Hlavní obsah

Duchové místo lidí. Nebe křižují prázdná letadla

Foto: Tomáš Svoboda, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Strach z šíření koronaviru vyprázdnil letadla, některé spoje však přesto létají. Pokud by je totiž aerolinky nevypravily, přišly by o lukrativní časová okna pro odlety ze vzdušných přístavů.

Článek

Cestovat v ekonomické třídě s nízkonákladovou společností může být za normálních okolností docela nepříjemná záležitost. Málo místa na nohy, lepící se soused vedle a na jídlo nebo film můžete rovnou zapomenout.

Koronavirus to však úplně změnil, servis na úrovni je sice stále neexistující, ale místa na palubě je dost a člověk si může připadat jako celebrita v soukromém tryskáči.

Proč tedy aerolinky létají, když musejí platit posádku a palivo? Navíc po veřejných útocích na slavné, kteří byli kamenovaní zelenými aktivisty za časté využívání soukromých letounů.

Sloty ceněné zlatem

Důvod provozování drahých letů je jednoduchý – sloty, tedy blokové časy, kdy je umožněn pohyb letadla na letišti nebo do vzduchu. Pokud by je aerolinky nevyužily, prakticky by se jich vzdaly a mohly by o ně přijít na úkor konkurence. A některé sloty mají cenu zlata, doslova.

Ve světě totiž fungují zhruba dvě stovky uzlů, na nichž poptávka pracující na plné obrátky převyšuje nabídku dostupnosti drah a prostoru v terminálech.

„Pokud vzlétnete z jednoho místa, musíte vědět, že můžete přistát v určitém čase na jiném místě,“ řekl pro CNN Paul Steele z Mezinárodní asociace leteckých dopravců. „Pokud budete si hrát s přidělováním slotů na jednom konci procesu, vytvoří to chaos na druhém konci, a proto potřebujeme harmonizovaný systém,“ vysvětluje.

Proti prázdným letům bojuje EU

Brusel pozastavil vlastní pravidla o využívání či ztrátě letištních časů pro přistání na letištích, a osvobodil tak letecké společnosti. V rámci EU proto už nyní letadla duchů nehrozí.

„Vypuknutí epidemie koronaviru má velký dopad na evropský a mezinárodní letecký průmysl. Vidíme, že se situace denně zhoršuje, a navíc se očekává, že bude provoz dále klesat. A proto se velmi rychle předloží právní předpisy týkající se letištních časů,“ uvedla pro The Guardian předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová.

Dále dodává, že jde o dočasné opatření zaměřené na pomoc průmyslu a životnímu prostředí. „Uvolní tlak na letecký průmysl a zejména na menší letecké společnosti, ale také sníží emise tím, že se vyhne prázdným letadlům.“

Doporučované