státy?
Je to různé. Co se týče vratných obalů, vím, že dobře funguje třeba Německo nebo Švýcarsko, ale v jiných zemích to asi není zase taková sláva, jak bychom čekali. U projektů, jako je ten náš, to může být celou řadou věcí, od kvality komunikace toho konkrétního projektu směrem k veřejnosti až po legislativu. A je těžké říct, co je v konkrétním případě tou brzdou. I s ohledem na to, jak se nám podařilo rozběhnout REkrabičku, si dovolím říci, že na tom v České republice s podobně orientovanými iniciativami rozhodně nejsme špatně.
Myslíte si, že udržitelnost bude, anebo možná už je, dobrý byznys?
Může být. Ale je nutné si uvědomit, že zdaleka ne každý může mít svůj byznys model nastavený jako REkrabička, kde šetříme přírodu tím víc, čím víc roste naše podnikání. Toho například výrobce cihel samozřejmě nedosáhne a udržitelnost jako taková pro něj logicky primární byznys nebude. Ale bez ohledu na to, že každý máme ty možnosti jiné, bychom udržitelnost podnikání do svého byznysu, ať už je jeho podstatou cokoliv, zařadit měli. To považuji za velmi důležité.
Souhlasil byste, že k tomu, aby lidé významně změnili svoje chování, zvyky, je nutná „facka“, jako byl třeba covid?
Když přijde nějaká velká facka, jak říkáte, událost, třeba katastrofa, a bude nezpochybnitelně souviset s naším nezodpovědným chováním, bude už pozdě. Bude to nevratné a to nechceme. Signály, že bychom své chování měli změnit, tu jsou – sucho, změny klimatu…
Takže na tu opravdu velkou facku nečekejme, raději se jí pokusme předejít.
Odpady jsou samozřejmě jenom jednou z oblastí, kde je třeba měnit věci k lepšímu. Ale oblast je to významná a každá aktivita nebo iniciativa směřující ke změně se počítá.