Hlavní obsah

Zdražení elektřiny kritizují i dopravci. Mluví o stamilionech korun navíc

Foto: DPP

Pražskému dopravnímu podniku mají kvůli zdražení elektřiny v příštím roce vzrůst náklady až o 90 milionů korun.

Část dopravců odmítá návrh energetického regulátora na zdražení elektřiny. Třeba dopravní podniky tvrdí, že jim to v příštím roce přinese až čtvrt miliardy korun v nákladech navíc.

Článek

Změny v cenách elektřiny, které navrhuje Energetický regulační úřad, mohou příští rok výrazně dopadnout na provoz tramvají, trolejbusů nebo vlaků. Alespoň podle dopravců, kteří tvrdí, že to v některých městech může v krajním případě vést ke zdražení jízdného.

Na vysvětlenou: cenu elektřiny tvoří obchodní složka, kterou určují dodavatelé, a regulovaná část spravovaná státem. A právě ta má podle předběžného návrhu ERÚ od příštího roku vzrůst.

Sdružení dopravních podniků namítá, že jeho členům napříč Českem kvůli tomu mohou vzrůst náklady za elektřinu až o čtvrt miliardy korun.

„Chceme se dopředu poměrně razantně ozvat. S návrhem nesouhlasíme. Byli bychom nejraději, kdyby navrhovaná novela vůbec nenabyla účinnosti,“ řekl Seznam Zprávám předseda Tomáš Pelikán, který zároveň figuruje ve vedení pardubického dopravního podniku.

Organizace zaštiťuje přes 20 dopravních podniků, není ale profesním sdružením, nemůže proto změnu oficiálně připomínkovat. Chce tak učinit skrze Hospodářskou komoru nebo Svaz průmyslu a dopravy.

„Obáváme se, že zvýšení regulované složky cen elektřiny se – vzhledem k objemu nárůstu – může do celkových nákladů dopravních firem promítnout. Cena elektřiny je pro dopravce výrazný náklad,“ sdělil Jan Šebesta, který je ve Svazu průmyslu manažerem pro dopravu a investice.

Podle něj však bude záležet na jednotlivých případech. Třeba na tom, jak se konkrétnímu provozovateli změní cena silové elektřiny.

Až 300 milionů na železnici

Vlakoví dopravci si energii objednávají společně prostřednictvím Správy železnic. Státní organizace je tak jedním z největších odběratelů elektřiny v Česku.

„Správa železnic očekává zvýšení ceny za regulované složky dodávek elektřiny podle aktuálního návrhu Cenového rozhodnutí ERÚ ve výši zhruba 260 korun za megawatthodinu. Náklady se mohou zvýšit až o 300 milionů korun,“ sdělil mluvčí SŽ Jan Nevola s tím, že podnik nakupuje energii pro další organizace – Ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic či Řízení letového provozu ČR.

Třeba státní České dráhy zatím s reakcí vyčkávají. „V tuto chvíli informace a data související se změnami v oblasti cen elektřiny analyzujeme, proto se k uvedenému tématu aktuálně nemůžeme vyjádřit,“ uvedl mluvčí Petr Šťáhlavský.

Podobně se vyjádřil soukromý dopravce RegioJet. „Vzhledem k tomu, že avizované zvýšení v současné době ještě není přesně určeno, nemůžeme se k vašim otázkám vyjádřit. Chceme se vyhnout jakýmkoli odhadům,“ reagovala Alexandra Janoušek Kostřicová.

Nákup na burze

Premiér Petr Fiala (ODS) minulý týden uklidňoval, že výrazný cenový skok u elektřiny nepřijde. „Pro naprostou většinu zůstanou ceny energií zhruba na stejné úrovni jako letos, nebo maximálně o jednotky procent vyšší,“ sdělil. Zdůvodňoval to také zlevňováním obchodní složky elektřiny.

Pelikán to rozporuje. „Nevím, kde pan premiér sebral tuhle tu informaci. Aktuálně nakupujeme energii za spotové ceny na burze, na denní bázi. Jsou to velmi podobné částky, které máme na burze vysoutěžené pro rok 2024,“ namítl Pelikán.

Podle něj třeba pražskému dopravnímu podniku vzrostou náklady o 90 milionů korun. O desítkách milionů navíc mluví také v Brně. „Zvýšení nákladů za elektřinu nás bude v příštím roce stát cca 14 milionů korun, ale pravděpodobně přijde i změna ve stávající platbě za kapacitní složku, což je asi osm milionů korun,“ vyčíslila Sabina Bevilacqua ze sekretariátu ředitele dopravního podniku.

Pelikán ze Sdružení dopravních podniků připomněl, že zdražení elektřiny má jít ruku v ruce se změnou sazby DPH u jízdného a zářijovým opětovným navýšením spotřební daně. „To jsou další desítky milionů navíc napříč dopravními podniky. Celkově se tak pohybujeme okolo 300 milionů korun. Tyto náklady ponesou objednatelé služeb,“ vysvětlil.

Doplnil, že to v krajním případě může vést ke zdražování jízdenek ve městech. „Z hlediska rozpočtového určení daní se i na města řítí různé věci, takže úprava cen jízdného se nabízí,“ přiznal.

Namítl, že návrh odporuje větší ekologičnosti provozu. Dopravci ze zákona plní kvóty a postupně navyšují podíl bezemisních vozidel. „Pokud stát na jedné straně toto nařizuje a pak si z druhé strany navyšuje fixovanou složku energie, pak to nedává vůbec smysl,“ reagoval.

Premiér Fiala po schůzce se zástupci průmyslu naznačil, že by výše regulované složky mohla být nižší, než je v současném návrhu ERÚ.

„Doufáme, že naše návrhy budou zohledněny, jak nám bylo přislíbeno. V tuto chvíli jednáme s příslušnými ministerstvy, důležité budou konkrétní výsledky, tedy míra korekce nárůstu regulované složky energie,“ sdělila generální ředitelka Svazu průmyslu a dopravy Dagmar Kuchtová.

Energetický regulátor má návrh na novou cenu elektřiny definitivně schválit do konce listopadu. „Snad nakonec vyhraje zdravý rozum,“ uzavřel Pelikán.

Doporučované