Článek
Letité spory o to, kde má stát ve druhém největším městě republiky nádraží, které zároveň bude významným železničním uzlem i pro mezinárodní dopravu, mají nový časový termín pro vyřešení.
Správa železniční dopravní cesty představila v pondělí studii, kde by nové brněnské nádraží mohlo stát. Její autoři dospěli k tomu, že vhodné místo pro stavbu je jak v centru, tak v odsunuté poloze v místech dolního nádraží.
Brno, Jihomoravský kraj, stát a SŽDC mají tři měsíce na to, aby varianty posoudily, a v březnu by mohla o té konečné rozhodnout vláda.
Ze studie vyplývá, že Brno každopádně potřebuje nové nádraží, protože současné ani při modernizaci nezvládne předpokládané přibývání vlaků. „Diskuze není jen o poloze nádraží, ale obecně o uspořádání Brna a širší aglomerace. Z širšího pohledu jde o dopravní uspořádání kraje s přesahem na Vysočinu,” řekl náměstek ředitele SŽDC Martin Nejezchleb, který má na starosti modernizaci.
Optimistické předpoklady zahájení stavby jsou v případě odsunutého nádraží v roce 2020, v případě nádraží v centru 2026, vzhledem k územní a projektové připravenosti.
„Peníze musíme hledat ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Otázkou je budoucnost spolufinancování z Evropské unie,” řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.