Článek
UBRD je malá firma z Rožmitálu pod Třemšínem. Před dvěma lety ji založili dva kamarádi Jiří Krůta a Vojtěch Hrach a začali vyrábět dřevěné kuchyňské doplňky. Takové, jaké by chtěli sami pro sebe.
Asi by o nich dnes věděl jen málokdo, kdyby za své kousky neposbírali ta nejlepší designová ocenění světa. Red Dot Award v kategorii Product Design a iF Design Award.
Jejich dřevěné prkénko ve tvaru národní vlajky uspělo v konkurenci více než 5500 produktů z padesátky zemí. A prestižní ocenění si letos připsal i další produkt - dřevěný „Votvírák“.
O firmě se začalo psát po celém světě, a to nejenom v designových časopisech: A ze záliby dvou kamarádů se najednou stal regulerní byznys.
„Po zisku prvních designových ocenění jsme prodali tisíce výrobků. Nebýt Red Dot, tak jsme nejspíš stále dva kluci od lesa, co si nehrají s kamením, ale dřevem. Teď jsme vnímáni jako seriózní partner a důstojný hráč na trhu,“ říká Krůta.
RED DOT DESIGN AWARD
- Prestižní mezinárodní ocenění za produktový a komunikační design, které se uděluje od roku 1954.
Příklady českých držitelů této ceny
- Ravak: koupelnový koncept 10'
- Plastia: designový kompostér
- Whoop.de.doo: vibrátor navržený designérkou Annou Marešovou
- TON: např. křeslo Split od Arika Levyho
Dřevěná krájecí prkénka postupně doplnil i další sortiment. Kromě zmiňovaného otvíráku na pivo i podtácek či stojan na nože.
„Během prvních měsíců působení v roce 2019 se firma stala plátcem DPH, následující rok tržby takřka zdvojnásobila, tento rok se nám dvojnásobný růst podaří udržet,“ říká Krůta.
O výrobky je zájem i ze zahraničí, jenže na zahraniční expanzi firma potřebovala investora. Strategického i finančního. A ten se teď přihlásil. Je jím konzultant pro firemní strategie Robert Valentík, který více než dvacet let působil ve známé firmě TON a tam měl na starosti právě expanzi značky do Evropy.
„Můj osobní vstup do UBRD je především emoční. Produkty i celá firma UBRD má potenciál a kvalitu pro růst na vyspělých zahraničních trzích, kde vám silná konkurence nic neodpustí a musíte bojovat o své místo na trhu,“ říká Robert Valentík s tím, že jeho podíl ve firmě je rozdělen do několika fází v následujících letech. „Můj základní podíl je dnes ve výši 15 % a měl by postupně růst na 25 %. Výše mé osobní investice v prvním roce působení se bude pohybovat okolo 5 milionů korun,“ říká Valentík.
V první fázi expanze se firma zaměří na demograficky a kulturně blízké trhy – Německo, Rakousko a Švýcarsko.