Článek
České cykloobchody čelí takovému náporu zákazníků, jaký už dlouho nepamatují. Jenže často jejich poptávku nedokážou uspokojit, protože kola došla.
„Zaznamenali jsme zvýšenou meziroční poptávku. Zatím jsem se k finálním výpočtům nedostal, ale myslím, že nárůst byl tak mezi deseti až dvaceti procenty,“ říká pro Seznam Zprávy Dan Polanský, majitel obchodu Bike & Run Polanský.
Podle jeho názoru na vině vyprodaných skladů je zejména zpožděná výroba. „Problém je podle mých informací hlavně ve zpoždění továren po celém světě, které vyrábí komponenty na kola. Kvůli uzavřeným továrnám nebyl čas vyrobit ani dostatek celých kol, proto je teď vyprodáno,“ vysvětluje.
„Zmínil bych největší problémy letošní cyklistické sezony. Nejprve to jsou dovozci, kteří neměli dostatek skladových zásob, dále pak zvýšený zájem o nákup kol a samozřejmě uzavřené hranice, které zpožďovaly dodávky nejen kol, ale i jejich součástek,“ dodává Polanský.
Problém se zpožděnou výrobou začíná přímo u výrobce. Podle Polanského totiž téměř žádná značka díly k výrobě jízdních kol nevyrábí sama. Naopak zakázky zadává do zahraničí. „Stejný problém řeší všichni výrobci. Většina z nich si nechává vyrábět komponenty v zahraniční, zejména v Japonsku nebo Tchaj-wanu. To dobu výroby v době pandemie výrazně protáhlo.“
Jiný důvod vyprodaných jízdních kol v Česku zmínil Marek Bělovský z obchodu Bikestock. „My jsme zaznamenali meziroční nárůst obratu o 350 procent. Předpokládám, že je to tím, že lidi plánují letošní léto strávit v Česku,“ sdělil v rozhovoru pro Seznam Zprávy.
„Co se týká běžných kol, tak ty jsou v podstatě vyprodaná. V modelech s cenou do třiceti tisíc jsme vyprodaní absolutně. U těch dražších variant pár kousků ještě zbývá. Nabízíme také elektrokola, o která je meziročně výrazně vyšší zájem. Ty zatím ještě k dispozici máme,“ popsal současnou situaci v obchodě Bělovský.
„Další věc je, že v první vlně uvolňování byly otevřeny opravny a cyklistické prodejny. Spousta lidí tak chodila nakupovat, jednoduše tam, kde bylo otevřeno, což jsme byli my. Vnímám to trochu jako psychologický trik,“ dodal.
„Sporty jako cyklistika nebo inline bruslení mají každoročně na internetu největší růst během března. Kvůli karanténě a omezení pohybu venku letos tyto kategorie vyskočily až v průběhu dubna – zato však pořádně,“ potvrdil vysoký zájem zákazníků o bicykly šéf cenového srovnávače Heureka.cz Tomáš Braverman. Dostupná data dokládají v oblasti cyklistiky růst o stovky procent.
Kola podraží
Oba prodejci se však shodují na jednom, kola podraží – a to i v příští sezoně.
„Ceny porostou. To už je teď jisté. Předpokládáme nárůst o 10 až 25 procent ceny. Důvodem je nedostatek výrobních dílů. Druhým důvodem je pak nárůst dolaru v době nákupu. Výrobce nakupoval v době vysoké hodnoty dolaru, i když teď je situace lepší, stále tam bude hrát roli nákupní cena v době nákupu, tedy v době vysokého kurzu,“ říká Bělovský z Bikestocku.
„Někteří výrobci zdražovali přímo. Například španělská Orbea zdražila produkty automaticky přibližně o sedm procent. Tím adekvátně vzrostla také cena pro spotřebitele,“ doplnil Petr Polanský. „Myslím si, že problém letošní sezony přejde i do té další. Značky už v současné době pracují na výrobě kol na příští rok. Letošní modely tak nebude možné vůbec sehnat,“ dodal.
Nedostatek kol není jen česká specialita, zkušenost z USA ukazuje, že může být mnohem hůř. Podle článku listu New York Times, který se tématem prázdných skladů jízdních kol zabýval, vyplývá, že si tamní výrobci a distributoři kvůli obchodní válce s Čínou před pandemií nedělali příliš velké zásoby - a teď se jim to vrátilo. Firmy nemají komponenty, ze kterých vyrábět. A své objednávky tak mohou dokončit podle odhadů až za několik týdnů.
Některé obchody s jízdními koly v Brooklynu podle listu meziročně zdvojnásobily prodeje cyklistických kol. Další řetězec prodejen ve Phoenixu hlásí dokonce růst až v rámci tří set procent.
Podle odborníků je právě pandemie koronaviru zásadním důvodem, který zapříčinil jak malé zásoby zboží, tak vyšší poptávku a růst cen.
V březnu se podle společnosti NPD Group, který se zabývá průzkumem trhu, celostátní prodej jízdních kol ve Spojených státech meziročně téměř zdvojnásobil. Ve stejném měsíci se zvýšily tržby za profesionální kola o 66 procent. Bicykl pro volný čas rostl až o 121 procent a elektrická kola překvapivě o 85 procent.
„Ještě nikdy jsem neviděl nic, co by se současné situaci jen trochu blížilo,“ popisuje americký nárůst Ryan Zagata, prodejce kol z Brooklynu, kterému meziroční tržby vzrostly o více než šest set procent.