Hlavní obsah

Dopravní podnik rozhodl o stanici Českomoravská, investor zaplatí 119 milionů

Rekonstruovat se má další stanice metra – Českomoravská.

Nejbližší okolí stanice metra se má přetvořit na přirozené centrum Prahy 9.

Článek

Vestibul zastávky metra Českomoravská se svojí lukrativní polohou přímo u největšího funkčního českého stadionu – O2 areny – čekají změny.

Dozorčí rada pražského dopravního podniku posvětila rekonstrukci stanice a s tím i spojenou výstavbu nadzemního administrativního centra.

Investorem se stala společnost Crescom, která dopravnímu podniku zaplatí podle informací Seznam Zpráv necelých 119 milionů korun. Právě cena pozemků byla přitom největší třecí plochou celého projektu.

„Cena se od posledního posudku zvýšila ještě o 10 milionů korun,“ řekl Seznamu Marek Doležal, místostarosta Prahy 9 a zároveň i člen dozorčí rady DPP.

„Pracovali jsme na tom osm nebo devět let. Bude nás čekat ještě hodně práce na tom, aby stavba byla v souladu s plánem rozvoje Prahy 9,“ líčí Doležal složitá jednání.

Výstup metra společně s plochou, která funguje zejména jako autobusové nádraží, se má podle místostarosty v budoucnu proměnit na přirozené centrum Prahy 9, které dokáže pojmout tisícovky fanoušků, již v jeden čas začnou proudit z O2 areny.

Na pozemcích by také měly vzniknout nové administrativní budovy. „Ty mohou být vysoké jako okolní zástavba. Tedy zhruba pět nebo šest pater,“ popisuje Doležal.

Na webových stránkách má společnost Crescon zveřejněnou prezentaci staršího data, kde popisuje, že v rámci projektu počítá s „běžnými, velmi praktickými službami pro veřejnost, jako jsou pekařství, květinářství, prodejny novin a časopisů, kadeřnictví či kavárny“.

Projekt rekonstrukce stanice Českomoravská se připravuje už od roku 2010, kdy společnost Crescon vyhrála výběrové řízení. Původně šlo ale o dceřinou společnost Crescon Beta, v které původně jako jednatelé figurovali David Michal a Karolína Babáková. Jde o právníky, již byli spojovaní s Ivo Rittigem a bývalým šéfem dopravního podniku Martinem Dvořákem v kauzách DPP, které vyšetřovala policie.

Nejracionálnější řešení

Ředitel pražského dopravního podniku Petr Witowski je s dohodou spokojený. „Letos se nám povedlo vyjednat pro DPP významné výhody, uzavření nové smluvní dokumentace je ekonomicky i právně nejracionálnějším krokem. Její neuzavření by mohlo vést k soudním sporům s mnohamilionovými důsledky pro DPP,“ řekl Petr Witowski.

V nových podmínkách například je, že vestibul stanice metra nebude součástí developerského projektu, ale zůstane dopravnímu podniku a v případě, že by vestibul investor neopravil, může městská firma odstoupit od smlouvy.

Problémy v Holešovicích

Dozorčí rada DPP podobně dala zelenou na konci září přestavbě stanice metra Nádraží Holešovice. Na té by měl podnik spolupracovat s developerem Karlín Group, jehož vlastníkem je podnikatel Serge Borenstein.

V případě Nádraží Holešovice se má navíc celý projekt realizovat formou společného podniku. Do nově založené společnosti pražský dopravní podnik vloží své pozemky a developer Karlín Group pak bude financovat samotnou stavbu. Díky tomu se DPP bude i v budoucnu podílet na ziscích z provozu budov, které mají vzniknout nad stanicí metra.

Jenomže dohodu napadla další developerská společnost CPI, za kterou stojí druhý nejbohatší Čech Radovan Vítek. Ta kritizuje zejména fakt, že na investora nebyla vypsaná veřejná zakázka, namísto toho se postupovalo tak, že se oslovil developer, který v lokalitě vlastní část pozemků.

Aktuálně společnost CPI podala na dohodu stížnost na antimonopolní úřad a podnět na policii. Dopravní podnik se proto rozhodl před dalším postupem udělat dodatečné právní analýzy.

Už během podzimu také otevřeně mluvil šéf dopravního podniku o další stanici, kde lze očekávat, že brzy dojde k dohodě s investorem.

„Máme vytipované stanice, kde bychom mohli pokračovat. Nejdál jsou jednání v okolí stanice Roztyly,“ řekl Witowski. Případným partnerem u tohoto společného podniku pak má být developer PasserInvest, který opět v nejbližším okolí vlastní pozemky.

Doporučované