Hlavní obsah

Dva rychlíky Arrivy jely na červenou, strojvedoucí prý zase neumí česky

Vlak společnosti Arriva.

Ministerstvo dopravy a Drážní úřad se zabývají problémy u rychlíkových linek, které nově provozuje společnost Arriva. Na Twitteru to v pátek uvedl ministr Vladimír Kremlík (za ANO) a dodal, že chce nápravu chyb.

Článek

Strojvedoucí Arrivy od poloviny prosince, kdy začal platit nový jízdní řad, dvakrát nerespektovali návěstidlo s příkazem zastavit, některé spoje Arrivy mají zpoždění v desítkách minut a výpravčí si opakovaně stěžovali na to, že se nemohou domluvit se strojvedoucími z ciziny, napsal dnes server iDNES.cz.

Arriva nově jezdí na linkách Praha-Tanvald, Kolín-Nový Bor, Praha-Rakovník a Praha-Písek-České Budějovice. Spoje na rychlíkových linkách objednává Ministerstvo dopravy. „Problémy u rychlíkových linek, které jsou nově provozovány společností Arriva, důkladně posuzujeme, a to i ve spolupráci s Drážním úřadem. Budu důrazně požadovat nápravu zjištěných nedostatků,“ napsal Kremlík.

Server iDNES.cz dnes uvedl, že kontroloři z Drážního úřadu se chtějí zaměřit primárně na Arrivu, i když problémy při zahájení provozu měli také další dopravci. „Před několika dny jsme dopravci Arriva poslali dopis týkající se problematiky jejich strojvedoucích, ale i obecně zajištění bezpečnosti drážního provozu. V nejbližších dnech očekáváme jejich odpověď,“ řekl Mladé frontě Dnes ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář. Podle serveru jde o první krok k tomu, aby státní úřad mohl začít přezkušovat, zda mají všichni provozní zaměstnanci Arrivy dostatečné znalosti a schopnosti k provozu drážní dopravy v Česku.

Prověřování takzvané odborné způsobilosti se bude zřejmě týkat především čtveřice strojvedoucích z Bulharska. Přestože prošli bez problémů přezkoušením u dopravce z českých předpisů a prokázali potřebnou jazykovou znalost na úrovni B1, výpravčí při komunikaci s nimi opakovaně upozorňovali na jazykovou bariéru, píše server.

Generální ředitel Arriva Transport Daniel Adamka zaměstnance brání. „Umí česky. Jsou to lidé, kteří jezdili 20 let v Bulharsku a profesi zvládají stokrát lépe než někteří naši strojvedoucí,“ uvedl.

Prošetřování Arrivy si u Drážního úřadu vymínila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). „Dvacátého prosince od nás odešel podnět vůči Arrivě, kde bylo vypíchnuto několik případů nepřímého ohrožení bezpečnosti provozu,“ cituje server mluvčího SŽDC Marka Illiaše. SŽDC také vydala pokyn, aby dispečeři namátkově prověřovali, zda strojvedoucí zvládají základní komunikaci v českém jazyce.

Arriva, která je dceřinou firmou německých drah Deutsche Bahn, od nového jízdního řádu provozuje dopravu také na některých regionálních linkách v Libereckém a Zlínském kraji. Zlínský kraj kvůli zpožděním vlaků a problémům odbavovacího systému zvažoval, že Arrivě uloží pokutu.

Firma se za problémy cestujícím veřejně omluvila a slíbila nápravu.

Doporučované