Článek
Podle pražské radní Hany Marvanové (za STAN) na jednání tento týden padly návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného, roční kupon by zdražil z nynějších 3 650 korun zhruba na 5 500 korun. Informaci přinesl server E15.cz.
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) sdělil, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravní podnikem (DPP) o různých variantách a scénářích. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl webu náměstek bez bližších informací.
„Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném v MHD, která stále probíhá, je pro mě zprůhlednění a kontrola hospodaření dopravního podniku. Požadujeme úspory na provozních výdajích. DPP je v gesci hnutí Praha Sobě, Piráti mají v dozorčí radě dva hlasy – většinu má PS a Spojené síly pro Prahu,“ okomentoval na Twitteru plány na zdražování pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi dopravního podniku. Podle předsedy Odborů DPP Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha Sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.
Podle informací ČTK je mezi opatřeními, o kterých se jedná, také například posunutí věku, odkdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.
Náměstek Scheinherr dnes nechtěl žádné z opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy. Diskutujeme všechna možná opatření, jak se vypořádat s následky pandemie koronaviru,“ řekl Scheinherr. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy by tak případně mohlo jízdné zdražit, není jasné.
O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web. Koaliční Piráti podle něj chtějí návrh Prahy Sobě doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení dopravního podniku.
Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4 750 korun na 3 650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.
V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), v opozici jsou ODS a ANO.