Hlavní obsah

Proč jel vlak s benzenem tak rychle? Nové detaily obří havárie

Foto: HZS Olomouckého kraje

Vlak z chemičky Deza převážel přes tisíc tun toxického a karcinogenního benzenu.

Informace kolem následků havárie vlaku s toxickým benzenem státní úřady místním obyvatelům zevrubně vysvětlují. Policisté však čelí kritice, že stále detailně nevyslechli strojvedoucí.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Téměř tři hodiny trvala schůzka, při níž dvacítka řečníků v čele s ministrem životního prostředí Petrem Hladíkem (KDU-ČSL) popisovala okolnosti obří havárie vlaku s toxickým benzenem. V kulturním domě v Hustopečích nad Bečvou - asi kilometr od místa havárie - odpovídali téměř dvěma stovkám místních.

Jeden klíčový dotaz však zůstává nezodpovězený. Proč k havárii s největším únikem benzenu v dějinách došlo?

Pochybnosti přímo na debatě shrnul bývalý drážní zaměstnanec Josef Hýža, který žije nedaleko místa nehody a sledoval ji naživo. „Nepadlo tady ani slovo o příčinách havárie. Znám doby, kdy jsme měli na výslech člověka po nehodě 42 hodin i s protokolem. Je šest týdnů po vykolejení a všichni mlčí. A vznikají nepěkné fámy,“ řekl mimo jiné.

Otálení s výslechem?

Policisté přiznali, že stále detailně nevyslechli oba strojvedoucí, kteří se při nehodě soupravy se 17 cisternami benzenu nacházeli v kabině lokomotivy. Výslech plánují v příštích dnech. „Bezprostředně po nehodě strojvedoucí podali jen základní vysvětlení, protože i oni z toho byli v šoku. Je připravený jejich výslech jako neodkladný úkon, paměťová stopa se mění. Tak abychom ji zachovali,“ řekl krajský policejní ředitel Tomáš Landsfeld.

Zdůraznil, že je trestní řízení neveřejné a policisté by přílišnou otevřeností „nabíjeli možným pachatelům“. Přidal i jeden důležitý postřeh. Kriminalisté nedávno rozšířili podezření na spáchané trestné činy. K obecnému ohrožení z nedbalosti přidali i podezření z poškození a ohrožení životního prostřední z nedbalosti. „Přibyl odstavec 2. To znamená, že někdo porušil důležitou povinnost v souvislosti se svým povoláním, což zkoumáme,“ naznačil ředitel.

Ve věci zatím nikdo nebyl obviněn, přesto dosavadní podezření směřují hlavně do kabiny strojvedoucích.

+8

Technické příčiny nehody řeší Drážní inspekce. Několik dní po havárii upřesnila, že vlak jel na místě s maximální povolenou rychlostí 40 km/h téměř pětadevadesátkou.

Generální inspektor Jan Kučera v březnu pro Seznam Zprávy uvedl, že s kolegy zatím strojvůdce nevyslechli, po měsíci od havárie to potvrdili také Hospodářským novinám. „Vyšetřování mimořádné události není záležitost týdnů, ale zpravidla trvá více než půl roku, neboť musí proběhnout například příslušné rozbory technických zařízení, podání vysvětlení – s těmi, kdo s námi neodmítnou hovořit, na což mají právo –, komisionální prohlídky a také projednání návrhu závěrečné zprávy. Zveřejňování dílčích závěrů by mohlo vést ke špatné interpretaci,“ naznačil Kučera v pátek Seznam Zprávám.

Doplňující dotaz, zda s inspekcí odmítli hovořit právě strojvedoucí, už nechal bez konkrétní odpovědi. „Detaily opravdu zveřejňovat nemohu, byť bych tak mohl umlčet všechny, co nás kritizují,“ dodal.

„Zrádné“ návěstidlo

Na této trati není zabezpečovací systém European Train Control System (ETCS), který mimo jiné přímo v kabině řidiči signalizuje maximální povolenou rychlost.

Zajímavý postřeh přitom zaznívá od strojvůdců, kteří úsek u Hustopečí znají. V místě havárie vedou čtyři koleje. Podle strojvůdce Jaroslava Vincoura před inkriminovaným místem vždy svítila návěst snižující rychlost. Pro pochopení, vlakům ne vždy přikazují rychlost na trati cedule s číslicemi jako na silnici, ale v některých případech i návěsti v kombinacích třeba žluté a zelené.

„V jiných stanicích máte za běžného provozu pokyn volno, signalizovaný pouze zelenou. Jak mi říkali kolegové, v Hustopečích - když jste jel rovně - tak tam pravděpodobně z technických důvodu vždy byl pokyn ke snížení rychlosti návěstí například 100 a volno. Dvousvětelná návěst někdy snižovala rychlost víc, někdy míň,“ sdělil viceprezident Federace strojvůdců ČR. Vincour tam zastupuje právě olomouckou oblast.

Inspekce už dřív potvrdila, že vlak před nehodou vjížděl do odbočky na „čekací“ kolej vyšší rychlostí. Při jízdě do odbočky je tam návěstidlem rychlost snížená na zmíněnou čtyřicítku. Signalizace dvěma světly návěstidla je v takovém případě podobná jako omezení na stovku. „Kdo to zde zná, může jezdit rutinně. Lze tuto návěst i přehlédnout. Podobnou zkušenost má spousta kolegů, i mně osobně se v minulosti nevyhnula. Bylo-li příčinou přehlédnutí návěsti nebo například technická závada, to je potřeba počkat až do závěrečného výsledku vyšetřování nehody,“ doplnil Vincour.

Drážní inspekce tento dotaz nezodpověděla. „Zveřejňování dílčích závěrů by mohlo vést ke špatné interpretaci,“ sdělil Kučera.

Už dříve Seznam Zprávám řekl, že inspektoři budou především zjišťovat, zda šlo o pochybení strojvedoucího, nebo třeba brzdovou závadu na soupravě.

Vagony v pořádku

Vadě materiálu však zjištěné informace nenasvědčují. Drážní úřad redakci potvrdil, že dopravce, Ostravská dopravní společnost - Cargo, a.s., má platné osvědčení pro provozování nákladní dopravy včetně přepravy nebezpečných věcí. „Vagony převážející benzen splňovaly veškeré technické požadavky na přepravu této nebezpečné látky a procházely řádnou údržbou dle provozních plánů. Vozy splňovaly dokonce kritéria pro vozbu látek s vyšším stupněm nebezpečí,“ uvedla mluvčí Drážního úřadu Pavlína Straková.

Vozy jsou podle ní zařazené v certifikovaném systému údržby a procházejí pravidelnými technickými kontrolami. „Drážní úřad zároveň pravidelně kontroluje systém údržby daného subjektu zodpovědného za údržbu vozidel,“ doplnila.

Úřad také specifikoval, že vagóny v soupravě byly staré od 9 do 40 let, což však podle strojvedoucích není na železnici nic výjimečného.

Závěry za několik měsíců

Jak na schůzce opakovaně zaznělo, státní úřady se chtěly vyvarovat přešlapů jako po kyanidové otravě Bečvy v roce 2020, kterou provázela řada pochybení i mlžení úředníků.

Policisté nicméně zdůrazňují, že vyšetřování příčin hustopčeské havárie může trvat další měsíce. „V závěrech musíme vycházet ze znaleckých posudků, které nám řeknou přesnou příčinu vykolejení vlaku,“ dodal Landsfeld.

Souprava 17 vagonů s toxickým benzenem havarovala 28. února před polednem ve stanici Hustopeče nad Bečvou. Vlak vykolejil a většina cisteren se vznítila. Těkavý a jedovatý benzen zamořil okolní prostředí. Následky budou odborníci sanovat v řádu dalších měsíců.

Doporučované