Hlavní obsah

Zrušíme další stovky nelegálních billboardů, plánuje pražský radní

Foto: Facebook / Přidej se a strhni to

Společnost BigBoard odstraňuje billboard bez platného povolení v Libni, květen 2023.

Reklamní společnosti mají samy hlásit, kde všude provozují legální reklamu.

Článek

Pražský radní pro majetek Adam Zábranský (Piráti) představil plán pro regulaci reklamy na území hlavního města. Mizet mají billboardy u silnic a v izolační zeleni, citylighty v centru města i velké reklamní tubusy.

„Podle našich odhadů jsou v Praze stovky nelegálních billboardů,“ říká Zábranský.

V posledním měsíci se město pochlubilo odstraněním některých tubusů s reklamou z historického centra. Tím ale nekončí.

„Praha letos podala žalobu na společnost Czech Outdoor z holdingu BigBoard Praha kvůli billboardům bez platného povolení na 58 pozemcích města. Městská společnost TSK podala letos v dubnu na společnost Czech Outdoor další žalobu, tentokrát na odklizení nelegální reklamy z mostů a lávek,“ připomíná radní.

Reklamy a billboardy podléhají různým zákonům a vyhláškám. Například v blízkosti silnic reklamu omezuje zákon o provozu na pozemních komunikacích. V Praze se proto billboardy u silnic zabývá především Technická správa komunikací (TSK). Jinde reguluje reklamu městská vyhláška. 

Město podle Zábranského nově bude usilovat o odstranění billboardů také z takzvané izolační zeleně (zeleň oddělující osídlenou zástavbu od významnějšího zdroje znečištění ovzduší, jako je např. silnice, pozn. red.).

„Máme k tomu rozsudek Nejvyššího správního soudu, podle kterého tam být nesmí. Ale reálně jsou v izolační zeleni stovky a stovky billboardů,“ říká Zábranský.

O neplatných povoleních se dočtete zde:

Radnice podle něj naráží na špatnou práci některých úředníků, kteří v posledních letech vydali přibližně 1500 povolení k umístění billboardu v blízkosti silnic, přestože k tomu neměli potřebné dokumenty. K vydání povolení je totiž ze zákona nutný souhlas policie a ta jich ve stejném období nevydala ani deset.

„Odbor pozemních komunikací magistrátu nejedná v souladu s legislativou ani metodickými pokyny Ministerstva dopravy,“ říká Zábranský.

Část panelů Praha odkoupí

Praha v posledních měsících docílila odstranění 110 reklamních zařízení společnosti JCDecaux z centra města. Samostatné stojany s reklamou, označované jako „citylight“, stojí zpravidla přímo na chodníku a brání v pohybu chodcům. JCDecaux má podle Zábranského v Praze dalších 300 podobných zařízení. Městská společnost Technologie hlavního města Prahy (THMP) nyní dokončuje jednání o jejich odkupu.

Součástí dohody je totiž i odkup přístřešků na tramvajových zastávkách, které JCDecaux vlastní. Praha je postupně nahrazuje vlastními přístřešky, ale práce pokračují pomaleji, než město plánovalo. Odkupem stávajících přístřešků podle Zábranského město ušetří až stovky milionů korun.

Co by naopak mělo v dohledné době zmizet, jsou rozměrné tubusy s reklamou. Některé stojí na pozemku města, které z toho má příjem přibližně 900 tisíc korun měsíčně.

„Budu se snažit, aby rada smlouvu na pronájem těchto 25 pozemků vypověděla,“ říká Zábranský.

Hojně diskutované jsou elektronické reklamní panely v hlavní tepně historického centra, ulici Na Příkopě. Ty podle Zábranského zatím zůstávají na místě, přestože porušují vyhlášku, ze zcela pragmatického důvodu.

„Technologie hlavního města Prahy chtějí zachovat elektrické přípojky,“ vysvětlují radní. Do konce roku by podle něj i tyto reklamní panely měly zmizet.

S odstraňováním nelegální reklamy by měla pomoct databáze billboardů a dalších reklam, do které by podle radnice měly dodávat informace samy reklamní společnosti. TSK se v minulých letech pokusila vytvořit vlastní databázi, ale vcelku neúspěšně. U některých reklam nebylo snadné zjistit, komu patří nebo zda mají platné povolení. Pokud by informace dodávali přímo majitelé, mohli by se zákazníkům pochlubit, že prokazatelně provozují reklamní plochy v souladu se zákonem.

Související témata:

Doporučované