Hlavní obsah

Ekologičtější rozvážka zboží do domu. Tradiční nákladní vozy mají do pár let nahradit ty elektronické

Nákladní automobil eActros.

Německý výrobce automobilů Daimler se snaží udělat rozvážku zboží z online obchodu o něco ekologičtější. Do roku 2021 by rád na silnicích viděl nákladní elektromobily.

Článek

Při dovážce zásilek mezi sklady i k zákazníkům vypouští nákladní automobily do ovzduší velké množství emisí. Tento problém chce řešit německá automobilka Daimler nasazením elektromobilů, píše server CNN.

Podle think tanku Agora, pochází 38 % emisí na evropských komunikacích z těžkých nákladních automobilů. Z čísel Mezinárodní energetické agentury vyplývá, že od roku 2000 rostou emise z těžkých automobilů o 2,2 % ročně.

Daimler tvrdí, že automobily eActros, jak elektrickým nákladním vozům říká, rozvezou balíčky objednané online stejně rychle jako vozidla se spalovacím motorem, s tím rozdílem, že tolik neznečistí prostředí. „Když náklaďák pojede, emise oxidu uhličitého jsou v podstatě nulové,“ uvedl pro CNN Gesa Reimelt vedoucí e-mobility v Deimleru – společnosti, pod kterou spadá značka Mercedes-Bens.

Dojezd 200 kilometrů nestačí současné poptávce

Reimelt si myslí, že eActros by se mohly na silnice dostat do roku 2021. Jejich vývoj trval zhruba pět let. Nákladní automobily, které se nyní testují v Německu a Švýcarsku mají momentálně dojezd až 200 kilometrů. Baterie pohání samotný vůz a stejně tak je zodpovědná za brzdění, posilovač řízení a klimatizaci.

Právě dojezd je v současnosti Achillovou patou mnoha elektromobilů, upozorňuje CNN. Nákladní automobil musí být schopný ujet i 500 kilometrů. Nedostatku je si vědom i Daimler. Podle Reimelta je ale eActros mezi elektrickými nákladními automobily teprve první vlaštovkou. „Pokud chce společnost e-mobilitu a chce ji rychle, pak je tématem nabíjecí infrastruktura,“ říká vedoucí e-mobility v Deimleru.

Odbytištěm elektrických náklaďáků ale nemusí být jen dlouhé vzdálenosti. Těžit z jejich předností by mohla zejména města, kde je znečištění velkým tématem. Některé evropské metropole už nyní zakazují vjezd velkým nákladním automobilům se spalovacími motory.

Albert testuje robota, co přiveze nákup

Daimler ale není jedinou společností, která se „čistější dodávkové službě“ věnuje. CNN připomíná, že například kurýrní služba UPS loni oznámila, že chystá vyvinout plně elektrický dodávkový náklaďák s dosahem okolo 160 kilometrů.

Nedávno dokonce nizozemský řetězec supermarketů Albert Hein začal testovat robota Aitonomi. Ten sám dokáže doručit nákup z obchodu až ke dveřím zákazníka.

Související témata:

Doporučované