Článek
Přít se o to, jestli si mladá generace dokáže odpírat okamžité uspokojení a raději si užije větší výnos v budoucnu, anebo ne, by se dalo nejspíš donekonečna. Stavební spořitelna Modrá pyramida do debaty vstoupila rázně. Její online kampaň nazvaná Klíčová otázka využila formu sociálního experimentu, který poprvé vyzkoušeli na začátku 70. let na Stanfordově univerzitě a dnes se mu běžně říká „marshmallow test“. Namísto malých dětí a sladkostí ale moderátor Jakub Kotek účastníkům nabídl tisíc korun hned, nebo dva tisíce za rok. Krátkodobý zisk, anebo raději dlouhodobý?
To vše se odehrálo před rokem. Aktuální pokračování Klíčové otázky zkoumá přístup mladých lidí k penězům podrobněji a hlouběji – a tentokrát se místo o dva tisíce hraje o jejich budoucnost.
Dvacítku účastníků nového experimentu ve věku od 18 do 21 let tvoří stejnou měrou muži i ženy, zastoupeny jsou také různé úrovně vzdělání. Všichni začínají na stejné startovní čáře a postupně odpovídají na dvacet otázek, které jim i tentokrát klade Jakub Kotek. Jde o jejich životní očekávání, plány nebo finanční gramotnost. Za každou kladnou odpověď postupují o krok kupředu, za každou zápornou nebo vyhýbavou o krok zpátky.
Rozpory a mnohdy propastné rozdíly mezi životními sny a realitou se během letošní Klíčové otázky ukazují velmi názorně. A otevírají tak další velmi podstatnou debatu. „V dnešním světě, který je zejména na sociálních sítích obvykle prezentován v podobě luxusu a dokonalosti, se vytrácí aspekt reality, která nebývá vždy taková, jakou jsme si ji vysnili,“ říká Ondřej Suchý, který v Modré pyramidě působí jako manažer marketingu. „Důležité však je, aby lidé, ať už jsou mladí nebo v pokročilejším věku, na své sny nerezignovali a dělali pro svoji budoucnost maximum. Jako jeden z příkladů uvádíme právě sen o vlastním bydlení, který je pro běžnou populaci čím dál hůř dosažitelný a je třeba na něm pracovat již od útlého věku, také často za pomoci rodičů. Jsou zkrátka témata, před kterými bychom neměli zavírat oči a měli bychom je začít řešit hned.“
Více o experimentu můžete zjistit na Klicovaotazka.cz.