Hlavní obsah

Dvě místa pro nové nádraží v Brně. Stavět se může za 3 nebo za 9 let

Dvě místa pro nové nádraží v Brně. Stavět se může za 3 nebo za 9 let.Video: Soňa Barabášová

Nové brněnské nádraží lze postavit jak v centru, tak v odsunuté poloze v místech dolního nádraží.

Článek

Letité spory o to, kde má stát ve druhém největším městě republiky nádraží, které zároveň bude významným železničním uzlem i pro mezinárodní dopravu, mají nový časový termín pro vyřešení.

Správa železniční dopravní cesty představila v pondělí studii, kde by nové brněnské nádraží mohlo stát. Její autoři dospěli k tomu, že vhodné místo pro stavbu je jak v centru, tak v odsunuté poloze v místech dolního nádraží.

Brno, Jihomoravský kraj, stát a SŽDC mají tři měsíce na to, aby varianty posoudily, a v březnu by mohla o té konečné rozhodnout vláda.

Ze studie vyplývá, že Brno každopádně potřebuje nové nádraží, protože současné ani při modernizaci nezvládne předpokládané přibývání vlaků. „Diskuze není jen o poloze nádraží, ale obecně o uspořádání Brna a širší aglomerace. Z širšího pohledu jde o dopravní uspořádání kraje s přesahem na Vysočinu,” řekl náměstek ředitele SŽDC Martin Nejezchleb, který má na starosti modernizaci.

Optimistické předpoklady zahájení stavby jsou v případě odsunutého nádraží v roce 2020, v případě nádraží v centru 2026, vzhledem k územní a projektové připravenosti.

„Peníze musíme hledat ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Otázkou je budoucnost spolufinancování z Evropské unie,” řekl náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček.

Související témata:

Doporučované