Hlavní obsah

Dopravní kolaps? Na Smetanově nábřeží uvolní auta místo hospodám

Foto: Prague City Tourism

„Obávám se, že takovýto zbrklý krok může vést k dopravnímu kolapsu v centru Prahy,“ uvedl Jiří Pospíšil, jenž šéfuje zastupitelskému klubu Spojených sil pro Prahu.

Pražský magistrát uzavře od soboty na Smetanově nábřeží jízdní pruh ve směru od Národního divadla. Umožní tady vznik zahrádek a budou se zde konat kulturní akce. Plán budí kontroverze.

Článek

Praha chce zpřístupňováním ulic a otevíráním veřejného prostoru ve prospěch chodců pomoci řešit dopady koronavirové krize. První z nich bude část Smetanova nábřeží, kde se automobilová doprava směrem ke Křížovnickému náměstí u Karlova mostu svede do ulic Divadelní a Karoliny Světlé. Podle vedení města je při postupném uvolňování opatření proti koronaviru třeba hledat cesty, jak znovu oživit centrum města i ekonomiku. Pilotní dopravní režim začne platit od soboty 23. května minimálně do konce letních prázdnin.

Ozývají se však hlasy, a to i zevnitř koalice, že opatření může způsobit dopravní kolaps.

„Koronakrize je stejně jako jakákoli jiná krize příležitostí zamyslet se, co dělat jinak, než se věci zase vrátí do zajetých kolejí. Stejně jako mnoho moderních metropolí na západ od Prahy využijeme úbytek provozu, abychom centrum města udělali přívětivější pro Pražany, naše spoluobčany z jiných měst, kteří do Prahy v létě přijedou na výlet, a především pro chodce obecně. Chci, aby novým standardem bylo víc prostoru pro lidi,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Václavské náměstí prochází přestavbou.

„Velmi mě mrzí, že náměstek Adam Scheinherr prosadil tuto uzavírku bez našeho souhlasu jako koaličního partnera a bez vědomí radnice Praha 1. Obávám se, že takovéto neuvážené kroky mohou vést k dopravnímu kolapsu v centru. Jsme připraveni bavit se o vhodnějších variantách,“ zareagoval na Twitteru Jiří Pospíšil, předseda pražské TOP 09, jenž současně šéfuje zastupitelskému klubu Spojených sil pro Prahu.

Primátorův náměstek Petr Hlaváček (TOP 09 a STAN - Spojené síly pro Prahu) chce o věci dál jednat. „Problematiku Smetanova nábřeží jsme projednávali na klubu. Vnímáme pozitiva i negativa. Naší jedinou podmínkou je projednání s Prahou 1, jelikož všechny procesy ve městě se takto standardně řeší,“ uvedl.

Prahu nechtějí jako skanzen pro turisty.

Jiří Pospíšil podotkl, že ho mrzí, že byli jako koaliční partner obejiti. „Jsem přesvědčen, že na takovémto omezení by se měly dohodnout všechny tři subjekty pražské koalice. Obávám se, že takovýto zbrklý krok může vést k dopravnímu kolapsu v centru Prahy. Zástupci našeho klubu byli připraveni o návrhu odborně diskutovat a přicházeli s vlastním návrhem, aby Smetanovo nábřeží bylo uzavřeno pouze o víkendech a svátečních dnech. Takováto debata bohužel neproběhla,“ posteskl si Pospíšil.

„Na pondělním koaličním jednání, kde jsem byl přítomen, bylo dohodnuto všemi koaličními partnery, že se Smetanovo nábřeží uzavírat nebude. Jsem nemile překvapen, že toto náměstek pro dopravu nerespektuje,“ přidal se předseda zastupitelského výboru pro kulturu, výstavnictví, cestovní ruch a zahraniční vztahy Jan Wolf (TOP 09 a STAN - Spojené síly pro Prahu).

Podle magistrátního plánu každopádně na nábřeží od soboty 23. května vzniknou předzahrádky. Město tak prý reaguje na žádost podniků, které sídlí na Smetanově nábřeží mezi ulicí Národní a Parkem Národního probuzení. „Kde jinde začít probouzet centrum města než v Parku Národního probuzení. Momentálně vymýšlíme, jakým způsobem využít tento nádherný prostor s výhledem na Pražský hrad. Chceme sem Pražany přilákat za kulturou, dobrým jídlem a pitím či jen tak na posezení s přáteli a rodinou,“ dodala radní pro kulturu Hana Třeštíková (Praha Sobě).

Se svedením automobilové dopravy mimo Smetanovo nábřeží i z Malé Strany počítají radou i zastupitelstvem schválené plány už z let 2013 a 2015.

„Nepíchli jsme náhodně prstem do mapy a řekli si, že tady upravíme provoz. Na Smetanově nábřeží tvoří individuální automobilová doprava menšinových 15 procent. V tramvajích je 33 procent lidí a chodců je zde 52 procent, a ti v našem rozhodování hráli největší roli. Od roku 2009 se zde jejich počet skoro zpětinásobil. Pominout nelze ani nárůst chodců na Královské cestě. Místo se dá snadno objet a nepředpokládáme zásadní dopravní komplikace. Dopravní situaci budeme samozřejmě nepřetržitě monitorovat mobilními sčítači,“ doplnil Adam Scheinherr.

Hlavní město se podle něj postupně snaží vracet život do míst, která Pražanům vzal turismus nebo doprava. Praha v minulosti odstranila parkoviště z Malostranského náměstí a v loňském roce udělala pěší zónu z Mariánského náměstí přímo před magistrátem.

Doporučované