Článek
Námořní dopravci hlásí rekordní zisky. Po zveřejnění dat Shanghajského kontejnerového indexu na konci roku je jasné, že rejdaři si budou ještě nějakou dobu užívat rekordně vysokých sazeb za námořní přepravy.
Cena přepravy na trase z Asie do Evropy se v závěru loňského roku dostala totiž na historické maximum. Za dopravu z hlavních čínských přístavů do Evropy si společnosti účtovaly v posledním týdnu roku přes čtyři tisíce dolarů za TEU. To je ekvivalent objemu přepravy jednoho 20stopého kontejneru. Ještě v první polovině roku přitom sazba nepřesáhla tisíc dolarů za TEU. Jde tedy o více než čtyřnásobný nárůst ceny.
„V rámci této sazby jde pouze o tzv. námořné, tedy je potřeba počítat ještě s dalšími příplatky,“ komentuje nárůst cen David Knobloch ze společnosti Geis pro Seznam Zprávy.
V praxi podle něj přeprava zboží přímo do Česka ve 40stopovém kontejneru (tj. o délce zhruba 12 metrů a objemu 67,5 m3) vyjde až za 12 tisíc dolarů. V přepočtu na koruny tedy na více než čtvrt milionu korun.
„U garantované nebo prioritní dopravy je cena ještě vyšší, a to kolem 16 tisíc dolarů za čtyřicetistopý kontejner. Stále totiž není dostatek prázdných kontejnerů, a někteří rejdaři dokonce neuvolňují prázdné kontejnery pro nakládky exportních zásilek,“ vysvětluje důvody raketového růstu cen Knobloch.
Podle jeho informací námořní dopravci velmi tlačí na co nejrychlejší návrat kontejnerů do přístavů, aby se mohly vrátit do Asie.
Podle největších světových leasingových společností, například Textainer a Triton, jsou výrobci námořních kontejnerů schopni měsíčně vyrobit maximálně 300 tisíc TEU. „Tento objem je ale nedostatečný a nedokáže pokrýt potřebu. Kvůli situaci s pandemií rejdaři totiž nepředpokládali značné oživení poptávky od letošního července, jak se nakonec stalo,“ doplňuje.
Tři nejvýdělečnější dopravci současnosti:
Hapag-Lloyd, německá nadnárodní dopravní společnost.
Maersk, největší rejdařství na světě.
Hyundai Merchant Marine, jihokorejský dopravce.
Zdroj: Geis Air + Sea
V roce 2019 se podle dostupných dat vyrobilo přibližně 2,5 milionu nových kontejnerů. Tohle množství, ač se zdá možná na první pohled dostatečné, ve skutečnosti sotva dokáže pokrýt ztracené nebo vyřazené kontejnery. Nedostatek může vyvolávat další zpomalování dopravy a vyvíjet také další tlak na její konečnou cenu.
Problémy s kapacitou hlásí také železniční dopravci na trase z Číny do Evropy. Jako alternativa je podle Knoblocha možná silniční doprava. I tam ale úroveň sazeb už překonala hranici 40 tisíc dolarů za nákladní vůz (LKW).
S příchodem lunárních svátků v první polovině měsíce února se tak podle odborníka dají předpokládat přetrvávající potíže s kapacitou – a tudíž i s faktem, že sazby dále porostou.
Ani u letecké dopravy pak není situace nijak výrazně lepší. Podle baltického indexu je cenový nárůst 100% ve srovnání s minimy roku 2020.
„Díky velice nízké poptávce po osobní letecké dopravě způsobené koronakrizí nejsou některé destinace obsluhovány vůbec a nákladním letadlům se provoz nevyplatí. Problémy s kapacitou budou nadále trvat s přímým vlivem na cenotvorbu letecké dopravy,“ komentuje problémy v letecké dopravě Knobloch.
Kombinace těchto skutečností znamená jediné – přepravci si mohou za dopravu účtovat vysoké příplatky a jejich zisky se zvyšují o stamiliony dolarů.