Hlavní obsah

Dvoustovka vlakem v Česku? Podle železničářů za pět let

Na rychlovlaky Česko stále čeká.

Zatímco nejrychlejší světové vlaky dokážou jezdit i šestisetkilometrovou rychlostí, česká železnice v tomto ohledu zaostává. Vlaky kvůli předpisům a hlavně neuzpůsobeným tratím mohou dosahovat maximálně 160 kilometrů za hodinu, to se má změnit. Pro vyšší rychlosti se například koleje nesmí křížit s přejezdy.

Článek

Správa železnic v pondělí v Břeclavi ohlásila, že první soupravy dosáhnou dvoustovky za pět let. Také proto na úseku mezi Vranovicemi a Břeclaví od prosince testuje tuto rychlost. Aby mohly vlaky přidat, musejí železničáři opravit trať, s modernizací na jižní Moravě začnou už příští rok, aby vše stihli do roku 2025.

„Slíbili jsme, že postupně zrychlíme českou železnici. Stávající infrastruktura to neumožňuje bez nutných úprav, jako je například odstranění všech úrovňových přejezdů a přechodů,“ uvedl ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Úpravy si vyžádají investice v řádech stamilionů korun. Bude například nutné opravit stanice Podivín a Zaječí, zrušit přechod v Podivíně a především upravit trať tak, aby silnice křížila mimoúrovňově.

Testy začaly loni devátého prosince. Železničáři pro ně použili lokomotivu Siemens Vectron, která je vybavena bezpečnostním systémem ETCS, díky němuž na dálku komunikuje trať s kabinou strojvůdce. „Systém umožňuje spolehlivě kontrolovat jízdu vlaků. Technologie dohlíží, aby se vlak pohyboval v přesně vymezeném úseku tratě,“ řekl Svoboda.

„Je tady mobilní a traťová část, které musejí dohromady korespondovat. Pokud je vše v pořádku, systém mi povolí jet požadovanou rychlostí. Předem mám dáno depeší, že mohu jet dvoustovkou jen v úseku mezi Podivínem a Vranovicemi,“ popsal strojvůdce Milan Mužík.

Systém reaguje i na indispozici strojvedoucího. „Pokud překročím povolenou rychlost, ryska na tachometru se přebarví dožluta, dostanu i zvukové upozornění. Když nereaguji, vlak sám zastaví,“ dodal Mužík.

Železničáři dvoustovku postupně otestují na čtyřech tratích. Celkově půjde o desítky kilometrů. „Nejdříve chceme jezdit dvoustovkou v Ejpovickém tunelu u Plzně. Na konci dubna nám zahraniční přístroje změří, co je potřeba pro tu rychlost vykonat,“ řekl Svoboda.

Přidá se také dvanáctikilometrový úsek u Vranovic na Břeclavsku, stejně jako trať Choceň-Uhersko v Pardubickém kraji a úseky mezi Olomoucí a Přerovem.

Železničáři už vyšší rychlosti zkoušeli v roce 2004 poté, co se do Česka dostaly soupravy Pendolino. „Je škoda, že se tehdy v testování nepokračovalo. Vzal jsem si za své, abychom na dvoustovku zrychlili,“ dodal Svoboda.

Doporučované