Článek
Dva roky nemají podle zákona co dělat billboardy u dálnic a silnic I. tříd, aby nerozptylovaly pozornost řidičů. A přesto jich je na území hlavního města až dvě stě. Jestli jsou všechny nelegální, záleží na tom, zda nestojí přímo v zastavěném území, kde je to povoleno.
Počty billboardů zmapovalo sdružení Nechceme-billboardy.cz, za kterým stojí Štěpán Fiala. Napočítalo konkrétně 183 reklamních poutačů, které podle nich odporují zákonu. „Zatímco po celé republice billboardy mizí, tak v Praze se to neděje, přitom ten zákaz platí úplně stejně, takže nám s kolegy přišlo, že je na čase s tím něco udělat,“ vysvětluje Štěpán Fiala.
Sám ale považuje číslo 183 za orientační. Počet billboardů se podle Fialy mění a mapování probíhalo už od loňského roku.
Magistrát hlavního města se brání, že se nemůže se všemi billboardy vypořádat. Má vliv jen na ty, které se nacházejí kolem silnic I. třídy. Ty jsou v Praze jen tři – jde o úseky ulic Strakonická, Lipská a Cínovecká.
„Podle našich odhadů zbývá ještě 33 reklamních zařízení, která je třeba odstranit,“ říká Vít Hofman, mluvčí pražského magistrátu. Dalších více než 40 billboardů se už městu podařilo zlikvidovat. Na poutače u dálnic moc vládců města nedosáhne.
Firmy, kterým billboardy patří, se dušují, že reagují okamžitě na doručené výzvy k odstranění poutačů.
Před týdnem tak třeba začala své reklamy z ochranného pásma odstraňovat společnost JCDecaux.
„Okamžitě reagujeme. A domníváme se, že je tady spousta dalších pozemků, které vlastní hlavní město Praha a kde by mělo zasáhnout také,“ říká mediální zástupce firmy Jiří Chvojka s odkazem právě na seznam 183 billboardů.
Většina z nich je ale kolem dálnic a, jak již bylo řečeno, na ně magistrát nemůže. Dálnice, byť se nacházejí v Praze, spravuje Ředitelství silnic a dálnic.
Ale i zde je příslib, že velké reklamní plochy zmizí. Své poutače totiž alespoň podle prohlášení chtějí odstraňovat i firmy ze Svazu provozovatelů venkovní reklamy. Do něj spadají všechny společnosti ze skupiny BigBoard, jedničky na trhu s venkovní reklamou. A právě jí patří největší množství billboardů ze seznamu, který vytvořil Štěpán Fiala s kolegy.
„Předpokládáme, že veškeré plochy, kterých se novela týká, budou odstraněny nejpozději do konce letošního roku,“ říká Marek Pavlas, prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy.