Článek
Vedení Českých drah má obavy, že firma dostane obří pokutu od Evropské komise za kartel s rakouským národním železničním dopravcem ÖBB.
Svědčí o tom forenzní audit, který v posledních týdnech uvnitř firmy probíhá a na němž se podle dobře informovaných zdrojů má spolupodílet i poradenská společnost KPMG. Podle informací Seznam Zpráv byl vybraným lidem z nynějšího i bývalého vedení v rámci prověrky kontrolován obsah počítačů, v nichž auditoři hledají informace o Evropskou komisí prověřovaném kartelu.
„Už je to asi tři týdny. Musel jsem odevzdat počítač i mobil,“ reagoval na informace pro Seznam Zprávy jeden z manažerů ČD.
A nebyl zdaleka sám, kdo se kontrole musel podřídit. Podle neoficiálních informací byla podobně prověřena technika několika desítek lidí. Měl mezi nimi být i nynější místopředseda představenstva Radek Dvořák, který je přitom hlavní postavou celého „kartelového“ případu.
Více sdělit nelze
Jak Seznam Zprávy zjistily a doložily e-maily, Dvořák se v únoru 2015 domlouval s manažerkou rakouské firmy ÖBB Silvií Kaupa, jak odstavit menšího českého dopravce RegioJet od obchodů s ojetými rakouskými železničními vozy.
Tyto e-maily měly být zajištěny při „domovní“ prohlídce, kterou v létě 2016 na generálním ředitelství Českých drah provedli zástupci Evropské komise. Donedávna se vedl soudní spor, zda je legální, aby Komise zabavené dokumenty použila jako důkaz kartelu. Soudní dvůr EU v Lucemburku na konci letošního ledna stvrdil, že byly zabaveny právem a použitelné jsou. Teď hrozí, že komise oficiálně zahájí „trestní řízení“.
V případu obchodů s vyřazenými kolejovými vozidly nazvaném Twins je vedle Českých drah a rakouské ÖBB prošetřován i slovenský národní dopravce ZSSK.
Českým drahám za údajný kartel hrozí pokuta až deset procent z tržeb, což znamená čtyři miliardy korun. Podle některých expertů obeznámených s případem by to ČD při dobré spolupráci s Evropskou komisí (poskytnuté součinnosti) nakonec mohly „uhrát jen na několik set milionů“.
A právě z toho všeho nejspíše plyne i nervozita současného vedení ČD v čele s generálním ředitelem a předsedou představenstva Václavem Nebeským.
Sám Nebeský, který řídí firmu od loňského září, o probíhajícím hloubkovém auditu v reakci na článek Seznam Zpráv bez bližších podrobností informoval na Twitteru.
Zdůraznil, že v době vzniku kauzy většina ze současných členů představenstva u Českých drah ještě nepracovala. „S Evropskou komisí aktivně komunikujeme od chvíle, kdy jsme se o problému dozvěděli,“ napsal Nebeský.
V době vzniku této kauzy většina současných členů představenstva u #CD ještě nepracovala. S EK aktivně komunikujeme od chvíle, kdy jsme se o problému dozvěděli. Zadali jsme v této věci hloubkový audit. Snažíme se maximálně předejít škodám. https://t.co/3xwW94fji7
— Václav Nebeský ČD (@VNebesky) March 4, 2020
Nikdy jsem to neslyšel
Jisté je, že místopředseda představenstva Radek Dvořák o problému věděl po celou dobu. V minulosti se i na představenstvu podle svědků o kauze debatovalo. Bylo to v éře, kdy ve firmě ještě pracoval náměstek pro osobní dopravu Michal Štěpán, jemuž Radek Dvořák v době posílání e-mailů řídil kancelář. „Potom to ale všechno povážlivě utichlo,“ uvedl jeden z manažerů.
Třeba Petr Moos, jenž necelý rok až do loňského dubna vedl dozorčí radu Českých drah, říká, že o problému s prošetřovaným kartelem a Dvořákovými e-maily nikdy předtím neslyšel.
Někteří z bývalých členů managementu však tvrdí, že to není možné. O kauzách prošetřovaných Evropskou komisí byli prý členové dozorčí rady pravidelně informováni, stejně tak členové řídicího výboru Českých drah (výbor plní roli valné hromady státem ovládané společnosti). Členem řídicího výboru byl v minulosti i Václav Nebeský, který tam reprezentoval ministerstvo pro místní rozvoj.
Padaly mi oči z důlků
Jaký bude další postup, zatím není jasné. Spekuluje se o tom, zda Radek Dvořák nerezignuje či zda jej neodvolá dozorčí rada. Sám manažer případ nekomentoval.
Dozorčí rada se má sejít příští čtvrtek. Její předseda Pavel Kysilka uvedl, že riziko oficiálně zahájeného řízení ze strany Evropské komise bere celá rada i on osobně velmi vážně. „Věnujeme tomu dlouhodobě největší možnou pozornost a úsilí. O dalším postupu ale rozhodnou až výsledky probíhajícího forenzního auditu. Cílem bude minimalizovat škody všeho druhu,“ uvedl Kysilka.
„Já jsem se to opravdu dozvěděl až od vás, z vašeho článku, a musím se přiznat, že když jsem ty e-maily viděl, padaly mi oči z důlků,“ reagoval člen dozorčí rady Jaroslav Pejša. „Jsem si jistý, že se to na tom příštím zasedání dozorčí rady řešit bude,“ dodal.
Uvnitř firmy se podle dobře informovaných zdrojů vede debata, zda by nebylo taktičtější se ke kartelu Evropské komisi přiznat. Trest je potom nižší, hlavně pro toho, kdo se přizná jako první.
Havlíček: Fakta, ne spekulace
Ministr dopravy Karel Havlíček (ve vládě za ANO) uvedl, že je o případu informován, a připomíná, že předběžné šetření Evropské komise probíhá už zhruba 3,5 roku.
„Sleduji to detailně, variant postupu je více, výsledek zatím nechci předjímat. V každém případě předseda představenstva Nebeský zadal hloubkový audit, komunikuji o celé záležitosti rovněž s předsedou dozorčí rady, panem Kysilkou,“ uvedl ministr.
Zdůrazňuje ale, že působení členů představenstva je v kompetenci výhradně právě dozorčí rady. „Nijak do toho nezasahuji, jen věřím, že se další postup bude řídit fakty a ne spekulacemi,“ reagoval také na dotaz Seznam Zpráv Havlíček.