Článek
Co by byla Paříž bez Eiffelovy věže, Brusel bez Atomia nebo Seattle bez rozhledny Space Needle? Přitom nebýt pořádání světových výstav, tyhle ikony by zřejmě neexistovaly. I když každé Expo trvá jen pár měsíců, mohou za ním zůstat trvalé hodnoty, jež obohacují identitu města.
První mezinárodní výstava předvádějící pokrok v průmyslu a kultuře se konala před 170 lety v Londýně. I ona měla svůj stavitelský symbol – litinový Křišťálový palác. Na konci 19. století podlehl požáru, ale založil tradici, které se pořadatelská města drží dodnes. Platí to i o menších podobných akcích, jako byla česká Zemská jubilejní výstava v roce 1891. Praha jí vděčí za Petřínskou rozhlednu, Průmyslový palác s Křižíkovou fontánou či Hanavský pavilon na Letné.
Melbourne 1880: Královský výstavní pavilon
Nejstarším významným odkazem na světové výstavy je Královský výstavní pavilon v australském Melbourne, památka UNESCO. Stavba z cihel, dřeva, oceli a břidlice připomíná chrám, mísí se v ní prvky byzantského, románského, lombardského a italského renesančního stylu. Navrhl ji architekt australské viktoriánské éry Joseph Reed, autor řady dalších zásadních melbournských staveb včetně radnice či katedrály svatého Pavla.
Paříž 1889: Eiffelova věž
Už pro světovou výstavu ve Philadelphii v roce 1876 plánovali američtí inženýři Clarke a Reeves stavbu 300metrové ocelové věže. Nesehnali peníze, ale inspirovali Francouze, když hledali něco extra pro výstavu konanou ke 100letému výročí Velké francouzské revoluce.
V soutěži zvítězil projekt firmy Eiffel. „Železná dáma“ na čtyřech zahnutých nohách s betonovými patkami se stavěla dva roky. Pařížané ji nejdřív neměli rádi a když kolem roku 1900 opadl zájem návštěvníků, uvažovalo se i o bourání. Udržela se díky využití pro meteorologii a rozhlas i mezinárodnímu věhlasu, 40 let byla nejvyšší stavbou planety. V roce 1937 při další světové výstavě získala protějšek – půlkruhový Chaillotský palác s Trocadérskými zahradami.
Sevilla 1929: Španělské náměstí
Část centra španělské Sevilly zabírá park Marie-Luisy plný pozůstatků Iberoamerické výstavy z roku 1929 – řady pavilonů i amerických stromů. Nebyla to celosvětová výstava, ale zastupovala země tří kontinentů. Architekturu měl na starost Aníbal González, krajinářské úpravy hlavní zahradník pařížského Boulogneského lesíku Jean-Claude Nicolás Forestier. Dominantou parku je působivé polokruhové Španělské náměstí s pavilonem Španělska a kanál s klenutými mosty, vše ve stylu pseudorenesance a baroka s maurskými vlivy.
Barcelona 1929: pavilon od Miese van der Rohe
K nejslavnějším stavbám německého funkcionalisty Ludwiga Miese van der Rohe patří Barcelonský pavilon, původně Německý pavilon na mezinárodní výstavě v roce 1929. Originál se nezachoval, ale v roce 1986 postavila skupina katalánských architektů jeho repliku. Na stavbu architekt využil podobné myšlenky a materiály jako na Vilu Tugendhat, navrženou ve stejném roce.
Ze stejné výstavy zůstaly v Barceloně dvě zmenšeniny benátských věží, Národní muzeum katalánského umění, skanzen Poble Espanyol, Olympijský stadion, Řecké divadlo a Magická fontána na návrší Montjuïc.
Brusel 1958: Atomium
Myšlenkou světové výstavy v roce 1958 byla optimistická vize budoucnosti, v níž věda a technika umožní lidem lepší život. Jejím hlavním symbolem se stal 165krát zvětšený ocelový model základní jednotky železa – krystalu z devíti atomů. Každý atom představuje ocelová koule neboli sféra o průměru 18 metrů. Sféry jsou z oceli s hliníkovým povlakem, spolu s 20 spojovacími trubicemi tvoří krychli postavenou na špičku a podepřenou třemi pilíři. V koulích jsou vyhlídky, výstavní prostory a restaurace.
Seattle 1962: Space Needle
Výstava v americkém Seattlu v roce 1962 vzhlížela k dobývání kosmu a k 21. století. Jejím zlatým hřebem se stala věž nazvaná v překladu Vesmírná jehla. Spolu se sopkou Mount Rainier dává panoramatu města jedinečnou podobu. Tato 184 metrů vysoká rozhledna má na špičce otočný talíř s jednou otočkou za půl hodiny. Věž odolá silnému větru i zemětřesení, nahoře je vyhlídková plošina a restaurační salonek.
New York 1964: věže z Mužů v černém a Iron-Mana
Ve sci-fi filmu Muži v černém hrály věže v newyorském parku Flushing Meadows roli létajících talířů na podstavcích. Ve skutečnosti jsou to železobetonové rozhledny, součást někdejšího Pavilonu státu New York na světové výstavě 1964. Pavilon, který si zahrál i ve filmu Iron Man 2, navrhli architekti Philip Johnson a Richard Foster se strukturálním inženýrem Lvem Zetlinem. Z části pavilonu je dnes Queenské divadlo. Ze stejné akce ve Flushing Meadows zůstala fontána s glóbem Unisphere.
Montreal 1967: Biosphere
Motiv sféry je jako symbol planety Země u světových výstav oblíbený. Tu největší a nejpůsobivější vytvořil americký architekt, vynálezce a matematik Buckminster Fuller jako pavilon USA pro Montreal.
Její konstrukce je takzvaná geodetická kopule. Koule sestavená jako mnohostěn snese vysoké zatížení a je velmi stabilní i při minimální ploše povrchu. Biosphere má průměr 76 metrů a původně ji vyplňoval průhledný akrylát, o který přišla při požáru v roce 1976. Dnes je uvnitř muzeum životního prostředí. Velké sféry jsou známé i ze světových výstav ve Vancouveru 1986 či v Astaně 2017.
Lisabon 1998: nádraží Oriente
Španělský architekt Santiago Calatrava je pro svůj vzletný styl pro velké světové akce velmi vyhledávaný. Jednu ze svých nejpůsobivějších staveb navrhl k příležitosti Expo 98 v Lisabonu. Nádraží Oriente je dopravní terminál pro vlaky, autobusy a metro. Přízemí tvoří futuristická betonová struktura podobná mostu, nad ní se tyčí ocelová střecha odkazující na gotické klenby. Můstky a přístřešky připomínají rybí kostry.
Dalšími pozůstatky výstavy jsou sousední Portugalský pavilon a stadion Altice Arena. Calatrava navrhl i most Amillo v Seville pro Expo 1992 a nedokončenou věž Dubai Creek Tower pro Expo 2020.
Šanghaj 2010: Mercedes-Benz Arena
Zahajovací ceremoniál Expo 2010 v Šanghaji se konal v dnešní Mercedes-Benz Areně, nejpopulárnějším stadionu v Číně. Futuristická dvojitá skořepina pokrytá plechy s perlově bílým povlakem má tvar mísy s poklicí či vesmírné lodě. Hostí koncerty světových hvězd a přední čínské sportovní akce. Autory jsou architekti z kanceláří Manica a Ecadi.