Článek
Česko nepatří v rámci Evropské unie k zemím, které by udivovaly tempem digitalizace státní správy, spíš naopak. Přesto u nás i v této oblasti vznikají kvalitní projekty, některé dokonce s ambicemi na mezinárodní přesah. Patří k nim i Munipolis, digitální komunikační platforma, která umí občany intuitivním způsobem vtáhnout do komunikace s obcí či se zaměstnavatelem.
Seznam Zprávy jsou mediálním partnerem žebříčku Deloitte Technology Fast 50.
„Nesleduji web obce, ve které bydlím, k tomu se přiznávám. Je to moje chyba, a když mi kvůli tomu unikalo, kde se budou pálit čarodějnice, dalo se to ještě přežít,“ říká s úsměvem zakladatel společnosti Munipolis Ondřej Švrček. Když mu ale opakovaně odtahovali auto, protože se neinformoval o čištění komunikací a dalších aktivitách řízených městskou částí, byl naštvaný. Ptal se po systému, který by jeho i všechny další uměl včas informovat, a protože se se zástupci místní samosprávy znal, uslyšel: „Vymysli to. Proč ne, když to naprogramuješ?“
Vymyslel to a vyrazil, jak se říká, s kůží na trh. Tam zjistil, že samosprávy většinou samy o sobě nejsou nastaveny tak, aby aktivně vyhledávaly způsoby, jak modernizovat nebo zefektivnit svoji komunikaci směrem k občanům. Mají dost jiné práce. Pokud ale dostanou komplexní službu včetně její implementace a zaškolení obsluhy, může se jejich pohled změnit.
Podle Dušana Procházky z firmy Galileo Corporation poptávka po digitalizaci z řad obcí a měst roste. „Vedení obcí chce zkvalitnit komunikaci mezi obcí a občanem, chtějí být připraveni na různé situace, které by mohly nastat, hodně tomu napomohl covid. Zároveň chtějí zefektivnit práci úřadů a šetřit čas svých pracovníků i náklady obce.“ Galileo Corporation v oblasti samosprávy pracuje více než dvacet let, obce, kterým dodávají mimo jiné digitální úřední desky, na ně slyší. I Procházka potvrzuje, že propojenost dat, kdy úředník umístí jednu informaci na jedno místo v administraci a jedním klikem ji odešla na web, na úřední desku, do SMS, do e-mailu, na sociální sítě a do dalších komunikačních kanálů obce, je žádaná.
„Obecní rozhlas má krásnou historii a kupodivu i dnes dokáže na vesnicích část úkolu spočívajícího v informování občanů plnit. Efektivní způsob komunikace to ale není. Svět už funguje jinak,“ říká Švrček. Se svými spolupracovníky vytvořil ekosystém využívající hned několik dílčích info systémů, třešničkou na dortu z uživatelského pohledu je potom aplikace. Všechno dohromady jednak násobně zvyšuje informovanost uživatelů, ale také je efektivně zapojuje do veřejného života a dění v místě jejich bydliště.
Stojí si za tím, že jsou-li informační technologie vhodně navržené, bez problémů se s nimi spřátelí i senioři. A Munipolis je toho skvělým příkladem. V podcastu FAST 50 On Air, vedeném Jiřím Sauerem a Kateřinou Novotnou, vysvětluje, že uživatelům z řad občanů k jeho využívání stačí stáhnout si aplikaci a zaregistrovat se a obci pak postačí počítač připojený k internetu.
Důležité informace z místa bydliště by k nám měly přicházet de facto samy. Vyhledávat je, tak to dneska nefunguje. Proč je nedostávat do telefonu?
Podle Sauera, partnera Deloitte, který je lídrem soutěže Deloitte Technology Fast 50 pro střední a východní Evropu, Munipolis ukazuje, že moderní technologie umí spojovat všechny věkové kategorie. V tomto případě i dotváří vztah obyvatel ke svému okolí, obci, samosprávě a navíc pomáhají zlepšovat životní prostředí. „Inovativní technologická řešení mají v samosprávě stejně důležitou roli jako v soukromém sektoru, zejména v komunikaci radnic s občany. Bylo by ideální, pokud by se o taková řešení snažil stát či samosprávy samy. Nicméně i zde je flexibilnější soukromý sektor, který umí věci dotáhnout do konce,“ říká Sauer. Překážkou k rozvoji podobných řešení je ale podle něj jistá neochota státu zpřístupnit svá data, nabídnout je k využití tech firmám. „Při možnosti využít data státu i samospráv přitom mohou vzniknout velmi zajímavé projekty.“
Teoreticky by Munipolis ze samosprávní úrovně, kde už ho využívá okolo tří tisíc měst a obcí, mohl vyrůst až na úroveň celostátní. „Jsme na ten dialog připraveni. Málokdo má u nás na tomto poli takové know-how jako my,“ říká Švrček.
Poslechněte si
- Jak může fungovat efektivní informační platforma propojující radnici s občany.
- Jak se spolupracuje se státní správou.
- Dá se v Česku vyvinutý systém prodat i v zahraničí?
Poslechněte si rozhovor se zakladatelem platformy Munipolis Ondřejem Švrčkem.
Ačkoli začali jako komunikační nástroj pro samosprávy, stále více svoji platformu otevírají i firmám a vlastně všem subjektům, které mohou ocenit moderní a efektivní způsob online komunikace. „Ve firmách třeba funguje intranet, to je ale hodně sterilní a ve výsledku málo využívaný nástroj. Jeho opakem jsou sociální sítě, ty nás ale zase okrádají o čas,“ říká Švrček. Munipolis by díky své variabilitě mohl ve výsledku být kompromisem a ve firemním prostředí skutečně využívaným komunikačním nástrojem.
„Soukromé firmy si často rády zaplatí za individuální řešení systému tvořené přímo pro ně. Spolupráce se samosprávami nebo školami je jiná, tyto subjekty většinou potřebují typizovaná řešení, která už fungují v okolních obcích a školách. A zásadní je pro ně poměr ceny a výkonu,“ popsal ze svého pohledu rozdíly v potřebách samospráva a soukromých subjektů Dušan Procházka.
Munipolis už svoji službu prezentuje i v zahraničí a podle Švrčka není takto komplexní komunikační nástroj, a vlastně ani způsob uvažování, zdaleka všude běžný. Prostor pro růst na mezinárodní úrovni tedy bude. Nejen v něm by měly Ondřeji Švrčkovi pomoci desítky milionů korun, které do Munipolisu výměnou za 80procentní podíl ve společnosti před dvěma lety investovala investiční skupina Pale Fire Capital. Prvními vlaštovkami jsou realizované zakázky na Slovensku, v Maďarsku a Německu.
„Vstup strategického investora, když se povede, pomůže perspektivním startupům nastartovat větší růst a v případě těch českých i tak potřebnou expanzi za hranice,“ říká Kateřina Novotná z poradenské společnosti Deloitte. Potvrzuje, že je letos na straně soukromých i institucionálních investorů viditelná větší ostražitost, stále však platí, že dobré nápady mají šanci. „Jen se foundeři musí připravit na to, že přístup k penězům už není tak snadný a z jejich strany bude vyžadovat mnohem důkladnější přípravu ve smyslu realistických finančních i byznysových plánů, dobré komunikace produktu, ale i osobní schopnosti zakladatele a celého jeho týmu.“
Digitalizace samospráv
Práci obecních zastupitelů dokáže zefektivnit aplikace UZOb (Usnesení zastupitelstva a rady obce). Zastupitelům, zapisovatelům a v neposlední řadě občanům umožňuje efektivně využívat veškeré informace a podklady z jednání zastupitelstev a rad měst a obcí. Výsledná usnesení jsou všem k dispozici v uživatelsky příjemné a navíc efektivně využitelné podobě, kdy je možno kdykoli jednoduše vyhledat požadované pouze na základě klíčového slova.
Agendu spojenou zejména s tvorbou programů jednání zastupitelstev, s jejich řízením a dokonce i s hlasováním zastupitelů zase usnadňuje elektronický systém z produkce Usneseni.cz.