Hlavní obsah

Češi v dubnu utráceli méně, než se čekalo. Může za to vítěz krize

Foto: Seznam Zprávy

Dubnový růst maloobchodních tržeb.

Maloobchodní tržby meziročně rostly o více než sedm procent. V dubnu loňského roku však Česko zažívalo první jarní lockdown a převážná většina obchodů měla zavřeno.

Článek

Meziročně se tržby očištěné o kalendářní vlivy v dubnu zvýšily reálně o 7,4 procenta, bez očištění o 7,5 procenta. Tržby v maloobchodě po očištění o sezónní vlivy meziměsíčně vzrostly o 0,7 %.

„Dubnové maloobchodní tržby se v porovnání s loňským rokem zvýšily o více než sedm procent. Prodej nepotravinářského zboží vzrostl o 14 procent, prodej pohonných hmot o 13,1 procenta. Růst zaznamenaly všechny hlavní sortimenty nepotravinářského zboží. Nejvíce vzrostl prodej oděvů a obuvi, který loni v dubnu výrazně klesl. Také prodej motorových vozidel už druhý měsíc vykazuje vysoké meziroční růsty. Naopak prodej potravin se mírně snížil,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ.

„Zákazníci se v dubnu ještě do všech prodejen nevrátili, protože nemohli. Nesmíme zapomenout, že opatření o uzavření velké části provozoven maloobchodu platilo až do 10. května. Výsledek meziročního růstu tak jenom ukazuje, jak jsme se s pandemií a zavřenými obchody naučili žít. Nejvíce to pak dokládá 80% nárůst tržeb prodejců oděvů a obuvi. Data porovnáváme s dubnem 2020, kdy v Česku panovala přísnější opatření, než tomu bylo letos,“ uvedla ekonomka investiční skupiny LOGeco Jana Mücková.

Růst tržeb zaostal za očekáváním, podle hlavního analytika Trinity Bank Lukáše Kovandy pracovali analytici s růstem 10,4 procenta. Za jeden z důvodů, proč Češi tolik neutráceli, patří slabší výkon v e-shopech.

„Tržby e-shopů společně se zásilkovým prodejem stouply meziročně jen o 14,2 procenta. To představuje nejmenší meziroční nárůst daného segmentu za celé období od listopadu 2019. Pandemický boom e-shopů, respektive přesun kamenného prodeje na internet, tedy končí,“ uvedl Kovanda.

Související témata:

Doporučované