Hlavní obsah

Dvě stě metrů na výšku. V Singapuru staví paneláky vyrobené v Malajsii

Foto: ADDP Architects

Díky dovezení bytových jednotek, které budou již z 80 procent hotové, by se mělo docílit snížení hluku v okolí i snížení celkového znečištění.

V Singapuru se staví největší prefabrikované mrakodrapy na světě. Měřit budou téměř 200 metrů. Byty vznikají již v továrnách, na stavbě se dokončí posledních 20 procent.

Článek

Fakt, že v Singapuru vyrostou dva 192metrové mrakodrapy, asi málokoho překvapí. Obě budovy jsou ale zajímavé spíše tím, jak budou postaveny, než samotnou skutečností, že budou postaveny. Až se projekt úspěšně dokončí, bude se jednat o nejvyšší mrakodrapy z prefabrikovaných jednotek na světě.

Rezidenční projekt pojmenovaný Avenue South Residences plánuje téměř tisíc bytů a využije k tomu na tři tisíce modulů, které se na sebe postupně skládají. Podle singapurské architektonické společnosti ADDP Architects vyžaduje zvolená metoda stavby (Prefabricated Prefinished Volumetric Construction PPVC) méně pracovních sil. Navíc sníží hluk v okolí stavby a zmenší objem vyprodukovaného odpadu, uvedli architekti pro CNN.

Stačí připojit

Jednotlivé bytové jednotky musí cestou na staveniště nejdříve překročit hranice. Vyrábějí se totiž v Malajsii. V továrně v Senai se z betonu vytvoří šestistranné boxy, které jsou posléze převezeny do Singapuru, kde jsou vybaveny a poslány na místo určení. Jak uvádějí architekti z ADDP, box přijede na staveniště z 80 procent hotový. Poté se s pomocí jeřábu zvedne na určené místo a dodělají se pouze poslední detaily. Prostě takové lego pro architekty. „Je to jako výroba automobilů, jen převedená do stavebnictví,“ řekl pro CNN Markus Cheng Thuan Hann, jeden z partnerů ADDP.

Oproti evropským panelákům, které jsou také tvořeny z prefabrikovaných částí, je singapurský model sofistikovanější. Místo panelů využívají architekti z jihovýchodní Asie celé jednotky, které jsou mimo jiné již vybaveny hydroizolací, elektrickým vedením, nebo jsou dokonce již zasklené. „Moduly je k sobě potřeba jen připojit,“ vysvětluje Markus Hann pro server Dezeen. Tento proces podle něj zjednoduší kontrolu kvality – díky kontrolovanému prostředí v továrně se zvýší i finální kvalita.

Foto: ADDP Architects

Architekti vytvořili pro lidi i komunitní zahrady v útrobách mrakodrapů.

Není prefabrikát jako prefabrikát

Hnací motor pro prefabrikované budovy je v jihovýchodní Asii stejný jako v poválečné Evropě v druhé polovině 20. století: je potřeba mnoho nových bytů, a to co nejrychleji.

Právě v Singapuru se metoda PPVC velmi osvědčila. Developery k jejímu užívání aktivně nabádá i samotný stát. Podle dat singapurského stavebního úřadu se s použitím metody ušetří až osm procent finančních prostředků a 40 procent pracovní síly. Na některých místech Singapuru je použití PPVC dokonce nutností a právě projekt Avenue South Residences stojí na takto označeném území.

Stavba projektu již začala, hotov by měl být v prvním čtvrtletí roku 2023. Po dokončení bude jednolitý vizuál mrakodrapů nabourán 16 malými terasami a dvěma velkými komunitními zahradami na 19. a 36. patře.

Foto: ADDP Architects

Mrakodrapy vyrostou u železničního koridoru KTM.

Na hranici možností

Projekt převezme rekord za nejvyšší prefabrikovanou stavbu na světě po 140metrových mrakodrapech Clement Canopy, které taktéž designovali architekti z ADDP. Markus Hann si myslí, že nové budovy nebudou, pokud jde o výšku, jen tak překonány. „Snažíme se stavět výš a výš, spolupracujeme s inženýry, zkoumáme 3D modely, abychom lépe pochopili povětrnostní podmínky. Myslím si ale, že i tak bude naše 56patrová budova nejvyšší v Singapuru,“ uvádí Markus Hann pro CNN.

„Je to beton a musíme ho zvedat doopravdy vysoko. V závislosti na tom, zda budou vyvinuty nové technologie nebo lehčí konstrukce, ale existuje šance, že bychom mohli jít výš,“ nevylučuje.

Doporučované