Hlavní obsah

Dopravní rarita. Ve Zlíně a okolí začal jezdit první bateriový kloubový trolejbus

Foto: Dopravní společnost Zlín – Otrokovice

Zlínský kloubový trolejbus.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice, která zajišťuje městskou hromadnou dopravu ve Zlíně a okolí, uvedla do zkušebního provozu první bateriový kloubový trolejbus. Zhruba za šest týdnů ujede na linkách povinných 8000 kilometrů s cestujícími, aby mohl být Drážním úřadem schválen pro trvalé používání.

Článek

Vozidlo Škoda 35 Tr je prvním osmnáctimetrovým trolejbusem, který je vybaven trakčními bateriemi a ujede s jejich akumulovanou elektrickou energií až deset kilometrů mimo trolejové vedení. „Kloubový trolejbus má čtvery dveře, je plně nízkopodlažní a klimatizovaný. Používá karoserii typu Urbanway od firmy Iveco. Vůz má 42 míst k sezení, plošinu pro vozíčkáře, dětské kočárky nebo jízdní kola,“ uvedl mediální zástupce dopravní společnosti Vojtěch Cekota.

Elektrické vybavení do vozidla instalovala firma Škoda Electric Plzeň, která je také dodavatelem vozu pro Dopravní společnost Zlín-Otrokovice. Trolejbus může dosahovat maximální rychlosti 65 kilometrů v hodině. Jeho elektromotor má výkon 250 kilowattů. „Článkový trolejbus tohoto typu stojí 16,7 milionu korun. Novému vozu bylo přiděleno evidenční číslo 414,“ doplnil Cekota.

Dva bateriové trolejbusy o délce 12 metrů Dopravní společnost Zlín-Otrokovice využívá už od roku 2016. „Dalších sedm sólo bateriových trolejbusů jsme v loňském roce pořídili pro elektrizaci dopravy mimo trolejové vedení na linkách 4 a 5 do Kostelce a Štípy. Logickým pokračováním tohoto trendu je nyní nákup kloubového bateriového trolejbusu. Ten bychom chtěli využívat zejména na lince 2 u spojů, které jsou vedeny bez přestupu až na točnu Štěrkoviště, kam není dovedeno trolejové vedení,“ uvedl ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

Veřejná doprava a její cena

Bateriové trolejbusy podle něj vykazují lepší jízdní vlastnosti při jízdě mimo trakční vedení než trolejbusy s dieselagregátem a nezatěžují své bezprostřední okolí hlukem spalovacího motoru ani žádnými emisemi. Nový typ trolejbusu musel absolvovat nejdříve stanovený počet kilometrů zkušebního provozu bez cestujících. Nyní má před sebou 8000 kilometrů s cestujícími, než bude vůz Drážním úřadem schválen pro standardní provoz. Pro cestující, kteří budou tímto trolejbusem jezdit, při zkušebním provozu nevzniká žádné omezení nebo odlišnost od běžného provozu jiných vozů.

Doporučované