Hlavní obsah

Škoda Auto sice trhá rekordy, mateřský Volkswagen se ale propadá

Foto: Škoda Auto, Seznam Zprávy

Ilustrační obrázek.

aktualizováno •

Automobilka Škoda Auto prodala v loňském roce vozy za rekordních 695,4 miliardy korun a její provozní zisk se meziročně zvýšil o téměř 30 procent. Celému koncernu VW se už dařilo méně a jeho zisk naopak o 15 procent klesl.

Článek

Automobilka Škoda Auto v loňském roce prodala celosvětově přes 926 tisíc vozů, o téměř sedm procent více než loni. Utržila za ně rekordních 27,79 miliardy eur, v přepočtu přes 695 miliard korun, meziročně o 4,7 procenta více.

Ještě výrazně vzrostl největší tuzemské automobilce provozní zisk. Ten loni dosáhl hodnoty 2,3 miliardy eur, v přepočtu 57,4 miliardy korun, což bylo o 27,8 procenta více než loni. Vyplývá to z výroční zprávy koncernu Volkswagen, kterou firma v úterý zveřejnila. Volkswagen se už delší dobou potýká s problémy a Škoda Auto tak patří mezi jeho „premianty“.

Podle zprávy stojí za zvýšeným ziskem české divize koncernu vedle vyšších prodejů také skladba prodávaných modelů a vývoj směnných kurzů mezi korunou a cizími měnami. Automobilka zveřejněné výsledky nekomentovala, mluvčí Škody Auto Tomáš Kotera odkázal na čtvrteční tiskovou konferenci.

„Jedním z důvodů úspěchu Škody Auto je skutečnost, že tato automobilka stále nabízí celý mix motorů včetně spalovacích a elektrických. Škoda Auto také vyrábí krásná elektrická auta, která se stávají bestsellery na velkých trzích, jako je například Německo,“ říká Milan Kulhánek, partner poradenské společnosti Deloitte.

„Úspěch Škody Auto v kombinaci motorů a produkci úspěšných elektrických vozidel naznačuje silnou kondici automobilky a její schopnost adaptovat se na nové tržní požadavky,“ dodává.

Analytik J&T Banky Pavel Ryska upozorňuje i na další faktor úspěchu Škody Auto. „Naučila se vyrábět kvalitní vozy srovnatelné s modely své sesterské značky Volkswagen v Německu, ale za nižší cenu, což jí umožňují nižší náklady výroby v České republice,“ uvedl pro SZ Byznys.

Škoda Auto zaměstnává ve svých třech výrobních závodech v Česku kolem 37 tisíc lidí. Kromě Česka vyrábí také v Číně, na Slovensku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství.

Firma na svých stránkách minulý týden uvedla, že plánuje do roku 2028 snížit počet nepřímých zaměstnanců o 15 procent s využitím přirozené demografické fluktuace. Tedy že nebude aktivně propouštět, ale nechat přirozeně lidi odcházet a nebude za ně přijímat náhradu. Snižování počtu pracovních míst se podle vyjádření Škody Auto nebude týkat zaměstnanců ve výrobě.

Volkswagenu se propadl zisk

Celkové prodeje vozů koncernových značek v loňském roce dosáhly úrovně devět milionů, což bylo o 3,5 procenta méně než v předchozím roce. Přesto se společnosti podařilo zvýšit obrat, který stoupl o téměř jedno procento na 324,7 miliardy eur, v přepočtu přibližně 8,1 bilionu korun.

Jak firma uvedla ve zmíněné výroční zprávě, rostoucí prodeje koncernových aut v Jižní Americe nevyrovnaly jejich pokles v Číně. V Evropě a Severní Americe zůstal prodej na úrovních roku 2023.

Volkswagenu nicméně výrazně klesl provozní zisk. Ten loni dosáhl hodnoty 19,1 miliardy eur, v přepočtu zhruba 477 miliard korun, o 15 procent méně než v roce 2023. Čistý zisk se propadl dokonce o více než 30 procent na 12,4 miliardy eur, přibližně 310 miliard korun.

Automobilka to přičítá zvýšeným fixním nákladům a mimořádným výdajům souvisejícím s transformací společnosti a nástupem elektromobility. „Další příčinou jsou vysoké regulace, které znemožňují efektivní implementace inovací a produktivní, flexibilní výrobu,“ domnívá se Milan Kulhánek ze společnosti Deloitte.

„Velkou příčinou je i sázka VW na elektrická auta, o které klienti nemají zájem z důvodu jejich vyšší prodejní ceny, omezeného dojezdu a nepříliš rozvinuté nabíjecí infrastruktury,“ doplňuje.

Vedení společnosti se loni dostalo do sporu s německými odboráři o podobu úsporných opatření. Podle odborů IG Metall se na konci roku podařilo najít kompromis, na jehož základě nebudou v Německu uzavřeny žádné továrny a do konce roku 2030 se nebude ani propouštět z organizačních důvodů. Koncern přesto hodlá v příštích šesti letech zrušit v Německu přes 35 000 pracovních míst.

Doporučované