Článek
„Někteří dopravci zneužili slevy a uměle navýšili ceny jízdenek. To se mi absolutně nelíbí,“ uvedl premiér Andrej Babiš na tiskové konferenci. Reagoval tak na praxi, kdy dopravci na některých trasách zdražili jízdenky oproti dosavadním cenám tak, aby od státu dostali co nejvíce peněz.
Stát totiž přispívá procentuální částkou – důchodcům a studentům uhradí 75 % z ceny jízdenky. Čím vyšší je tedy cena, tím více dostane dopravce od státu.
Premiér se prý o problému, který už nějakou dobu popisují média, dozvěděl při úterní cestě vlakem do Brna na veletrh. „Slevy jsme udělali, abychom pomohli lidem, protože i když navyšujeme důchody, nejsou stále dostatečně vysoké. Pan ministr to bude řešit,“ odkázal Babiš na ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.
Společně s premiérem @AndrejBabis jsme na cestě do Brna. Speciálně vypraveným vlakem jsme vyrazili na konferenci v rámci veletrhu Rehaprotex. Během cesty jednáme o tom, jak zlepšit komfort cestování pro osoby se zdravotním postižením. pic.twitter.com/AvkRlZfYTT
— Vladimír Kremlík (@KremlikVladimir) October 29, 2019
Ten uvedl, že už spolu s ministerstvem financí pracuje na řešení. „Budeme se snažit tyto ceny zastropovat,“ uvedl Kremlík. Mohlo by jít například o maximální částku na jízdenku nebo o zastropování příspěvku na kilometr jízdy.
Například firma RegioJet reagovala na výtky slovy, že se jí netýkají – ceny se podle mluvčího Aleše Ondrůje po zavedení slev nijak nezvyšovaly. „Striktně se ke státem nařízeným slevám chováme jako k sociálné dávce – nikoli ke komerční nabídce dopravce. Se zastropováním slev souhlasíme. Tímto stropem by měl být zákonem schválený Státní jednotný tarif, který bude platný ve druhé třídě a z kterého se budou slevy také vypočítávat,“ řekl Ondrůj. Obdobně reagovala i společnost Arriva. „Po zavedení slev pro studenty a seniory jsme cenu jízdného nijak uměle nenavyšovali. Zastropování výše státního příspěvku by se našich cestujících ani společnosti Arriva nijak nedotklo,“ uvedl mluvčí Martin Farář.
Podle dopravců slevy neznamenaly skokový nárůst počtu cestujících, jejich počet se podle nich zvýšil maximálně o jednotky procent. I díky triku se zdraženými jízdenkami se ale náklady na poskytování slev vyšplhaly téměř k horní hranici 6 miliard, kterou je vláda ochotná ročně na slevy dát. Za rok fungování slevy státní kasu stály 5,6 miliardy korun.
Největší část kompenzací vyfakturovaly České dráhy, a to 2,5 miliardy korun. Za státním dopravcem následoval RegioJet s 360 miliony korun. Z autobusových dopravců nejvíce vyfakturovala Student Agency se 176 miliony korun, následovaly jednotlivé regionální podniky Arrivy a ČSAD.