Hlavní obsah

Letní teploty se blíží. Bude v tramvajích i přes koronavirus klimatizace?

Pražský dopravní podnik v tramvajích vypnul klimatizace.

Pražský dopravní podnik v tramvajích a autobusech jezdí s vypnutou klimatizací. S blížícím se létem ji však opět zapne. Čeští epidemiologové říkají, že kvůli ventilaci a klimatizaci se může nový typ koronaviru šířit rychleji.

Článek

Tropické teploty zatím do Česka nedorazily, takže si toho možná cestující v pražských tramvajích a autobusech ani nevšimli. Vedení dopravního podniku kvůli epidemii koronaviru vypnulo ve vozech - alespoň tam, kde to šlo - klimatizace a ventilace.

Ředitel Petr Witowski to uvedl v materiálu, který před několika dny předložil členům dozorčí rady. Vypnutí klimatizací byl jeden z bodů, které dopravnímu podniku doporučilo České vysoké učení technické (ČVUT).

Teď má ovšem dopravní podnik v ruce jiné stanovisko - pražských hygieniků. A podle nich už se mohou klimatizace v tramvajích a autobusech opět zapnout.

„Zejména s ohledem na zlepšení podmínek větrání interiéru vozidel při vyšších venkovních teplotách,“ napsala mluvčí podniku Aneta Řehková. Klimatizace se zapne, pokud budou teploty vyšší než 22 stupňů Celsia. Což by podle předpovědí počasí mohlo nastat už tento týden.

Přední tuzemští epidemiologové přitom říkají, že kvůli ventilaci se může virus v uzavřeném prostoru šířit rychleji. „Hrozí šíření kapének, respektive aerosolu na delší vzdálenosti,“ uvedl přednosta Ústavu epidemiologie Lékařské fakulty v Plzni Petr Pazdiora.

„Zkušenost je taková, že asi tři hodiny v těch ventilacích může ten virus přežívat a nakazit,“ řekl náměstek ministra zdravotnictví Roman Prymula, který je jedním z hlavních stratégů souboje s epidemií.

Podle Prymuly však v případě, že lidé budou mít na sobě roušky, není míra rizika příliš veliká. A ochrana úst a nosu je v Česku v hromadné dopravě stále povinná.

„Když lidé budou mít roušky, tak ty aerosoly by se tam vytvářet neměly. Já nevím, jestli zapínat na dvacet stupňů, ale když bude třicet, tak to bude nezbytně nutné,“ doplnil Prymula.

Podle vedoucího Katedry technických zařízení budov ČVUT Karla Kabeleho je pak důležité, o jaký typ klimatizace půjde.

„Světové organizace, které se tím zabývají, doporučují klimatizace zapnout, ale na provoz bez cirkulace. Pak to bere jen čerstvý vzduch. Ty systémy, který využívají cirkulační vzduch, což jsou některé klimatizace, tak tam je nebezpečí, že se to rozšíří po celém prostoru,“ dodal Kabele.

A podobně mluví také zástupce Státního zdravotního ústavu. „Doporučujeme v obecné rovině nepoužívat cirkulační jednotky - nepřivádí čerstvý vzduch - a zvýšit úroveň výměny vzduchu,“ uvedl vedoucí Oddělení hygieny ovzduší a odpadů Bohumil Kotlík.

„U systémů zajišťujících výměnu vzduchu, případně jeho tepelnou úpravu (klimatizace), nepředpokládáme v souvislosti s covid-19 problémy,“ doplnil Kotlík.

Kvůli koronaviru zavedl dopravní podnik i další opatření. Vybavil všechny své zaměstnance rouškami a respirátorem. Do stanic metra začal dávat hygienické prostředky.

Podle odhadů podnik může přijít kvůli propadu cestujících v souvislosti s koronavirem až o jednu miliardu korun na jízdném.

Doporučované