Článek
Virtuální showroomy v Německu a Francii jsou v obležení. Prodejci vozů zažívají časy, kdy jejich nabídka ani nestačí poptávce. Týká se to ovšem výhradně těch, kteří nabízejí čtyři kola do zásuvky. Se zjištěním přišla agentura Bloomberg.
„Kdybychom měli víc zaměstnanců, prodáváme mnohem víc,“ popisuje situaci Wolfgang Huber, vedoucí prodeje elektromobilů pro Berlín, který musel v příspěvcích na sociálních sítích prosit zákazníky, aby byli trpěliví. „Čekali jsme nával vlivem vyšších dotací, ale tohle nás vyloženě zaskočilo.“
Světové jedničky. Přes čtvrt milionu na osobu
Vlády dvou největších evropských trhů s automobily před měsícem oznámily navýšení příspěvků na pořízení vozů na elektrický pohon. Momentálně má jít o jedny z nejvýhodnějších na světě.
Německo dotace začátkem června zdvojnásobilo z 3000 na 6000 eur, takže spotřebitel dá i se slevou od automobilky za nové auto až o 250 tisíc korun méně. Francie přidala 1000 na 7000 eur, a pokud se nový majitel rozhodne staré, „špinavé“ vozidlo sešrotovat, ušetří celkem až 12 tisíc eur, tedy přes 330 tisíc korun.
Francie je z krize venku, Německo je v ní pořád po kola
Kancléřka Angela Merkelová a prezident Emmanuel Macron se tímto způsobem rozhodli zmírnit dopad koronaviru na automobilový sektor a zároveň podpořit ekologické cíle. Prodeje nových osobních vozů v obou zemích se ještě v květnu meziročně propadaly o 50 procent. Zatímco Francie se v červnu vrátila k růstu o 1,2 procenta, Německo pokles zmírnilo na 32 procent.
Hlavní podmínkou pro získání dotace je cena vozu – německá hranice je 40 tisíc, francouzská pak 50 tisíc eur. To vylučuje třeba dražší modely od Tesly, Audi, Mercedesu nebo Jaguaru. Naopak ale podporuje levnější elektromobily značek Hyundai, Kia, Peugeot, Honda nebo Volkswagen.
Na Teslu to není, Renault je ale skoro zadarmo
Vůbec nejvíc ale vládní podpory podle Bloombergu ovlivnily prodeje bateriového vozu Renault Zoe. Řetězec Autohaus Koenig, který v Německu prodává na více než 50 místech, nabízí elektromobil na leasing ve výsledku téměř zdarma kompletně krytý dotacemi - za 29 eur. Za prvních 20 dní ho poptávalo pouze u této firmy zhruba 3000 lidí a okolo 300 zájemců se pod smlouvu rovnou podepsalo. Ve Francii se prodeje modelu tento rok zdvojnásobily.
„Na trhu je teď mnoho atraktivních nabídek díky vyšším dotacím, které zesilují poptávku,“ uvádí Aleksandra O’Donovanová, analytička Bloombergu, „Evropská unie jde naproti snižování emisí v dopravě a koronakrize jim umožnila tuto snahu ještě urychlit.“
Nizozemci vyčerpali dotace málem za týden
Německo myslelo na obnovitelné zdroje a elektromobilitu ve svém červnovém stimulačním balíčku na podporu ekonomiky po pandemii. Ze 130 miliard eur jde na tyto cíle skoro třetina. Záchranný plán Francie pro automobilový průmysl včetně elektrických vozů počítá s osmi miliardami eur.
Nizozemsko však bude zřejmě muset přidat. Fond na podporu prodeje aut do zásuvky ve výši 10 milionů eur na měsíc se nyní v červenci vyčerpal za pouhých osm dní, a to chce Amsterdam zakázat jakékoliv jiné vozy od roku 2030.
Česko podporuje firmy
Česká republika letos přišla s tzv. pátou dotační výzvou v programu Nízkouhlíkové technologie, ale jen pro firmy, které mohly žádat o příspěvky mimo jiné i na elektromobilitu. Nový elektromobil, plug-in hybrid nebo nabíjecí stanici do areálu společnosti mohla podpořit až do 40 procent. Původně bylo na tyto účely vyhrazeno 50 milionů. Za první měsíc se ale přihlásilo přes 200 zájemců s požadavky na více než 92 milionů, a tak Ministerstvo průmyslu a obchodu navýšilo objem dotací na 150 milionů korun.
Podle agentury Bloomberg je osm z devíti zemí s nejlepšími podpůrnými programy pro elektromobilitu v Evropě. Celkově prý ale státy musí pečlivě zvažovat, jak vládní dotace nastavit, aby se nevyčerpaly hned a růst prodeje tak neustal. Tento problém by prý ale nemusel mít dlouhého trvání.
„Klesající ceny baterií naznačují, že pořizovací ceny elektromobilů budou levnější než u benzinových aut od půlky tohoto desetiletí,“ dodává O’Donovanová, „jakmile se to stane, trh nabere rychlost i bez dotací.“
Které značky vítězí v Česku
Prodej čistých elektromobilů v Česku se za uplynulý půlrok zvýšil trojnásobně na 1028 vozů. Plug-in hybridů do zásuvky dokonce až šestinásobně na 745 a hybridních aut celkově se prodalo o 32 procent více, tedy 4864 aut. Údaje jsou dostupné u Svazu dovozců automobilů.
Češi nejvíce kupovali Toyotu, která ukořistila se 1743 hybridy až 42 procent celkového prodeje za pololetí. Druhá byla Škoda s 1024 auty na elektřinu a třetí Suzuki s 628 vozy.
Poznámka redakce: Do článku jsme doplnili konkrétní cenovou nabídku vozu Renault Zoe