Hlavní obsah

Zpoplatnění vjezdu do centra Prahy? Hřib popsal, kdo se placení vyhne

Zpoplatnění vjezdu do centra Prahy? Hřib popsal, kdo se placení vyhne.Video: Jan Marek, Vojtěch Gavriněv

Od schválení po zavedení to bude trvat půl roku, říká náměstek pro dopravu. Politická podpora v koalici je ale nejistá.

Článek

Pražský náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) přiblížil několik detailů chystaného zpoplatnění vjezdu do centra hlavního města.

Přibližně 200 korun by měli řidiči zaplatit za průjezd Karmelitskou ulicí na levém břehu Vltavy a za přejezd po Smetanově nábřeží a Křižovnické ulici na pravém břehu.

Za vjezd by se platilo prostřednictvím aplikace a kamery by při vjezdu kontrolovaly registrační značky vozidel. Část řidičů by se ale měla poplatku vyhnout, popsal Hřib během debaty, kterou zorganizovala Hospodářská komora hlavního města Prahy.

„Jedná se o velice úzce vymezené historické centrum města, kde auta jezdí po tramvajových kolejích. Problém je v tom, že když tramvaj čeká za kolonou aut, dochází k jejímu zpožďování, což snižuje kvalitu MHD, což zase znamená, že nejsme schopní motivovat lidi, aby přestoupili z aut do MHD,“ popsal.

Oběma klíčovými body projíždí celkem osm linek tramvají, přičemž dvě páteřní spojují velkou část Prahy a důležité stanice metra. „Proto to má obrovský dopad na celý systém MHD, což nám ukazují data. Není to tak, že bych já neměl rád auta,“ řekl Hřib.

Kdo nebude platit?

Poplatku by se měly vyhnout tři typy řidičů. Zaprvé jsou to místní obyvatelé. Zadruhé ti, kteří dostanou pozvání od rezidenta, včetně místa pro zaparkování.

Za třetí by se za vjezd nemělo platit v případě zásobování. To by podle Hřiba mělo v budoucnu fungovat tak, že řidiči budou mít aplikaci, do té zadají místo vykládky zboží, zaplatí za parkování omezené například 15 nebo 20 minutami a zase odjedou. Kromě samotného parkování už by ale neměli platit za vjezd do centra.

Poslední možnost je zaplatit uvažovaných 200 korun, za které by řidič mohl do centra na jeden den vjet. Zároveň ale bude muset řešit parkování, které má projít velkou reformou.

Kdy začnou řidiči platit za vjezd do nejužšího centra Prahy? „Od schválení po zavedení to bude minimálně půl roku,“ naznačil Hřib.

Prosadit zpoplatnění vjezdu do centra ale nebude ve stávající koalici jednoduché. Organizátoři z pražské hospodářské komory k debatě pozvali i předsedu výboru pro dopravu Martina Sedekeho (ODS), radního Prahy 1 pro dopravu Vojtěcha Ryvolu (ANO) a radního Prahy 2 pro dopravu Tomáše Halvu (TOP 09).

Podle Hřiba už proběhla předběžná debata s dotčenými městskými částmi a nyní má následovat jednání na úrovni pražské koalice.

Až poté by městské části formálně připomínkovaly návrh, který vzejde z koaličního jednání.

Ostatní politici ale tvrdí, že je potřeba dál jednat na té nejnižší úrovni. „Jsem spíše skeptický k tomu, že se nám to podaří prosadit v příštím půl roce,“ řekl Sedeke, vlivný zastupitel ODS. Jednotlivé městské části podle něj nejsou se zpoplatněním srozuměné.

Podle něj není možné zpoplatnit průjezd centrem a zároveň třeba omezit provoz na pražské magistrále, což je další z uvažovaných dopravních opatření. „Nesdílím přesvědčení, že tím, že maximálně znepříjemníme život motoristům, vyřešíme problém průjezdnosti Prahy,“ podotkl předseda výboru pro dopravu.

Až bude okruh

Radní Prahy 2 Halva se nepřímo postavil za myšlenku, že s jakýmkoliv opatřením je potřeba počkat na dobudování obou okruhů.

Naopak podle radního Ryvoly z Prahy 1 okruhy problém nejspíš nevyřeší. „My tady máme klenot na dvou březích Vltavy a chováme se k němu macešsky. Neměli bychom mít v nejkrásnějším centru města dva velké dopravní tahy,“ prohlásil.

Také on ale upozornil, že je nutné nejdřív najít společnou řeč s ostatními městskými částmi, jinak pražské zastupitelstvo omezení vjezdu do centra neschválí.

Podle Hřiba je nezbytné najít politickou odvahu k opatření, o kterém politici jednají už desítky let. Okruhy podle něj dopravu v centru nezlepší.

„Naprostá většina dopravy v Praze není tranzitní, ale cílová. S tím žádný okruh nepomůže. Bohužel vůbec žádný okruh neumí změnit dopravu cílovou na dopravu tranzitní,“ nechal se slyšet náměstek pro dopravu.

Rozšíření automobilové dopravy v jiných částech města podle něj nezlepší průjezd nejužším historickým centrem. „Obezitu nevyřešíte tím, že si povolíte opasek,“ dodal Hřib.

Související témata:

Doporučované