Článek
Zásilkovna po deseti letech fungování mění vizi. Potřeby e-commerce se proměnily a firma chce držet krok. Novou výzvou je pro přední logisticko-technologickou společnost pomoc českým e-shopům v zahraničí.
„Zůstaneme platformou pro internetové obchody, takže neplánujeme zboží prodávat, ale plánujeme pro ně celou řadu podpůrných služeb. Je to podpora exportu, jsou to digitální služby, například validace adres a zpracování dat, jdeme cestou virtuálních služeb pro e-shopy, zpracování cenotvorby,“ vysvětluje Simona Kijonková pro SZ Byznys plány na příští období s tím, že s vybranými partnery už připravují konkrétní projekty.
České internetové obchody tak mají být podle spolumajitelky skupiny Packeta více konkurenceschopné. Nejen v rámci Evropské unie, ale i v zámoří, Dubaji či Rusku. Zkrátka na složitějších trzích.
„Tam všude už Packeta je, vozíme tam zásilky z Česka a touto cestou půjdeme v příštím roce. Chceme jim pomoci na tamních trzích i ve třetích zemích napojením na tamní cenové srovnávače, napojením na marketplacy, taková ta online tržiště, jak známe z Evropy, pomoci jim s cenotvorbou tak, aby i v Rusku nebo USA uspěly,“ říká žena, která vede Zásilkovnu, potažmo Packetu každoročně ke skokovému růstu tržeb i objemu zásilek. Letos to bude o 129 procent oproti loňsku.
Do 3 měsíců ovládnou Blízký východ
Momentálně skupina vstupuje na nové trhy na Blízkém východě. Vstupní branou je pro ni vlastní zastoupení v Dubaji, rozjeté jsou spolupráce s tamními klienty, logistickými firmami a infrastrukturou. Skupina chce zabodovat v Saúdské Arábii, Ománu, Kataru a dalších.
„Takže ano, začínáme. A začínáme pokorně. Už v prvním čtvrtletí příštího roku umožníme českým firmám zasílání na Střední východ, což bude velmi zajímavé, a staneme se tak jedním z mála hráčů, kteří operují i na Středním východě v rámci e-commerce logistiky. Ten pro nás bude daleko složitější než kterákoliv země Evropské unie nebo i mimo ni, bude to pro nás velmi složitý rozměr. Já na Střední východ přicházím s obrovskou pokorou, protože ten zákazník je jiný,“ vypráví Simona Kijonková s tím, že mimo jiné ve skupině dokončují přípravu mobilních aplikací v tamních jazycích.
Akvizice Packety (Zásilkovny) pro rozšíření služeb
Trayto (září 2020)
- ostravská technologická firma, dřív známá jako BiddingTools Group
- specializuje na automatizaci nabídek ve srovnávačích zboží jako Heureka nebo Zboží.cz v Česku a na Slovensku
Zavezu.cz (prosinec 2019)
- komunitní kurýrní služba
- propojuje uživatele, již někam jedou, s těmi, kteří potřebují něco dovézt
- zaměřeno na logistiku věcí, které se přepravují obtížně, jako je nábytek, pneumatiky apod.
„Určitě to není tak, že chceme skočit na Střední východ a postavit tam logistickou jedničku. Operuje tam několik nadnárodních společností, my budeme spíš mezičlánkem. Už jsme zvládli byrokratického šimla, protože v covidové době rozjíždět nový byznys není úplně jednoduché,“ doplňuje.
Detaily Kijonková dotahovala na dálku právě v době pandemie koronaviru. Nejdřív do Dubaje cestovat nemohla, pak s komplikacemi.
Podobně chce skupina posilovat v Rusku a USA, kde sice zastoupení má, ale pouze jedno nebo dvě.
Není e-shop, „se kterým bychom nespolupracovali“
V Česku Packeta spolupracuje s celou e-commerce. Podle šéfky úspěšné firmy není internetový obchod, se kterým by nespolupracovali. „Teď jsme podepsali spolupráci s Datartem, to je náš nový klient, ale já jsem ráda za spolupráci se všemi, i těmi malými. Ale co je zajímavé, začínáme spolupracovat s e-shopy v rámci celé EU, máme entity v Německu, Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku. Kdybych měla vyjmenovat podstatné hráče, tak v Polsku E-obuv, na Slovensku například hračkářství Dráčik,“ vyjmenovává nové partnery Kijonková.
Čtvrtinu peněz české e-commerce protočí Zásilkovna
Česká e-commerce vyrostla letos o třetinu a překoná 200 miliard korun. Z toho 50 miliard se protočí podle Simony Kijonkové právě Zásilkovnou. V otázce, zda to bude příští rok ještě víc, má jasno.
„Ono to tak dopadne, vždyť i růst celé Packety jsme plánovali o 100 procent a bude o 129, letošní Vánoce jsou specifické, my tomu říkáme covidové Vánoce. Zákazníci se stáčejí na internet a nakupují tam i zboží, které tam dřív nenakupovali, jako oblečení, obuv, potraviny nebo dioptrické brýle. Zboží, které dřív potřebovali zkoušet a dnes se toho nebojí, u něj vidíme nárůst o 30 procent,“ vysvětluje jedna z nejúspěšnějších žen českého byznysu pro SZ Byznys.
Další růst e-commerce očekává o čtvrtinu.
Růst ve vlastní firmě pečlivě plánuje. Nic nenechává náhodě. „Není to o tom, že si řekneme, kolik tak asi porosteme, ale řekneme si, že porosteme o 100 procent, a pak se budeme bavit, jak bychom to splnili,“ vypráví žena, jejíž firma byla první roky v řízené ztrátě a teď atakuje obrat dvě a půl miliardy korun.