Článek
Koronavirová krize posílila českou e-commerce. To jsou závěry nejrozsáhlejší studie vlivu koronaviru z dílny MonkeyData. „Českým e-shopům roste objem nákupů a daří se jim jako o Vánocích,“ říká zakladatel společnosti MonkeyData Jan Laštůvka. „Všímáme si, že vzniká stále více nových e-shopů, a to rychleji, než je běžné. Do online prostředí se přesouvá stále více firem a rychleji rostou i jednotlivé kategorie,“ uvádí.
Největší nárůst tržeb dle odvětví v roce 2020 oproti tomu předchozímu zaznamenal segment zdraví o 213 procent, stavebniny vzrostly o 112 procent, dětské zboží o 99,9 a drogerie o 109 procent.
Naopak zájem se v této době snížil u zboží v kategoriích módy, hodinek či outdoorového vybavení.
Dařit se bude i po karanténě
„Na skokové nárůsty objemů mají přímý vliv jednotlivá vládní opatření,“ komentuje dále Laštůvka. Nejúspěšnějším březnovým dnem české e-commerce byl jednoznačně 16. březen, kdy české e-shopy zaznamenaly objednávky za osmadvacet miliard korun.
Jak dlouho bude tento trend trvat, se nedá s jistotou určit. Autoři studie jsou ale optimističtí. „E-commerce bude minimálně několik dalších měsíců stále posilovat. Kategorie, kterým se daří teď, budou zažívat růst i nadále. Naopak ty, kterým se nedaří, nejspíš svůj trend také udrží. I po skončení karantény ale očekáváme, že e-commerce jako celek bude posilovat. A dařit se bude především firmám, které objevily online jako zcela nový kanál, a uvědomují si, že je to efektivnější řešení pro jejich byznys,“ uzavírá Jan Laštůvka.