Hlavní obsah

Drahý účet za Boeing. Potíže firmy mohou USA stát 100 miliard dolarů

Foto: David Ryder / Getty Images

Potíže Boeingu se Američanům prodraží.

aktualizováno •

Americký ministr financí Steven Mnuchin zúčtoval s firmou Boeing. Podle něj její potíže mohou z amerického ekonomického růstu ukousnout až půl procenta. Pokud bychom chtěli na toto procento vypsat šek, byla by na něm suma více než 100 miliard dolarů.

Článek

Ekonomika USA svou velikostí stále drží světové prvenství, přesto i s ní dokážou problémy jedné firmy citelně zahýbat. Americký ministr financí Steven Mnuchin odhadl, že potíže výrobce letounů Boeing se na celkové kondici americké ekonomiky mohou podepsat ztrátou až půl procenta HDP. Vyčísleno – jde o více než 100 miliard dolarů.

Mnuchin jedním dechem dodal, že i tak poroste americké hospodářství o velmi slušných 2,5 procenta, za což pochválil především pána Bílého domu Donalda Trumpa. „Prezidentův hospodářský program nese ovoce,“ prohlásil Mnuchin.

Jeho optimismus však ostatní ekonomové oslovení agenturou Bloomberg příliš nesdílejí. Upozorňují mimo jiné na to, že k aktuálním příznivým číslům dost pomohl daňový balíček a vyšší výdaje. Jenže tyto jednorázové stimuly se postupně vyčerpávají. Proto podle Bloombergu hospodářství USA poroste „jen“ o 1,8 procenta.

Všechny letouny řady 737 MAX byly celosvětově odstaveny z provozu po dvou tragických nehodách. První z letounů podle vyšetřovací zprávy spadl proto, že piloti nebyli informováni o softwarovém problému stabilizačního systému MCAS a nevěděli, jak mají reagovat. Kvůli vadnému senzoru automatický bezpečnostní systém opakovaně poslal stroj do střemhlavého letu a posádka nedokázala nad letadlem udržet kontrolu. Podle zjištění úřadů byl také příčinou druhé havárie vadný software.

Kromě softwaru narazil Boeing i na další problém. Podle listu The New York Times firma ověřuje, zda nejsou dva svazky kabelů příliš blízko u sebe, a nemohou tím pádem zkratovat, což by při neadekvátní reakci pilota mohlo vést k havárii letadla. Tyto potíže nakonec přiznal i mluvčí firmy a dodal, že Boeing provádí příslušnou analýzu ve spolupráci s Federálním úřadem pro letectví (FAA). Je podle něj předčasné nyní spekulovat o tom, zda věc povede ke konstrukčním změnám.

Boeing nyní pracuje na variantě, že se svazky kabelů oddělí, a zjišťuje, zda zkrat skutečně za provozu hrozí, informoval zástupce společnosti.

Hlavní potíž americké firmy však bude spočívat ve ztrátě důvěry. Vyšetřování totiž ukázalo, že firemní piloti si o kondici letounů MAX žádné iluze nedělali. „Toto letadlo navrhli klauni, kteří jsou sami pod dohledem opic,“ uvedl ve zprávě z roku 2016 určené kolegům jeden z firemních pilotů. Firma už poskytla dokumenty zákonodárcům i z FAA, již vyšetřují okolnosti vývoje letadla i proces, při kterém byla těmto strojům udělena způsobilost k letu.

Vzhledem k tomu, kolik ran už stroje 737 MAX schytaly, možná Boeing nakonec přece jen poslechne radu Donalda Trumpa a problém „vyřeší“ jednou provždy. Prezident na jaře tweetoval, že by měl Boeing „MAXe“ vybavit nějakou super vychytávkou a přejmenovat ho, aby ho při cestě do vzduchu netížila mizerná reputace.

Doporučované