Článek
Měl stát původně 400 milionů korun. Pak jej za víkend naprogramovali dobrovolníci zadarmo. Jenže se vzápětí ukázalo, že má bezpečnostní chyby. Řeč je o e-shopu na elektronické dálniční známky. Dnes již proslulá zakázka stála hlavu ministra dopravy Vladimíra Kremlíka.
Kvůli bezpečnostním nedostatkům bylo možné se dostat k osobním údajům lidí, kteří si testovací známky za symbolické ceny zakoupili. Přečíst lze SPZ vozů, e-maily a telefonní čísla, uvedl odborný server Lupa.cz. Správcem osobních údajů je firma Actum, která hackathon pořádala. Podle zástupce společnosti byla chyba odstraněna a nyní se jen prověřuje, zda unikla testovací, nebo reálná data.
Stát nadále plánuje, že by za víkend naprogramovaný e-shop mohl převzít.
„Pokud půjde víkendová práce programátorů převzít, pak bude jejich dílo využito,“ potvrdilo dnes znovu tiskové oddělení Ministerstva dopravy. Programátoři na e-shopu dobrovolně pracovali celý víkend v rámci hackathonu v pražských Holešovicích, který zorganizoval Tomáš Vondráček, a nabídli vytvořený systém státu zcela zdarma. V případě, že by stát využil systém od dobrovolníků, vypsal by v budoucnu soutěž na jeho provozovatele.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) se původně na zakázce dohodl s firmou Asseco Central Europe za 401 milionů korun. Zakázka, která byla vedena v utajovaném režimu a nebyla pro ni vyhlášena otevřená soutěž, však vyvolala velkou vlnu kritiky z řad odborníků, opozice i premiéra Andreje Babiše. Minulý týden kvůli ní skončil ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO), nahradil jej vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček.
Babiš dokonce minulý týden ve středu uvedl, že kvůli předražené zakázce podá trestní oznámení. Posléze se tohoto úkolu chopil nový ministr Havlíček. Na dotaz Seznam Zpráv v pondělí uvedl, že je to otázka hodin či maximálně dní.
Tiskové oddělení Ministerstva dopravy v úterý Seznam Zprávám odpovědělo, že zatím nezná odpověď, zda je trestní oznámení připraveno. Ministr Havlíček později odpověděl stručně prostřednictvím SMS: „TO podám ještě tento týden.“
Vedle toho byla těsně před uzavřením další soutěž na zajištění sítě distribučních míst, kde by se prodávaly dálniční známky pro ostatní, kteří by nevyužívali prodej na internetu. Ta podle původních odhadů měla vyjít na zhruba 477 milionů korun. SFDI v ní už vybralo vítěze, čekalo ale na uplynutí lhůt pro případné námitky na podmínky tendru. Podle Havlíčka však budou po zrušení zakázky na IT systém ukončeny i všechny ostatní zakázky k elektronickým známkám, tedy i na distribuční místa.