Článek
Investiční platforma Coinfloor lákala důchodce k investicím do bitcoinu. Britský Úřad pro reklamní standardy (ASA) ale reklamu zakázal. Podle něj nezodpovědně propagovala investice do nejznámější kryptoměny a nedostatečně upozorňovala na rizika s tím spojená.
Server BBC uvedl že reklamní kampaň byla zaměřená na důchodce, u nichž není příliš pravděpodobné, že by o tématu investic do bitcoinů měli potřebné znalosti.
Reklama vytištěná přes celou stranu novin obsahovala fotografii zákazníka společnosti Coinfloor, který popisoval své osobní zkušenosti s investováním části svého důchodů do bitcoinů prostřednictvím platformy.
Orgán rovněž upozornil na větu týkající se zhodnocování peněz v bankách, v níž stálo: „Dnes nemá smysl držet peníze v bance – úrokové sazby jsou urážlivé.“
„Proto když jsem dostal důchod, třetinu z něj jsem dal do zlata, třetinu do stříbra a zbytek do bitcoinu,“ popsal v reklamě důchodce. „Bitcoin je pro mě digitální zlato a umožnil mi podniknout kroky k zajištění hotovosti, kterou už mám.“
Úřadu pro reklamní standardy už na tuto reklamu přišly dvě stížnosti, kterým orgán vyhověl. Reklamu zakázal a zdůvodnil to tím, že kampaň byla zavádějící, protože nedokázala vyjasnit rizika spojená s investicemi do bitcoinu. Například neupozornila na to, že jeho hodnota často kolísá. Zároveň to od firmy bylo společensky nezodpovědné, neboť naznačovala, že investovat úspory nebo důchod do kryptoměny je správné a bezpečné.
Společnost Coinfloor na svou obranu uvedla, že reklama představuje spíš pohled zákazníka než společnosti. Také poznamenala, že zmínila rizika, která s sebou investice do kryptoměn nese, a že investice může vést ke ztrátám. Podle ní byla tato pasáž dostatečně zdůrazněna.
Podrobnosti však podle regulátora nebyly uvedeny jasně, protože nástrahy byly popisovány jen drobným písmem. Text byl navíc umístěn až v dolní části strany.
Platforma Coinfloor není ve Spojeném království nijak regulována, takže se v případě potíží její uživatelé nemohou obrátit například na finančního ombudsmana.
Reklamu původně otiskl britský regionální deník Northamptonshire Evening Telegraph, který reklamu znovu nezveřejní, pokud ji společnost vhodně nezmění.