Hlavní obsah

Dopravu v Brně čeká přelomový rok. Stavět se má na třech úsecích městského okruhu. Pokud nezasáhne Voda z Tetčic

Na městském okruhu v Brně zatím dělníci pracují jen na obslužné komunikaci.Video: Tomáš Svoboda, Jan Kozel, Seznam Zprávy

Nejdůležitější dopravní stavba v Brně má zažít zlomový rok. Silničáři chtějí pracovat na třech úsecích velkého městského okruhu zároveň. Úředníky a stavby za miliardy však drží v šachu jediný člověk.

Článek

Je to paradox. Stát má v době hospodářského růstu dostatek peněz na zanedbané silnice a dálnice. Jenže ani to nemusí pro řidiče stačit. Jako ukázkový příklad může posloužit Velký městský okruh v Brně. Dělníci na klíčovou stavbu nesáhli šest let, to se má letos změnit. Ředitelství silnic a dálnic dokonce chystá zahájení stavby na třech úsecích, nemusí to však stačit.

Důvod zní Voda z Tetčic. Spolek s jediným členem a předsedou Josefem Dvořákem v zákonných mantinelech zdržuje dopravní stavby. V minulosti blokoval stavbu železniční tratě z Brna do Zastávky. Loni v červenci napadl klíčové stavební povolení pro první etapu Žabovřeské a projekt na měsíce stopnul. Ministerstvo dopravy námitky na třinácti stranách od července přezkoumává. „Předpokládáme, že stihneme začátek stavební sezony, tedy duben, květen,” uvedl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Reportéři Seznamu navštívili sídlo spolku v Tetčicích na Brněnsku. Dvořák s nimi na kameru odmítl mluvit. „O čem se chcete bavit? O Žabovřeské? Tak kamera čelem vzad. Na shledanou,” řekl a zmizel za dveřmi domu.

Může však dál komplikovat rozšiřování Žabovřeské ulice. Místem denně projede až čtyřicet tisíc aut denně. V pověstném špuntu se silnice ze tří pruhů zužuje do jediného. Stavbaři už pracují na přípravě obslužné komunikace. Bez povolení však nemohou chystat rozšíření na čtyřproudou silnici. „Dělníci mají rozhodně na stavbě co dělat. Absence stavebního povolení samozřejmě má vliv na celkové dokončení, ale ne na vztahy s dodavatelem,” popsal Fiala.

Stavbu může znovu výrazně zdržet tetčický spolek. Druhá a hlavní etapa za dvě miliardy korun, která zahrnuje i ražbu tramvajového tunelu, má podle optimistického scénáře startovat na konci roku a potrvá pět let, v následujících měsících ji čeká povolovací proces. „Chceme počkat s tím, jak se nám to stavební řízení bude vyvíjet. Jde o to, jestli nám někdo chystá překvapení v rámci účasti,” naznačil Fiala, že stavbu opět mohou napadnout aktivisté. Projekt přitom i podruhé získal kladné stanovisko EIA, která posuzuje vliv na životní prostředí.

Silničáři ve spolupráci s vedením města chtějí letos s okruhem pohnout ještě víc. Chystají stavby úseků Rokytova a Tomkovo náměstí. „Za město řešíme hlavně výkupy pozemků. V těchto úsecích není ještě všechno vyřešené. Pokud se s některými majiteli nedohodneme, bohužel přijde na řadu vyvlastnění. Zatím to vypadá na sedm případů,” sdělil náměstek brněnské primátorky Robert Kerndl zvolený za ODS.

Zároveň vyzval spolky, aby důležitou stavbu účelově nezdržovaly. S žádostí o stavební povolení však ŘSD nemusí čekat na kompletní výkup pozemků. Nově to umožňuje novela zákona a takzvaná předběžná držba. Díky tomu může ŘSD žádat o stavební povolení ještě před vypořádáním majetkových otázek. „S touto novelou už by Žabovřeská nyní byla hotová,” řekl Fiala.

Komplikace v dopravě vynesly na radnici i zástupce spolku Brno autem, který na potíže několik let upozorňuje. „Problém v Žabovřeské není ani tak o spolku Voda z Tetčic. Je to o českých zákonech. Jsou natolik nedokonalé, že významnou dopravní stavbu, která ulehčí celému Brnu, stavějí na úroveň jakékoli jiné stavby. Každý, kdo se obhajuje, ať už skutečnou nebo domnělou ideologií, může stavbu donekonečna zdržovat,” řekl předseda spolku Brno autem a zastupitel Brna-středu Jan Mandát.

Postupné změny legislativy vítá Fiala. „Předběžná držba hodně pomohla. Samozřejmě za nás považujeme ideální mít zákon o liniových stavbách. Velké projekty by se nemusely řídit zákonem, podle nějž se staví zahradní chatky,” uzavřel Fiala.

Doporučované