Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Překotným byl v dopravě rok 2024, a to zejména pro řidiče: úprava bodového systému, řidičský průkaz pro 17leté nebo řidičský průkaz na zkoušku.
I v tomto roce se ale chystají novinky, i když ne tak revoluční.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pracuje na dopracování dálniční sítě. Kompletní přehled včetně grafického zpracování najdete zde. Během roku 2025 slibuje ŘSD uvést do provozu 56 kilometrů dálnic.
Patří tam například úseky dálnice D35 Hořice–Sadová nebo Janov–Opatovec.
S tím se ale také zdraží dálniční známka. Od ledna 2025 její celoroční cena poskočí o 140 korun na 2440 korun, zvýší se také ceny dálničních známek na kratší dobu. Sazba se podle ministerstva dopravy změní podle zákona kvůli zvýšení spotřebitelských cen a prodloužení dálniční sítě.
Cena dálniční známky
Období | 2024 | 2025 | 2025 CNG, LNG a biometan | 2025 Plug-in hybrid | 2025 Elektro a vodík |
---|---|---|---|---|---|
Roční | 2 300 Kč | 2 440 Kč | 1 220 Kč | 610 Kč | 0 Kč |
Měsíční | 430 Kč | 460 Kč | 230 Kč | 110 Kč | 0 Kč |
Desetidenní | 270 Kč | 290 Kč | 140 Kč | 70 Kč | 0 Kč |
Denní | 200 Kč | 210 Kč | 100 Kč | 50 Kč | 0 Kč |
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Železnice
Železnice v roce 2025 přinese zprávu, na kterou Česko čeká už velkou řadu let a v zahraničí by nevzbudila přílišný rozruch: začne výstavba prvního úseku vysokorychlostních železničních tratí (VRT) mezi Brnem a Přerovem. Na něm se bude jezdit maximální rychlostí 200 km/h.
Nové rychlé tratě povedou z Prahy do Drážďan a do Brna, z Brna pak dvěma větvemi do Vídně a Ostravy. Celkově by výstavba základní VRT infrastruktury v Česku měla vyjít na 800 miliard korun. Rychlost v některých místech může dosáhnout až 320 km/h.
Zároveň českou železnici čeká ostrý start moderního zabezpečovacího systému ETCS, a to na 622 kilometrech tratí, což zahrnuje hlavní koridory jako Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov a Břeclav – Bohumín.
Na modernizaci zabezpečení je připraveno 7,7 miliardy korun. Do roku 2030 chce ministerstvo investovat dalších 32 miliard na rozšíření systému.
Jak vysvětluje ministerstvo dopravy, Evropský systém řízení vlaků je „hlídač, který sleduje pohyb vlaků, kontroluje rychlost a v případě nutnosti zasahuje, aby zabránil nehodám. Tento systém snižuje riziko chyb lidského faktoru“. Na železnicích by se tak měly výrazně omezit případy nehod, které nastanou v případě, že strojvedoucí projede návěstidlo a narazí do vlaku stojícího na stejné koleji.
Autonomní řízení
Ministerstvo dopravy také posílá do Sněmovny změny zákonů vedoucí k povolení autonomních prvků osobních automobilů. Pro řidiče to bude znamenat, že řízení budou moci dočasně předat vozidlu a během této doby se tak nemusí věnovat řízení.
„Typickými situacemi pro tento autonomní režim jsou například popojíždění v nízké rychlosti v kolonách nebo dálniční provoz. V momentě, kdy je aktivován autonomní režim, vozidlo nevyžaduje řidičovu pozornost, tedy funguje dle tzv. konceptu: nohy mimo pedály, ruce v klíně, oči mimo silnici, mozek v pohotovosti,“ uvedlo ministerstvo dopravy.
Tento princip bude fungovat například na dálnici D1.
Dálnic se také dotkne novinka schválená v roce 2024, která umožnila, aby se na vybraných dálničních úsecích zvýšila maximální povolená rychlost až na 150 km/h. Prvním takovým místem bude úsek dálnice D3 vedoucí z Tábora do Českých Budějovic.
Tento pilotní úsek bude pravděpodobně spuštěný během roku 2025, nejdříve jej ale silničáři musí osázet značkami, které automaticky sníží rychlost v případě špatné viditelnosti, počasí, kolon nebo nehod.
Právě na přítomnost tzv. telematiky na dálnicích – technologie umožňující řízení provozu a rychlou úpravu rychlostních limitů - je změna navázána.
Správní úřad
Kromě toho chce ministerstvo dopravy příští rok novelizovat zákon o silniční dopravě. Obsahuje dvě zásadní změny, které by měly začít platit od 1. července 2025. Tou první je zřízení nového správního úřadu s celostátní působností.
Inspekce silniční dopravy bude mimo jiné kontrolovat technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení, zaměřovat se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.
Kontroloři budou moci zastavovat vozidla, udělovat pokuty, odebírat řidičské průkazy i SPZ. Nebude u toho muset být policie nebo celní správa.
„Kontroloři budou při své práci využívat stejnokroj, jejich vozidla budou jasně označená a vzhledem k možnosti odklánění vozidel v provozu za účelem kontroly, budou součástí jejich výbavy modré majáky,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Poptávková doprava
Druhou změnou je zavedení poptávkové dopravy. Obce a kraje budou moct namísto klasických linkových autobusů zavést i pružnější způsob, který funguje na principu poptávky cestujících.
Testování probíhalo například v Dubé na Českolipsku, kde si občan s 30minutovým předstihem zavolal na dispečink a menší autobus jej vyzvedl na předem stanoveném místě.
Ministerstvo tím reaguje na situaci některých menších obcí, které jsou od veřejné dopravy odstřižené, zároveň je ale tak nízká poptávka, že jsou klasické spoje prodělečné. Pro cestující je tak tento způsob flexibilnější a zároveň stejně nákladný.
„Využívána budou vozidla od osobních až po autobusy a licence bude vydávána pro určitou územní oblast, nikoliv trasu,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
Regionální doprava
Tady už jen telegraficky. Změnu čekají například některé autobusové spoje mezi Prahou a Krkonošemi, posíleny budou linky do jižních Čech a na Plzeňsko. Spojení se středními Čechami budou jednodušší díky modernějším, velkokapacitnějším autobusům a častějším intervalům.
Ve Zlínském kraji ještě před koncem roku zdražili jízdné a zároveň jsou nově všechny zastávky na znamení. Zdražují i České Budějovice. Za předplatní jízdenky - tedy na více dní - zaplatí cestující podobně, zdražuje ale jednorázové jízdné. Důvodem jsou rostoucí náklady na provoz a chystané investice.