Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) ve čtvrteční tiskové zprávě informovala o nových pravidlech pro tvůrce internetových videí. Ti, kteří je zveřejňují za účelem zisku, by se podle nich museli u Rady nově registrovat.
Youtuberům a influencerům to nařizuje evropská audiovizuální směrnice, která má za cíl zvýšit ochranu dětí na internetu a stanovit pravidla pro šíření obchodních sdělení kvůli ochraně spotřebitelů.
V pátek ale s kritikou přišel ministr kultury Martin Baxa, podle kterého mohl vzniknout dojem povinnosti pro všechny tvůrce audiovizuálního obsahu. „Byli jsme zaskočeni a překvapeni. V tak závažné věci bychom očekávali předchozí konzultaci nebo jednání,“ narážel Baxa na to, že RRTV s jeho resortem záležitost nekonzultovala.
Veřejně jsem se dnes ohradil proti informaci, kterou zveřejnila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání. Vyvolala paniku, že všichni tvůrci audiovizuálního obsahu, což jsou třeba youtubeři nebo influenceři, se mají registrovat. NENÍ TO PRAVDA. Zákon z roku 2010 tuto plošnou…
— Martin Baxa (@MartinBaxa2) November 22, 2024
Seznam Zprávy oslovily předsedu Rady Václava Mencla. Ten uvedl, že na úpravě pravidel bude nyní Rada s ministerstvem spolupracovat. „Chtěl bych především poděkovat panu ministru Baxovi, že na tiskové konferenci vyvrátil domněnku, že se povinnost evidence týká všech, kteří vytvářejí obsah,“ uvedl Mencl.
Evidence ziskových tvůrců
Předseda Rady Mencl zároveň upřesnil, že registrace by se skutečně měla týkat pouze těch tvůrců, kteří si svojí tvorbou vydělávají. „Doteď jsme je sami vyhledávali, to je ovšem zdlouhavé a pracné. Proto jsme tuto výzvu vytvořili,“ říká a dodává, že primárním zájmem RRTV je to, aby byli všichni zaevidováni. Ti, kteří by se neregistrovali, by podle něj mohli dostat napomenutí, nikoli peněžitou pokutu.
Mencl zároveň souhlasí s ministrem Baxou, že je potřeba pravidla doplnit o větší srozumitelnost. Jejich současná podobna vznikla na základě 14 let staré směrnice Evropské unie, která v té době spíše reagovala na vzestup platforem, jako je například Netflix. Vzhledem k vývoji doby je ale nutné zahrnout i další digitální tvůrce.
Podobu pravidel kritizují experti
Ve čtvrtek publikovaná směrnice vyvolala pozdvižení i mezi mediálními experty.
„V podstatě by se měl evidovat každý, kdo má kanál na YouTube, Instagramu nebo jiné sociální síti a pravidelně ji plní videi, která jsou rozdělena do nějakých rubrik (katalogizace). Dokonce ani není nutné, aby tím dotyčný nebo dotyčná vydělávali peníze. V takovém případě by šlo o tisíce až desetitisíce lidí a obávám se, že na takovou evidenci nebude stávající aparát RRTV stačit,“ řekl České tiskové kanceláři Jan Potůček.
„Není to, že bychom my vytvářeli něco navíc. Jedním ze základních atributů EU je svobodný trh. Jde o to, aby byl svobodný i mediální trh. Jakmile tedy má někdo zisk ve větší míře, musí ctít pravidla toho trhu. Například tedy jde o pravidlo, že nesmí být ohroženy závadným obsahem děti a mládež,“ říká Mencl.
Předseda RRTV také dodává, že autoři se o svobodu tvorby obávat nemusejí. Aby se ale zajistilo, že obsah není závadný právě pro děti a mládež, musí nějakou kontrolou podle něj projít. „Když nám někdo podá na někoho stížnost, samozřejmě se tím budeme zabývat. Nikdo se nemusí bát cenzurních zásahů,“ uzavírá Mencl.
S přispěním Anny Novákové