Hlavní obsah

Družinám chybí vychovatelé. Po víkendu nemusí být místo pro všechny žáky

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační snímek.

Z mladších žáků dochází do lavic zatím jen dva ročníky. Kvůli zákazu mísení napříč třídami ale musí fungovat hned několik skupin. Ráno i odpoledne. S návratem celého prvního stupně hrozí, že pro všechny nebude místo.

Článek

S návratem žáků do tříd se upravují školní pravidla. Některá jsou víceméně jasná, pochopitelná a proveditelná, jako je například pravidelné větrání, nošení roušek nebo rozdělení žáků v jídelně. U dalších ale stejné přívlastky neplatí, to se týká třeba režimu školních družin.

Od znovuzavedení prezenční výuky pro prvňáky a druháky mají ředitelé povinnost udržovat v družinách homogenní skupiny. To znamená jedna ku jedné – třída a družina. Z pohledu epidemických pravidel poměrně logická varianta naráží na personální realitu škol. Není výjimkou, že na větších školách je ve dvou nejmladších ročnících šest tříd. Ředitelé tak musí zajistit také šest oddělení družin, což znamená stejný počet lidí na dozor ráno a odpoledne.

„Horší jsou pro nás ranní družiny, kde to nedokážeme v žádném případě v rámci současných epidemických opatření personálně zajistit, takže máme jen omezený režim,“ vysvětluje ředitelka Základní školy Za Nádražím v Českém Krumlově Ivana Severová.

Ve školních družinách tak dohlíží na žáky všichni, kdo mají ruce a nohy.

„Místo čtyř oddělení družin jich máme teď šest. Zvládat se to dá jen obtížně a zaskakují provozní zaměstnanci. Při odvádění dětí, aby se s někým nesetkaly, vezme paní učitelka jen jednu skupinku, provozní zaměstnanec nebo asistent pak ale musí běžet do třídy, aby pohlídal zbytek,“ popisuje provoz podle aktuálních pravidel ředitelka ZŠ Na Hájích ve Slaném Věra Bělochová.

Takto striktně nastavený režim ale musí školy dodržovat jen týden a půl. V pondělí 30. listopadu se pravidla opět mění. Do škol se vrací celý první stupeň, deváťáci a s nimi i rotačně ostatní druhostupňoví žáci.

Od příštího týdne se tak děti už zase mohou mísit v družinách, ale má to omezení. Nakombinovat oddělení je možné pouze podle ročníků, tedy samostatné družiny pro prvňáky, druháky a tak dále. Školám se tak ulehčí jen částečně.

„Třeťáci jednotlivá oddělení družin v běžné době jen doplňují. Uvidíme tedy, jak to bude řešitelné. Pokud by to nešlo, otevřeme družinu jen pro ty nejmenší a ti starší by měli smůlu. Takhle jsme to měli zavedené už na jaře,“ odhaduje ředitel trutnovské ZŠ kapitána Jaroše Jiří Paták.

„Když mám třeba osm nebo devět třeťáků v družině, tak na to musím zřídit pracovní pozici, pro kterou ale nemám vychovatele,“ dodává k tomu ředitelka Bělochová.

Mísení tříd: Družiny ano, maturanti ne

Zařídit fungování družin v rámci platných epidemických pravidel není pro ředitele jednoduché. Zároveň jsou ale také paradoxně jediným místem v celém vzdělávání, kde se mohou žáci mísit napříč třídami. Jinak se potkávání žáků striktně zakazuje.

Kupříkladu gymnázia po této úlevě volala také v souvislosti s maturitními ročníky, u kterých je nezbytné třídy kombinovat, protože žáci dochází do seminářů a se svou třídou mají jen základní předměty, jako je například matematika nebo čeština. Maturanti ale výjimku nedostali.

Seznam Zprávy se proto ptaly Ministerstva školství, v čem je z epidemiologického pohledu rizikovější, když se na každé základní škole promíchají hned tři ročníky v družinách oproti jednomu ročníku na středních školách, a to ještě jen v některých oborech, většinou všeobecně vzdělávacích.

„Pravidlo homogenity úzce souvisí se snižováním sociálních kontaktů a právě z tohoto důvodu bylo reflektováno i ve školské části tzv. PSA. Více o této problematice by vám sdělili na Ministerstvu zdravotnictví,“ odpověděla Seznam Zprávám mluvčí Ministerstva školství Aneta Lednová.

Ministerstvo zdravotnictví dosud na zaslané otázky neodpovědělo.

Ředitelky: Chybí legislativní opora

Z pohledu fungování školních družin ale ředitelé nenaráží jen na organizační limity, ale také právní. Pokud chce ředitel od některého pedagoga výpomoc ve školní družině, jde to často nad rámec jeho náplně práce nebo pracovního úvazku. Je tak odkázán na to, jestli se s učitelem dohodne.

„Mám štěstí, že u nás pracuje dost asistentů na částečný úvazek, kteří mi vyšli vstříc, ale pro ředitele to znamená tanec na tenkém legislativním ledě, protože překopáváte lidem pracovní úvazky,“ vysvětluje ředitelka slánské základní školy Bělochová.

Na ZŠ Za Nádražím v Českém Krumlově ranní družinu zajistit nezvládnou. Zároveň ale mohou děti přijít do školy už v sedm hodin a dohlédne na ně učitel nebo vychovatel přímo ve třídě.

„Učitelé mají pracovní dobu od 7:30, kvůli družinám ale někteří hlídají děti už od sedmi,“ říká ředitelka školy Severová s tím, že je to možné jen díky tomu, že učitelé jsou zvyklí vyjít vstříc rodičům a dětem vždy, když je to možné.

To ale nemění nic na tom, že ředitelé jsou odkázáni právě a pouze jen na vstřícnost svého pedagogického sboru a dalších zaměstnanců.

„Máme tady lidi, kteří pokrývají dané pracovní pozice, a Ministerstvo školství nám to teď zdvojnásobí třeba na týden nebo čtrnáct dní. Potřebovali bychom tedy nějakou legislativní konstrukci pro řešení těchto případů, o kterou bychom se mohli opřít,“ dodává Bělochová.

Pokud některé školy nezvládnou zajistit všechna organizační opatření, nezbývá jim nic jiného než provoz školních družin omezit. Nebo je pro některé děti úplně zrušit.

Doporučované