Hlavní obsah

AliExpress musí dokázat, že neumožňuje obchod s falešnými léky a pornografií

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Evropská unie prověřuje internetové tržiště AliExpress kvůli možnému šíření nelegálních produktů a materiálů. Podezření má například na prodej padělaných léků nebo pornografie.

Článek

AliExpress by v Evropě mohl dostat pokutu. Evropská komise totiž ve čtvrtek oznámila, že začala vyšetřovat, jestli internetové tržiště nešíří nelegální a pornografický obsah, píše agentura Reuters.

Vyšetřování komise zahájila na základě zákona o digitálních službách (DSA). Ten vyžaduje, aby společnosti zamezily obchodu s nelegálními a škodlivými produkty na svých platformách.

Podle DSA spadá AliExpress mezi takzvané velké platformy, tedy společnosti, které mají v Evropě více než 45 milionů uživatelů. Porušení pravidel DSA může vést k pokutě až do výše šesti procent celosvětového ročního obratu.

Úředníci komise pro Reuters uvedli, že je na AliExpressu znepokojuje možné šíření nelegálních výrobků, jako jsou padělané léky, nevyhovující potraviny a neúčinné doplňky stravy. Zkoumají také možné skryté odkazy, kde se mohou prodávat výrobky, které nejsou v souladu s předpisy nebo jsou nabízeny „netransparentním způsobem“. Zajímají se i o to, jakou mají v záležitosti roli influenceři, kteří s tržištěm mají dohodu o spolupráci a propagují jejich výrobky.

„V této fázi jsme zatím nezjistili, že by AliExpress nebyl v souladu s předpisy. Máme pouze podezření na prvky, které nejsou v souladu. Nejedná se o zjištění porušení předpisů,“ řekl Reuters jeden z úředníků.

Společnost AliExpress na možné podezření reagovala prohlášením, že respektuje všechna platná pravidla a předpisy na trzích, kde působí.

„Spolupracovali jsme a budeme i nadále spolupracovat s příslušnými orgány na tom, abychom zajistili dodržování platných norem, a budeme i nadále dbát na to, abychom byli schopni splnit požadavky DSA. Společnost AliExpress se zavázala vytvořit bezpečný a vyhovující trh pro všechny spotřebitele,“ sdělilo tržiště Reuters.

Pod drobnohledem jsou i sociální sítě

Komise ve čtvrtek požádala o informace také společnosti Microsoft, Bing, Google Search, Facebook a  Instagram, které spadají pod Meta Platforms, dále Snapchat, TikTok a X (dříve Twitter). Zajímají ji podrobnosti o tom, jak tyto firmy využívají umělou inteligenci, zda si uvědomují její možná rizika a opatření k jejich zmírnění.

„Jsme samozřejmě znepokojeni touto škodlivou kategorií, ať už se jedná o deep fake news nebo volebně důležité deep fake, které se snaží manipulovat s veřejným prostorem,“ uvedli úředníci pro Reuters. Právě blížící se americké, ale i jiné volby bere komise jako prostor, kam se mohou šiřitelé falešných zpráv zaměřit.

Společnosti mají na zodpovězení otázek týkajících se ochrany voleb čas do 3. dubna a na zodpovězení dalších otázek do 24. dubna. Komise požádala o informace i Linkedin, zde ji zajímá možné využívání osobních údajů pro cílenou reklamu. Na odpověď má společnost čas do 5. dubna.

Související témata:

Doporučované