Článek
Rekonstrukce hotelu InterContinental v centru Prahy v minulých dnech rozlítila řadu obyvatel centra metropole. A to kvůli způsobu, jakým byly z obvodového pláště odstraňovány panely s obsahem rakovinotvorného azbestu.
Dodavatelská firma Metrostav a její subdodavatelé kolem hotelu nakonec nepostavili lešení a nevytvořili „pod plachtou“ tzv. uzavřené kontrolované pásmo, což mnozí čeští odborníci při podobných stavebních akcích považují za samozřejmé. Panely ve volném prostoru snímal jeřáb.
Právě kvůli tomuto spornému postupu se na stavbě v krátkém čase vystřídalo mnoho kontrol ze státních i místních úřadů. Zatím to firmám nepřineslo žádnou sankci, měření prý neprokázalo, že by azbestová vlákna unikala do okolí.
Také odstraňování panelů s azbestem už sice skončilo, avšak přetrvává otázka, kde byl nakonec rakovinotvorný materiál uložen. A zda byly nebezpečné panely předtím demontovány.
Kdyby totiž byly kdekoliv v Praze či mimo Prahu rozebírány z ocelových rámů, dle zákona by se jednalo o práci s azbestem, musela by o tom dopředu vědět místně příslušná hygienická stanice a práce by bezpochyby musely probíhat ve zmíněním uzavřeném kontrolovaném pásmu, z něhož je vzduch odsáván přes speciální filtry.
Místo Lán Úholičky
Dodavatelská firma Metrostav svěřila demoliční práce moravskoslezské firmě Mrozek a ta si na likvidaci azbestu zase najala specializovanou pražskou firmu SKS odpady. Na začátku března firma SKS odpady pražské hygieně nahlásila, že panely s azbestem bude ukládat na skládce firmy Ekologie poblíž Lán na Kladensku. Do Lán byla skutečně část vybouraného materiálu z InterContinentalu dopravena, ale vše bez rámů. Na dotaz Seznam Zpráv to uvedla zástupkyně firmy Ekologie Irena Sailerová.
To by mohlo naznačovat, že do panelů cestou někdo neoprávněně zasahoval. Ředitel firmy SKS odpady Vlastimil Krnáč však tvrdí, že žádnou demontáž panelů neprováděli.
Do Lán prý na samém začátku bouracích prací dopravili jen asi čtyři kontejnery azbestového odpadu (s obsahem izolační vaty), všechny panely (neporušené, v rámech) však byly podle ředitele SKS nakonec uloženy na skládce v Úholičkách, která patří firmě FCC Regios. Nyní už jsou všechny zahrnuty vrstvou zeminy, uvedl ředitel Krnáč.
„Právě proto, že na skládce v Lánech jim vadily ty ocelové rámy, jsme se nakonec domluvili na uložení v Úholičkách, kde jim to nevadilo. Odvezli jsme tam asi 12 kontejnerů,“ říká ředitel SKS a odmítá, že by mohly být porušeny předpisy. „Na všechno jsou vážní lístky, průběžná evidence, všechno si od nás převzala i inspekce životního prostředí. Jsme pod bedlivou kontrolou,“ přesvědčuje ředitel firmy.
Nicméně o tom, že najatá firma SKS odpady dodatečně skládku změnila, pražská hygienická služba nevěděla. Zjistila to až dodatečně na konci května, při kontrole staveniště hotelu, jak vyplývá ze zprávy, kterou hygienici zveřejnili.
Místo Benátek Lány
V případě SKS však nešlo o jedinou změnu cílové stanice, kter tito specialisté na likvidaci azbestového odpadu v minulých týdnech udělali.
Zhruba ve stejný čas, kdy lidé z firem Mrozek a SKS odpady pro Metrostav vybourávali obvodový plášť hotelu InterContinental, pracovali i na jiné podobně významné zakázce, o níž už Seznam Zprávy také informovaly.
Šlo o demolici někdejšího areálu Tesly Hloubětín na Praze 9, který je v majetku developerské firmy Central Group. I tam byly v objektech desítky tun azbestu a i tam bylo místo sklády dodatečně změněno.
Demolice areálu Tesly Hloubětín začala zhruba v polovině března a skončila na začátku května, jak vyplývá ze svědectví a fotografií některých obyvatel žijících v sousedství.
Firma SKS odpady přitom nahlásila hygieně práci s azbestem až 17. března (dle zákona má přitom povinnost tak učinit minimálně měsíc před začátkem prací), tedy v době, kdy už v areálu pracovaly bourací bagry.
Podle hlášení hygieně měl být nebezpečný odpad z Tesly uložen na skládce firmy AVE CZ v Benátkách nad Jizerou. Firmy Mrozek a SKS odpady po četných dotazech nakonec Seznam Zprávám sdělily, že byl uložen na skládce v Lánech. Tedy na té samé, kam měl jít odpad z InterContinentalu, a kam nakonec ve valné většině nešel.
„Kvůli vyšší ceně a dopravním problémům na trase do Benátek jsme se nakonec rozhodli pro Lány,“ vysvětluje tuto druhou změnu již dříve citovaný ředitel SKS odpady Vlastimil Krnáč. Kdy a zda vůbec o změně informovali hygienu, jasně neřekl. Pražská hygienická stanice na dotaz nereagovala.
Podle Krnáčova tvrzení bylo z areálu Tesly Hloubětín odvezeno ve speciálních kontejnerech celkem téměř 170 tun odpadu s obsahem azbestu. Odvážen do Lán měl být v období od 29. března do 7. května, tedy nikoliv před samotnou demolicí areálu, ale až v jejím průběhu.
Nejvíce azbestu bylo podle dříve provedeného průzkumu v podlahách, zejména v hlavní administrativní budově Tesly. „Podlahy byly odstraňovány v uzavřeném kontrolovaném pásmu,“ uvádí Krnáč. Fotografie, které by to mohly doložit, ale nemá.
Problém je, že lidé, kteří v okolí Tesly Hloubětín žijí a pracují, si žádné speciální práce, při nichž by byl před demolicí azbest odstraňován v ochranném pásmu, nevybavují. Seznam Zprávám se jich ozvalo hned několik a nikdo nic takového neviděl.
„Celou tu demolici jsem sledoval přes ulici od samého začátku téměř v přímém přenosu. Vůbec netuším, kdy a jakým způsobem by tolik azbestu z těch budov vybourali,“ má stále o celé akci velké pochybnosti i veterinární lékař Michal Čáp, který se už se svým podnětem obrátil na pražskou hygienu i na Českou inspekci životního prostředí. Vyjadřuje obavy, že minimálně část karcinogenního azbestu skončila v sutinách.
Avšak i vlastník areálu, developerská firma Central Group a její vedení, věří, že najaté firmy pracovaly v souladu s předpisy. Veškerá dokumentace i kontroly přímo na místě, včetně kontrolních měření provedených akreditovanou laboratoří, prý zatím neukázaly, že by bylo něco v nepořádku.
„Věřte, že i mým eminentním zájmem je, aby se to celé vyjasnilo,“ uvedl pro Seznam Zprávy majitel Central Group Dušan Kunovský.