Článek
Společnost vypověděla smlouvu 11 měsíců před jejím vypršením. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou se díky tomu sice zbaví v minulosti často kritizovaného smluvního vztahu, zároveň ale musí rychle najít řešení, jak provoz na části městských linek nahradí. Spor mezi oběma stranami trvá už několik měsíců.
„Pro dopravní podnik to znamená, že musí výrazně urychlit hledání nových autobusů a řidičů, protože podle původní smlouvy měl BusLine skončit na konci roku 2019. K dohodě podle mě ještě může dojít, ale její součástí určitě bude i to, že BusLine nebude navyšovat své požadavky na cenu, jak se to děje doposud,“ říká například dopravní expert Jan Sůra z webu Zdopravy.cz.
Primátor Liberce Tibor Batthyány (ex ANO, nyní PRO 2016), který včera v krátké reakci pro Seznam.cz označil postup firmy BusLine za jasný nátlak, dnes upřesnil, že podstatou sporu jsou skutečné neproplacené peníze.
„Jádrem problému je dodatečná fakturace za prokazatelnou ztrátu, potažmo za přiměřený zisk. Přesně kvůli tomu docházelo ke konfliktům,“ poznamenal liberecký primátor.
O podnikání firmy BusLine se letos na jaře začala zajímat policie. Podle informací Seznamu vyšetřovatelé prověřují kromě řady dalších osob i někdejšího šéfa firma Jiřího Vařila, bývalého exponenta KSČM v Libereckém kraji. Policii zajímají jeho poněkud nestandardní vztahy s fotbalovým bossem a bývalým členem dozorčí rady dopravního podniku, jabloneckým fotbalovým a realitním podnikatelem Miroslavem Peltou.
Ten je zároveň dlouholetým členem ODS, za jejíž vlády byla smlouva kdysi uzavřena. Sám Pelta ale jakékoliv nezákonné propojení s firmou BusLine odmítá.
Vedení společnosti nechtělo zdůvodnění výpovědi, kterou oběma městům zaslalo, podrobněji komentovat. O detailech náhlého rozhodnutí zatím mlčí.
„Vzhledem k tomu, že se jednání ocitají v právní rovině, se k dalšímu vývoji nebudeme vyjadřovat,“ říká mluvčí BusLine Nikola Bradíková.
Pokud se obě strany nedomluví, přestane dopravce zajišťovat své služby za půl roku.
Společnost BusLine měla přitom smlouvu v Liberci do konce příštího roku, v Jablonci nad Nisou do konce roku 2020.
K zakázce se před lety dostala bez jakékoliv soutěže. A sice spojením liberecké a jablonecké MHD. K zakázkám v Liberci, kde zajišťuje zhruba 40 procent výkonů, se dostala až poté, co zajišťovala provoz v Jablonci. BusLine za kilometr dostává podstatně více než liberecko-jablonecký dopravní podnik za komerční linky.