Hlavní obsah

Dopravci varují: Bez zásahu státu dojde ke kolapsu dodávek zboží

Foto: Profimedia.cz

Provoz dopravců by mohl začít hibernovat, ale některé společnosti by se z takového zimního spánku již nikdy neprobudily.

České sdružení dopravců ČESMAD varuje před kolapsem nákladní dopravy, který by mohl přijít v řádu týdnů. Na vině je extrémní propad poptávky po zavření automobilek a firmy, které odkládají platby za zboží na neurčito.

Článek

Mnohakilometrové zácpy kamionů na hranicích by se mohly stát minulostí. Bohužel se nejedná o pozitivní zprávu, ale o katastrofickou předpověď českých dopravců.

České sdružení dopravců ČESMAD vyzývá vládu, aby ihned zasáhla ve prospěch českých firem zabývajících se přepravou, jinak hrozí zhroucení nákladní dopravy na českých silnicích. Krizová situace nastala, když se v Česku uzavřely továrny všech automobilek. Pro většinu dopravců je zásobování automobilek naprosto klíčovým segmentem, který tvoří až jednu třetinu přepraveného zboží. I kvůli tomu hlásí nákladní dopravci propad zakázek až o polovinu.

Narušení dodávek základních surovin

Málokterý dopravce se navíc specializuje pouze na určitou část zboží, ale spíše mají mixy různých druhů nákladu, který přepravují. Výpadek automobilek z toho důvodu zasáhl úplně všechny společnosti, jež se nákladní přepravou zabývají. Ohroženy jsou i dodávky nejzákladnějších surovin, jako je například jídlo.

„Zatím všem připadá automatické, že nákladní vozidla dovezou, co je třeba. Bohužel se to brzy může změnit. Chceme předejít situaci, kdy se doprava zastaví, protože kvůli souhře negativních dopadů dopravním firmám dojde likvidita a nebudou mít na mzdy řidičů ani na pohonné hmoty,“ napsal v prohlášení prezident sdružení dopravců Josef Melzer.

Dlouhá splatnost

Pokles poptávek není jediný problém, který české dopravce trápí. Kvůli dlouhé splatnosti zakázek, jež dosahuje až devadesáti dní, se mnoho firem uchyluje k neplacení již dovezeného zboží, a tak musí dopravci zatím doplácet ze svého. Řada z nich tedy každý den zvažuje, zda bude dále pokračovat.

„Většina firem, asi šedesát procent, má na dva až čtyři týdny prodělávání a placení ze svého,“ řekl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí Českého sdružení dopravců Martin Felix. Dále uvedl, že jeden odstavený automobil stojí firmu přibližně 250 tisíc za měsíc, a odstavených automobilů je nyní kolem poloviny.

Hibernace nepřichází v úvahu

Zastavení provozu ale pro mnoho firem také není úplně možné, protože cena fixních nákladů je příliš vysoká. Například znovurozjetí jediného kamionu může společnost přijít minimálně na půl milionu korun, míní Martin Felix. I tady se projevuje problém se splatností doručeného zboží, kdy dopravce musí živit řidiče i kamion minimálně dva měsíce. Mnoho firem si takové výdaje nemůže dovolit už nyní. Český dopravní průmysl přitom zaměstnává až čtvrt milionu lidí, kteří by mohli přijít o zaměstnaní.

Krizový štáb sdružení dopravců ČESMAD proto přišel s nutnými opatřeními, která česká vláda musí zavést, aby nedošlo ke kolapsu dovozců. Za nezbytné sdružení považuje například jednorázovou dotaci 120 tisíc korun na jedno velké vozidlo a 80 tisíc korun na malé vozidlo, odklad zdravotního a sociálního pojištění na šest měsíců a refundaci mzdy zaměstnancům firem, kterým se sníží zakázky o pětinu. Další opatření, jež doporučuje krizový štáb, lze najít zde.

Osobní dopravci

Podobnou situaci řeší i osobní dopravci. Společnost Leo Express už nyní vyčíslila své ztráty v řádech milionů a každý den se prohlubují. Podle odhadů firmy se celkové ztráty vlakových a autobusových dopravců vyšplhají k několika miliardám korun.

„Osobní vlaky využívá zhruba desetina zákazníků oproti obvyklému počtu. Situace je stále živá, probíhají vratky časových jízdenek, redukce spojů a tak dále, takže na konkrétní vyčíslení ekonomických dopadů je ještě brzy. Nepochybně ale půjde o ztráty tržeb v řádu miliard korun,“ potvrzuje pro Seznam Zprávy tisková mluvčí Českých drah Vanda Rajnochová.

Také ostatní hlásí extrémní snížení poptávky po svých službách a redukují objem svých spojů. Leo Express má u vnitrostátních komerčních spojů v provozu pouze čtvrtinu, České dráhy snižují objem o čtyřicet procent. Dopravci RegioJet a Arriva omezili své spoje na minimum a udržují víceméně na své náklady pouze ty nejzbytnější. Mezinárodní spoje byly již dříve zrušeny českou vládou.

Všichni dopravci ovšem co nejvíce dbají na zdraví svých cestujících a dodávají do svých vozů ochranné roušky. „Za ochranné prostředky, jako jsou roušky, rukavice, vitaminy, ale i za dezinfekční gely a čisticí prostředky nebo ozonery, jsme zaplatili už přes 10 milionů korun,“ uvedl pro Seznam Zprávy tiskový mluvčí Arrivy Jan Holub.

Související témata:

Doporučované