Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nástroje umělé inteligence, které mají schopnost generovat realistické fotky a videa, se v poslední době čím dál více zdokonalují. Podle filmaře a učitele filmové tvorby na Střední škole uměleckomanažerské Adama Faika umělá inteligence výrazně mění tvář oboru. „Je dost možné, že třeba za rok už vůbec nebude potřeba vzít kameru do ruky, aby člověk vytvořil nějaké video,“ míní Faik.
Studenti přitom podle něj často umělou inteligenci neberou v potaz, i když by s ní měli do budoucna počítat. „Dobrovolně AI nikdo z nich nepoužívá, pokud to není přímo součástí nějakého projektu,“ sděluje Faik.
Nicméně umělá inteligence podle filmaře postupně získává schopnost nahradit člověka v různých částech procesu tvorby, tvůrci tak musí měnit svůj úhel pohledu. „Pro nás jako audiovizuální tvůrce to znamená, že musíme přemýšlet nad tím, jak naši práci dělat jinak. Teď se člověk musí každý týden učit něco nového,“ doplňuje.
Adam Faik v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje, jak studenti filmu vnímají umělou inteligenci, jak nové nástroje ovlivňují obor a v čem se filmová tvorba změní. Rozhovor vyšel v rámci série vedené na téma Umělá inteligence ve školství.
Jak při výuce filmové tvorby využíváte umělou inteligenci?
Já sám si s pomocí AI připravuji materiály na hodiny, konzultuji s umělou inteligencí například i písemky, pomáhá mi rychle udělat rešerši k tématu a dát návrhy na nejlepší otázky nebo třeba tipy na filmy z různých období.
S žáky pak dělávám workshopy, kde pracujeme s konkrétními nástroji umělé inteligence, ať už jde o generování obrázků nebo videa. Snažím se ukázat žákům možnosti, co ta technologie nabízí. V rámci svých kurzů jsme v loňském roce se studenty například udělali falešnou televizní reportáž ze zombie apokalypsy, na kterou jsme použili jen nástroje umělé inteligence, a výsledek byl dle mého názoru opravdu dobrý.
I když bych podle školních osnov nemusel, ukazuji většinou na začátku vyučování studentům, jaké v této oblasti vznikly novinky, jak to postoupilo a co nového s AI můžou dokázat a snažím se trendy sledovat, i když všechny aplikace se mění prakticky co týden a pořád přidávají nové funkce nebo rozvíjejí ty staré.
Posunují se nějakým způsobem nástroje umělé inteligence generující právě videa?
Nepochybně ano, jasným důkazem je to, že dnes už se často najdou AI videa, na kterých by člověk vůbec nepoznal, že nejsou reálná.
Silný posun je například v tom, že dnes už tyto AI generátory dokáží napříč záběry udržet konzistentní postavy, které se nemění záběr od záběru. Můžeme tedy vytvářet virtuální herce, kteří nám budou hrát třeba v reklamě a jejich podoba bude neměnná. Ještě před půl rokem nic takového nástroje umělé inteligence nedokázaly, vytvořit s nimi souvislý příběh bylo nemyslitelné.
Co už teď umělá inteligence umí dobře a dříve s tím měla problémy, je také rozmluvení postav. Teď už dokážeme generovat videa, na kterých postavy mluví a říkají přesně to, co potřebujeme, přitom to stále vypadá realisticky.
Jak na nástup těchto technologií žáci reagují?
Vždycky jsou hodně šokovaní, když jim ukazuji novinky ze světa AI, a hlavně hodně rozpačití. Uvědomují si, že to, co čtyři roky studovali, už vlastně vůbec nemusí platit. V oboru dochází k obrovským změnám a je dost možné, že třeba za rok už vůbec nebude potřeba vzít kameru do ruky, aby člověk vytvořil nějaké video. To, že mají nějakou techniku, často hodně drahou, jim může být nakonec k ničemu.
A jeví o umělou inteligenci žáci zájem?
Pokud je nedonutím s AI pracovat, tak sami od sebe nemají potřebu si něco vygenerovat nebo si dokonce některé nástroje předplácet. Dobrovolně umělou inteligenci nikdo z nich nepoužívá, pokud to není přímo součástí nějakého projektu.
Na vaši praxi už umělá inteligence měla nějaký vliv?
Řeknu to jednoduše. V posledních čtyřech měsících se mi stalo poprvé za patnáct let, kdy mě živí audiovize, že jsem ani jednou nepotřeboval sáhnout na kameru. V podstatě všechnu práci, kterou jsem dělal, jsem zvládl za pomoci AI nástrojů. Hlavní výhodu má AI v oboru v tom, že je mnohem rychlejší.
A levnější?
To nezbytně ne. Pořád je důležitá příprava, minimálně polovinu času na každém projektu strávím jen vymýšlením konceptu a přípravou a to člověk prostě neošidí. Může si to zkrátit použitím umělé inteligence třeba na brainstorming, ale všechny ty silnější nástroje mají předplatné, která také něco stojí.
Je ale pravda, že když soukromě pracuji s klienty třeba na reklamách, nikdo pořádně neví, jak tuto práci nacenit.
Oblast filmové tvorby určitě patří mezi kreativní obory. Jak umělou inteligenci v tomto kontextu vnímáte?
Umělá inteligence nám jednoznačně dává možnosti, které jsme dříve neměli. Například když žáci jako projekt dělají návrh vesmírné stanice a chtěli by vidět, jak by vypadala ve vesmíru, teď je každý schopen takové video vytvořit lusknutím prstu. Dříve bych si musel pronajmout studio se zeleným plátnem, dostat tam studenta ve skafandru a model a tak dále, teď je to vše mnohem jednodušší, rychlejší a přístupnější.
Hodně lidí se ptá, jestli v tom výsledném produktu pak nechybí lidská ruka, ale já si zase říkám: Je to vůbec důležité? Můžeme vytvářet to, co bylo dříve naprosto nemyslitelné a velmi nám to rozšiřuje obzory.
Nepanují obavy, že umělá inteligence v této oblasti nahradí lidské tvůrce?
Doba se mění, to je jasné. V tuto chvíli je stále potřeba, aby k AI přišel nějaký člověk, který nad produktem sám přemýšlí, například si záběry sestříhá, napíše scénář a celou věc dá zkrátka dohromady. Věřím, že tak do dvou let už člověk nebude potřeba ani v této fázi.
Pro nás jako audiovizuální tvůrce to znamená, že musíme přemýšlet nad tím, jak naši práci dělat jinak. Už neplatí klasický model začít pracovat jako junior, propracovat se na vyšší pozici a nakonec jít do důchodu. Teď se člověk musí každý týden učit něco nového.
Z čeho ale mám obavu, je to, že vysoká přístupnost nástrojů umělé inteligence povede k masové produkci průměrného neinspirativního obsahu, který nás úplně zahltí. I když, vždy bude alespoň pár srdcařů, kteří tu starou kameru do ruky stejně vezmou a něco si natočí.
Jde tedy o přirozený posun?
Podobné změny jsou součástí našeho odvětví. V rámci oboru bylo revolucí už mnoho, podobné to bylo třeba s nástupem zrcadlovek. Každý člověk na světě najednou mohl natočit film a začalo jich vznikat mnohem více, ale velká část z nich byl odpad, pokud člověk neměl nápad a nedokázal si s tím médiem poradit.
Jaké doporučení máte pro své žáky, když s nimi mluvíte o umělé inteligenci?
Naprosto hlavní je, aby nebyli blbí a nedělali blbé věci, tak je to jednoduché. Musí nad používáním AI přemýšlet, stejně jako když přijde jakákoliv jiná nová technologie. A nesmí chtít nic zadarmo. Dobré věci vždy bolí a i v tomto případě jsou potřeba hodiny studia, praxe a neustálého zdokonalování vlastních schopností.