Hlavní obsah

Doprava budoucnosti. V Brně testují autobus poháněný energií z kanálu

V Brně začal jezdit autobus na biometan.Video: Jan Kozel, Tomáš Svoboda , Seznam Zprávy

Brněnský dopravní podnik od poloviny října testuje autobus poháněný biometanem. Řidiči čerpají palivo v čističce odpadních vod.

Článek

Více než polovina autobusů brněnského dopravního podniku v současnosti jezdí na zemní plyn CNG. Jeden z nich však v těchto dnech čerpá speciální plynné palivo, které se skrývá v páchnoucích kanalizačních stokách. Od poloviny října jezdí v testovacím provozu v okolí modřického nákupního centra Olympia autobus na biometan.

Autobus je od dalších desítek vozů na zemní plyn k nepoznání. Něco přes hodinu trvá, než obsluha do palivové nádrže v areálu čističky dopravních vod natankuje biometan. Řidiči na linkách 509, 49 nebo 63 najedou s bioplynem každý den přibližně 150 kilometrů. „Autobus je jeden ze 160 našich vozů na CNG. Pro čerpání biometanu není třeba nádrž nijak upravovat. Pilotní projekt umožňuje dotankování jednoho autobusu za den,” popsal generální ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.

Řidič denně přistaví autobus k zařízení připomínajícímu velký kontejner. Rozvětvené potrubí uvnitř i díky speciální membráně přefiltruje nežádoucí látky. „Právě membrána je srdcem celé naší technologie. Je to takový molekulární filtr, díky němuž od metanu oddělujeme oxid uhličitý, sloučeniny síry a další nečistoty. Výsledkem je v podstatě téměř čistý metan,” vysvětlil Marek Bobák. Pracuje pro společnost MemBrain, která do testovacího projektu dodala čisticí soustavu.

Bioplyn je mnohem ekologičtější než benzin nebo nafta. „Využití nese hodně pozitiv. Je to lokální zdroj, nevyčerpatelný, CO2 neutrální. Stát by měl takové palivo podporovat zeleným bonusem. S narůstajícími cenami zemního plynu se můžeme za několik let dočkat stavu, kdy bude biometan konkurenceschopný sám o sobě,” naznačil Petr Novotný z Institutu cirkulární ekonomiky.

Pro české testování se inspiroval na studiích ve Finsku, kde na biometan jezdí stovky autobusů. K tomu má ovšem Česko daleko. Přitom čističky brněnských vodáren vyprodukují denně asi 14 tisíc metrů krychlových kalového plynu denně. Dvě třetiny množství lze přeměnit na čistý biometan. Výroba je ale ekonomicky výhodná jen ve velkých množstvích. „Pokud bychom uvažovali o větší flotile autobusů, musí být čisticí stanice a zdroj paliva daleko vyšší,” sdělil Havránek.

Podle něj i dalších účastníků projektu je zatím bioplyn jako zdroj paliva podceňovaný. Havránek volá po celoměstském plánu, který by postavil velkou bioplynovou stanici na produkci biometanu. „Věřím, že v budoucnu budeme na plyn jezdit,” dodal Havránek.

Odborníci poukazují na fakt, že na skládkách, ve spalovnách a kanalizačních stokách končí miliony kubíků nevyužitého materiálu. „Potenciál je obrovský. Tou technologií se dají zpracovávat v podstatě všechny biologicky rozložitelné odpady. Stovky tisíc tun, které teď nemají užitek. Když budeme efektivně využívat bioodpady, můžeme získat miliony kubíků biometanu,” řekl Petr Novotný, který spolupracuje s Institutem cirkulární ekonomiky.

Související témata:

Doporučované