Článek
Společnost Zoom byla jedním z jasných vítězů pandemie. Jenže s tím, jak se postupně lidé vrací zpět do kanceláří a také žáci zpět do školních lavic, firma ztrácí klienty. Akcie společnosti se už propadly o více než 15 procent. Její akcionáři reagují na výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí roku.
Čísla nezklamala a zisk dokonce překonal odhady odborníků. Stejně tak tržby, které poprvé za čtvrtletí přesáhly miliardu dolarů. V čem je tedy problém?
Růst tržeb postupně s tím, jak odeznívá pandemie koronaviru, oslabuje. Tržby vzrostly o 54 procent oproti předchozímu roku. I když se to zdá jako příznivý výsledek, jde proti růstu z minulého roku o propad o více než 300 procent. Investoři smutně sledují také pokles oproti prvnímu čtvrtletí letošního roku, tehdy společnost ještě vykázala tržby rostoucí o 191 procent.
Růst výnosů vyvolala hlavně koronavirová pandemie, během které se stala platforma komunikačním prostředím pro školy a kanceláře. Zoom zaznamenal výrazný růst ve všech regionech, v popředí stojí Amerika s meziročním vzrůstem o 227 milionů dolarů, dále Evropa, Střední východ a Afrika s meziročním rozdílem 77 milionů dolarů.
Firmu ani její investory nepotěšily ani predikce odborníků. Ti čekají, že zpomalení bude pokračovat. Ve třetím čtvrtletí by Zoom měl vykázat už jen třicetiprocentní růst prodeje.
I když se úspěch firmy každým dnem zplošťuje, stále jde o úspěch. Firmy podobné velikosti by si totiž mohly nechat o třetinovém růstu tržeb jen zdát. Investoři Zoomu se však i tak začínají bát, že ten největší růst má společnost za sebou, uvádí Bloomberg.
Generální ředitel Eric Yuan proto začal hledat možnosti, jak udržet krok s konkurencí. V minulém měsíci oznámila společnost koupi Five9 za 14,7 miliardy dolarů. Společnost se zabývá cloudovým řešením kontaktních center.
„Primární problém je rychlé zpomalení růstu,“ uvádí Pat Walravens, analytik společnosti JPM Securities a pokračuje: „Hodně lidí si již koupilo hlavní videokonferenční doménu a teď je otázkou, co dále může Zoom zákazníkům nabídnout?“
Stále větší konkurence
Zoom čelí v oblasti online videokonferencí rostoucí konkurenci. Mezi největší rivaly patří služba Team od firmy Microsoft nebo Google Workspace společnosti Alphabet. Dalším výrazným hráčem je pak společnost Cisco s vlastní aplikací WebEx a Jabber. Podle jejího šéfa pro český trh Michala Stachníka však ústup pandemie a návrat žáků do škol vliv na jejich výsledky příliš nemá.
„Stále vidíme jednoznačný růst počtu zákazníků, nehledě na vývoji pandemie. Náš model je založený na předplatném. Klienti, kteří předpláceli, budou využívat Webbex i dál,“ sdělil pro SZ Byznys ředitel Cisca pro Česko a Slovensko Michal Stachník.