Hlavní obsah

Dvacetikoruna na týden. Hospodařit s penězi by se měly děti učit už ve školkách

Rozhovor s Kateřinou Lichtenberkovou, expertkou projektu Finanční gramotnost do škol, a finančním poradcem Lukášem Pravdou.Video: Kamila Bejlková, Seznam Zprávy

V rámci akce Global Money Week, která se usuktečnila v posledním březnovém týdnu, se mohly nejen děti a mládež více vzdělat v oblasti finanční gramotnosti.

Článek

Kateřina Lichtenberková i Lukáš Pravda se v oblasti finančnictví věnují i práci s dětmi a jejich vzdělání. Oba se shodují, že finanční gramotnost je třeba budovat už od útlého věku, a to nejlépe v rodině i ve školách.

„Je důležité, aby tam byla souhra rodiny a školy. Když to v té rodině chybí, tak to škola musí částečně zastat,” říká Kateřina Lichtenberková, která je členkou expertního týmu projektu Finanční gramotnost do škol. Ten učitelům pomáhá ve výuce finanční gramotnosti na školách například zvolením správné metodiky a výukových nástrojů. Projekt se navíc nezaměřuje jen na děti ve věku základních a středních škol, ale pomáhá vzdělávat děti už v mateřských školách.

„Je to o tom, že dítě se učí rozdíl mezi potřebou a přáním. Jestli to, co chci, je i to, co potřebuji. Pak nějaké základy spoření a poznávání mincí a bankovek,” popisuje Lichtenberková.

Podle expertů by se děti v předškolním věku měly učit hospodařit s určitým obnosem peněz v kratším časovém úseku. „Doporučuji začít s týdenním kapesným, protože pro malé dítě je měsíc strašně dlouhá doba,” popisuje své zkušenosti Lichtenberková. Postupem času je pak vhodné kapesné zvyšovat spolu s prodloužením doby, kdy má dítě s penězi vystačit.

Lukáš Pravda pracuje s rodinami, kterým se pomáhá vyznat v oblasti finačnictví a učí je, jak s penězi správně hospodařit.

„Úplně nejpodstatnější je mít dobrý základ v rodině. Škola to už pak těžko zachraňuje,” doplňuje Pravda s tím, že jeho hlavní pracovní náplní je poradenství pro dospělé, nicméně hlubší význam spatřuje právě ve výuce dětí, které pak v dospělosti netápou a jsou schopny své znalosti předat zase svým potomkům.

„Rodiče, kteří jsou si schopni říct, že mají prostor se zlepšovat, nejčastěji vyhledají pomoc finančního poradce. S těmi se paradoxně mnohem lépe komunikuje, jsou schopni přimout radu a doporučení. Oproti klientům, kteří si myslí, že tomu rozumí, tam je opak většinou pravdou,“ říká finanční poradce.

Stejně tak v budování finanční gramotnosti pomáhají brigády, na kterých si mohou mladí lidé lidé od patnácti let přivydělávat.

„Děti už se naučí hospodařit s rozpočtem nad rámec kapesného, což jsou peníze, které si musely samy odedřít. Je to něco jiného, než když je dostanou ‚za nic’,“ popisuje hlavní přínos Pravda.

Nejen peníze jsou však tím hlavním aspektem brigád. Díky nim se také mladí lidé učí zodpovědnosti a získávají nové zkušeností. „Doporučují jít více po té zkušenosti než po penězích. To znamená zapojovat děti od patnácti let do prací, ale třeba i formou stáží, kde mohou získat zkušenosti,” říká Lichtenberková.

Související témata:

Doporučované