Hlavní obsah

Doručovací roboti zažívají boom. Šíří se do Evropy a studenti je milují

Podívejte se na budoucnost rozvozu zboží. Roboti se řídí sami a účtují si málo.Video: Jan Marek, AP

Doručování nákupů až domů pomocí robotů už není záležitostí jen sci-fi filmů: stovky jich dnes jezdí po vysokoškolských kampusech, ale i v ulicích měst napříč Spojenými státy, Velkou Británií, ale třeba i Ruskem a Izraelem.

Článek

Mají čtyři i šest kol, všichni používají kamery, senzory, GPS a ti chytřejší skenují ulice lasery a navigují se sami. Živě je kontrolují vzdálení operátoři, řízení prý ale přebírají jen vzácně. Doručovací roboti jezdí rychlostí okolo osmi kilometrů za hodinu a kvůli tomu a také nutnosti dobíjení rozváží jen v malých zmapovaných oblastech. Zatím neumí nákup nechat u dveří, zákazník musí zadat kód do mobilu a až pak robot otevře úložný box. I tak jsou ale oblíbení.

„Studenti je milují. Potkávají je všude po kampusu, a skvěle tu zapadají do kolektivu. Dvakrát až čtyřikrát do týdne, jak mi skončí vyučování, robot na mě čeká venku právě včas s obědem,“ vysvětluje své zkušenosti Patrick Sheck, student na Bowling Green State University v Ohiu.

Poplatek za dovoz jen pár korun

V kampusu Bowling Green State University rozváží společnost Starship Technologies: nedávno pokořila 2 miliony doručených objednávek. Operuje na 20 kampusech a přidat chce dalších 25. Ze 250 robotů v roce 2019 rozšířila svou současnou flotilu na více než tisíc a další stovky připravuje. Službu testuje i v Anglii a Estonsku. Za dovoz chce necelé dva dolary, což je v přepočtu asi 44 korun.

Ve Finsku bude takto roboty vyrábět a testovat i e-shop Amazon. V Izraeli a Moskvě potom zkouší prorazit ruský výrobce robotů Yandex, který používá technologii ze svých samořiditelných aut. Ten ve spolupráci s americkou rozvozovou společností Grubhub operuje i ve Spojených státech, a to rovněž v jednom kampusu v Ohiu, přímo na Ohio State University, kde má ve zkušebním provozu 50 robotů.

Technologii věří i velké firmy. A poptávka po dovozu roste

Do technologie investují ale i známější jména, jako firma Google, která přispěla do čtvrtého kola financování kalifornského startupu Nuro. Ten už od investorů vybral celkem přes dvě miliardy dolarů, a jeho hodnota tak dosáhla 8,6 miliardy dolarů.

V srpnu tento projekt založený dvěma bývalými inženýry internetové společnosti oznámil, že sám investuje 40 milionů dolarů na výstavbu výrobního závodu a testovací dráhy pro autonomní jízdy robotů. Obě zařízení chce postavit v Nevadě, která se v posledních době stala ohniskem produkce a zkušebního provozu této budoucnosti dopravy.

Jen v USA rostl zájem o dovoz jídel a jiného zboží od loňského do letošního června o 66 procent. To ale není jediný důvod, proč analytici i výrobci čekají další expanzi doručovacích robotů. „Pravděpodobně uvidíme docela rychlou expanzi, kterou urychluje jednak covid, ale i nedostatek zaměstnanců,“ doplňuje Erik Gordon, profesor obchodu na University of Michigan.

„Věřím, že jsme teď v bodě, kdy se pro tyto doručovací rovery bude technologie ve velkém vylepšovat,“ dodává Toby Snuggs, zástupce společnosti Yandex vyrábějící samořiditelné doručovací roboty.

Jak ale dodává agentura AP, některá města doručovací roboty nevítají. Z logických důvodu vysokého provozu na silnicích i v ulicích jde o metropole jako New York, Peking a další.

Doporučované